دانلود مقاله توریست ترکیه در word دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله توریست ترکیه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله توریست ترکیه در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله توریست ترکیه در word :
پیشینه تاریخی
ترکیه کشوری است با فرهنگی غنی، مردمی اصیل و طبیعتی زیبا و متنوع. این سرزمین زیبا همچنین بهعنوان مهد بسیاری از تمدنها در طول تاریخ شناخته شده است. در نتیج موقعیت جغرافیایی این کشور، ترکیه در واقع بهعنوان پل ارتباطی شرق و غرب ایفای نقش نموده است و ملت ترکیه دائماً با فرهنگهای بسیاری در ارتباط بودهاند. در طی قرون، سلاطین بسیاری آمده و رفتهاند و هر کدام از خود ردّی در این کشور بر جای نهادهاند. یک بخش فوقالعاده و بسیار مهم تاریخ ترکیه مربوط بهمرحل رشد کلیسای اولیه در این کشور است. در دوران امپراتوری روم، پولس رسول سفرهای بشارتی زیادی بهسرزمینی که اکنون ترکیه خوانده میشود داشت. حتی هفت کلیسای ذکر شده در کتاب مکاشفه در ترکیه امروزی واقع شدهاند.
کنستانتین در سال 325 میلادی، امپراتوری رو بهزوال روم را متحد و نیرومند ساخت. وی پایتخت روم نوین را بهنام کنستانتینوپل که همان استانبول امروزی است بنیاد نهاد. چند صده پس از کنستانتین، وقایع بسیاری در ترکیه رخ داد که هویت امروزی این ملت را شکل داد. ترکهای سلجوقی با زور کنستانتینوپل را تسخیر نموده و اسلام را به این منطقه معرفی کردند. پس از امپراتوری سلجوقی، امپراتوری عثمانی قدرت را در ترکیه بهدست گرفت. امپراتوری عثمانی بزرگترین و مقتدرترین امپراتوری اسلامی در طول تاریخ بوده است. این امپراتوری تا اوایل ده 1900 ترکیه را تحت کنترل خود داشت. در بحبوح آشوبهای جهانی و داخلی، به رهبری مصطفی کمال یا آتاتورک (بهمعنای لغوی پدر ترک)، ترکیه بهسوی دوران پیشرفت نوینی هدایت شد. نفوذ و ایدههای وی آنچه را ما امروزه بهنام ترکیه میشناسیم شکل بخشید.
ملاحظات تاریخی
با فروپاشی شوروی، از اهمیت منطقهای دو کشور ترکیه و اسرائیل برای غرب کاسته شد اما برای این دو کشور فرصتهای جدیدی فراهم گردید تا به تقویت موضع و جایگاه خود بپردازند. افزایش استحکام و قدرت جمهوری اسلامی و پیدایش جنبشهای اسلامی منطقه، از جمله این فرصتها بود اما مهمترین آنها پیدایش خلأ قدرت در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی است. ترکیه از طریق قرابتهای فرهنگی و موقعیت ترانزیت، و اسرائیل نیز با پشتوانه قدرت اقتصادی و تکنولوژیک، زمینههای حضور در آسیای میانه را فراهم کردند. هیچکدام از این دو کشور
بهتنهایی قادر به ایفای نقش محوری در این منطقه نبودند و برهمیناساس محور آنکارا ــ تلآویو تشکیل گردید تا این مقصود فراهم شود. بدونشک نفوذ اسرائیل در میان همسایگان شمالی ایران و مناسبات اقتصادی و فرهنگی ترکیه و اسرائیل با کشورهای حوزه قفقاز، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی، ایران را با تنگناهای فراوانی روبرو میکند که انرژی، تجارت، فرهنگ و مسائل استراتژیک نظامی از جمله آنها است. با توجه به منافع مشترک روسیه و ایران در منطقه، ایران توانست از طریق گسترش همکاریهای همهجانبه با روسیه، محور قدرتمندی را در مقابل آنها ایجاد کند تا موازنه قدرت را تاحدودی برقرار نماید.
در این پژوهش، ضمن اشاره اجمالی به زمینههای گرایش کشورهای ترکیه و اسرائیل به یکدیگر، به این موضوع پرداخته میشود که همکاریهای این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز چه تاثیری بر امنیت ملی و منافع جمهوری اسلامی ایران برجای گذاشته است.
کشورهای ترکیه و اسرائیل، پس از پایان جنگ سرد، تحت تاثیر تحولات بینالمللی و منطقهای و نیز بر اثر شرایط داخلی کشورهای خود، همکاریهای همهجانبه خود را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی گسترش دادند و به روابط فیمابین، بعد استراتژیک بخشیدند. اوج این همکاریها، انعقاد پیمان استراتژیک 1996 میان دو کشور ترکیه و اسرائیل بود. شکلگیری محور ترکیه ــ اسرائیل، باعث همسویی اقدامات و جهتگیریهای این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز گردید و حضور سیاسی، نظامی و اقتصادی این دو کشور را در منطقه تقویت نمود.
کشورهای ترکیه و اسرائیل، در حوزه خزر منافع و اهداف مشترکی را دنبال میکنند و درصدد برآمدهاند با تلفیق امکانات و تواناییها، مواضع خود را در منطقه تقویت نمایند و دراینراستا از حمایتهای نظامی، سیاسی و اقتصادی ایالاتمتحده نیز بهره میبرند. امریکا، در حوزه خزر، با دنبالکردن سیاست مهار و انزوای جمهوری اسلامی ایران، با هر نوع حضور و نفوذ ایران در این ناحیه مقابله میکند؛ بهعبارتدیگر هر اقدامی که به انزوا و تضعیف منافع ملی ایران در منطقه بینجامد، مطلوب ایالاتمتحده است و در این راستا دولت امریکا از فعالیتهای متحدان منطقهای خود حمایت میکند. دراینمیان، اقدامات و جهتگیریهای کشورهای ترکیه و اسرائیل در آسیای مرکزی و قفقاز با استراتژی منطقهای ایالاتمتحده همخوانی بیشتری دارد؛ ضمنآنکه مسیر حضور و نفوذ ایالاتمتحده را نیز در منطقه هموار میسازد.[i]
شکلگیری مثلث ترکیه ــ اسرائیل ــ ایالاتمتحده در حوزه خزر، ضمن تضعیف حضور ایران در این حوزه، کشورهای منطقه را به پایگاه دشمنان جمهوری اسلامی ایران تبدیل نموده است. این مساله، تهدید بزرگی برای امنیت ملی ایران تلقی میشود. ازاینرو جمهوری اسلامی ایران نیز درصدد برآمده است از طریق نزدیکی به کشورهای منطقهای همسو با منافع خود، با پیامدهای شکلگیری این محور جدید مقابله نماید. علاوه بر ایران، تقویت حضور امریکا و متحدان منطقهای آن در حوزه خزر با منافع روسیه نیز که این ناحیه را حیات خلوت خود میشناسد، در تقابل است. بنابراین کشورهای ایران و روسیه به منظور مقابله با آثار و پیامدهای منفی ناشی از نفوذ بیشتر کشورهای ترکیه، اسرائیل و امریکا در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز، با اقدام به تقویت روابط استراتژیک فیمابین، همکاریهای همهجانبه خود را در سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی گسترش دادهاند.
در چارچوب تئوری اتحاد، هنگامیکه دو یا چند دولت برای تامین بهتر منافع ملی خود به اتحاد یا همکاری با یکدیگر مبادرت میورزند و درصدد تعقیب اهداف تجدیدنظرطلبانه برمیآیند، این امر باعث بهمخاطرهافتادن امنیت و منافع ملی دولتهای دیگر میگردد و طبعا این دولتها نیز، برای حفظ وضع موجود، به عکسالعمل میپردازند. درواقع طبق نظریه موازنه قدرت، یکی از مهمترین انگیزههای شکلگیری اتحادها، جلوگیری از دستیابی یک کشور یا مجموعهای از کشورها به موقعیت مسلط میباشد.[ii]
درکل، کشورها هنگامی به سمت همکاریهای دوجانبه و یا چندجانبه روی میآورند که احساس کنند بهتنهایی نمیتوانند اهداف و منافع خود را در داخل یا خارج تامین کنند و یا خطر مشترکی آنها را تهدید میکند که با اتکا به منافع ملی قابل دفع نیست. بنابراین باید گفت: بنیان اتحاد و همکاری میان کشورها، بر اشتراک در منافع و تهدیدها استوار است.[iii] ازاینرو، بدونشک، اتحاد ترکیه و اسرائیل و همکاریهای همهجانبه این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین همکاریهای همهجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این منطقه، نیز
ناشی از منافع و تهدیدات مشترک است و باید این فرایند را نوعی یارگیری سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه به منظور مقابله با تهدیدات و یا تامین منافع ملی مشترک تلقی کرد.
پس از فروپاشی شوروی، کشورهای ایران و روسیه مناسبات خود را در سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی افزایش دادند. عوامل موثر بر ارتقای این روابط در سطوح سهگانه را چنین میتوان برشمرد: 1ــ در سطح داخلی: نیازهای تکنولوژیک ایران و منافع اقتصادی روسیه 2ــ در سطح منطقهای: شکلگیری اتحادیههای منطقهای و تلاش قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای برای تحدید نفوذ ایران و روسیه در حوزه خزر (همکاریهای همهجانبه ترکیه و اسرائیل در آسیای مرکزی و قفقاز که تهدیدی برای منافع ملی ایران و روسیه محسوب میشود، از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه بهشمار میرود.) 3ــ در سطح بینالمللی: مواضع مشترک ایران و روسیه در مخالفت با نظام تکقطبی در جهان به رهبری ایالاتمتحده.
در حال حاضر مجموعه تحولات داخلی در ایران و ترکیه و تحولات منطقه ای و بین المللی سبب گردیده است که روابط دو کشور از این نقطه عبور کند و به سطح اعتماد دوجانبه ارتقاء یابد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باید طی گردد.
جغرافیای طبیعی :
وضعیت آب و هوای شهرهای مهم ترکیه به صورت تطبیقی و کامل در تاریخ سه شنبه 9 آبان
دمای هوا شهرهای ترکیه
Adana – mostly cloudy, 73F° / 23C°
Adana – na, 75F° / 24C°
Afyon (Mil) – light rain, 50F° / 10C°
Anadolu – light rain, 55F° / 13C°
Ankara – mostly cloudy, 55F° / 13C°
Ankara B – light rain, 57F° / 14C°
Antalya – mod thundershower, 61F° / 16C°
Balikesir – mostly cloudy, 55F° / 13C°
Bandirma – light rain, 54F° / 12C°
Batman – mostly cloudy, 66F° / 19C°
Bodrum Milas – light rain, 57F° / 14C°
Cardak – light thundershower, 50F° / 10C°
Carsamba – mostly cloudy, 70F° / 21C°
Corlu – partly cloudy, 48F° / 9C°
Diyarbakir – mostly cloudy, 61F° / 16C°
Elazig – light rain, 61F° / 16C°
Erzincan – mostly cloudy, 55F° / 13C°
Erzurum – mostly cloudy, 52F° / 11C°
Eskisehir – light rain, 54F° / 12C°
Gaziantep – light rain, 59F° / 15C°
Guvercin lik – light rain, 59F° / 15C°
Istanbul – mod rain, 54F° / 12C°
Izmir – light rain, 59F° / 15C°
Izmir – light rain, 63F° / 17C°
Kars – mostly cloudy, 54F° / 12C°
Kayseri – mostly cloudy, 63F° / 17C°
Konya – mostly cloudy, 55F° / 13C°
Malatya – light rain, 55F° / 13C°
Merzifon – mostly cloudy, 68F° / 20C°
Mugla – mod rain, 63F° / 17C°
Murted tur-afb – light rain, 55F° / 13C°
Nevsehir – mostly cloudy, 63F° / 17C°
Sabiha Gokcen – mod rain, 55F° / 13C°
Suleyman Dmrl – light thundershower, 50F° / 10C°
Topel – light rain, 63F° / 17C°
Trabzon – mostly cloudy, 72F° / 22C°
Van – partly cloudy, 59F° / 15C°
Yenisehir Ab – mostly cloudy, 59F° / 15C°
موقعیت جغرافیایی :
ترکیه نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپایی می باشد. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است و بین 5/36 و 42 درجه عرض شمالی و 26 و 45 درجه طول شرقی در نیمکره شمالی قرار گرفته است ، سرزمین ترکیه بصورت مستطیلی قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب 1660 کیلومتر و عرض آن بطور متوسط 550 کیلومتر می باشد. ترکیه از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده است. از وسعت ترکیه با 578/814 کیلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان محسوب می گردد.. ترکیه در همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد. از شمال با کشورهای مشترک المنافع با 610 کیلومتر ، در شرق با جمهوری اسلامی ایران 454 کیلومتر ، با عراق 331 کیلومتر در جنوب با سوریه 877 کیلومتر در قسمت غربی با یونان 212 کیلومتر با بلغارستان 269 کیلومتر مرزهای مشترک دارد.
سواحل ودریاچه ها :
ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال ، دریای مدیترانه درجنوب ، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود 11350 کیلومتر را در بر می گیرد..
در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند . بعضی از آنها عبارتند از : جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و ; در ترکیه در حدود 65 دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با 9000 کیلومتر مربع مساحت وجود دارد ، از جمله دریاچه وان ( با مساحت 3713 کیلومتر) در شرق ، دریاچه نمک ( با مساحت 1620 کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت 1500 کیلومتر) در قونیه و ;.
شهرها و بنادر مهم :
پایتخت ترکیه شهر آنکارا میباشد و از شهرهای مهم آن میتوان از استانبول ، ازمیر ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا ، اورفا ، وان و; نام برد.
استانبول و تکیرداغ در قسمت اروپایی ترکیه وزنگولداق ، سینوپ و طرابوزان در بخش آسیایی از بنادر مهم ترکیه محسوب میشوند . بنادر ;; در ساحل دریای سیاه ، مرسین و آلانیا و انطاکیه درساحل دریای مرمره، ازمیر؛ آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه وایرالیک در ساحل دریای ازه از دیگربنادر ترکیه می باشند
جغرافیای انسانی
دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی به دلیل جمعیت بیشتر مسلمان این کشور، اروپایی ها را نگران می کند. اروپایی ها نگران آن هستند که فضای سنتی اجتماعی، فرهنگی یک ترکیه مسلمان بر اروپا تأثیر بگذارد. از سوی دیگر اروپایی ها نگران آن هستند که اسلام سیاسی در ترکیه روی کار آید و به این ترتیب مهار یکی از مهمترین اعضای اتحادیه اروپایی را به دست بگیرد. کمیته ویژه نظارت بر تعهدات نامزد های عضویت، در شورای اروپا در گزارش اخیر خود اعلام کرد، میان ترکیه جدید و ترکیه سنتی و نواحی شرق و غرب این کشور تفاوت زیادی وجود دارد. این تفاوت به ویژه در زمینه حقوق زنان و قتل های ناموسی بسیار مشهود است. اصلاحات توصیه شده اروپا این وضع را تغییر نداده است. مقامات ترک وعده داده اند که این اقدامات را ریشه کن کنند.
درباره نقش اسلام در سیاست در ترکیه نیز ابتدا باید ماهیت نظام سکولاری که آتاتورک بعد از تأسیس جمهوری ترکیه آن را بنا گذاشت درک شود. شاید این نظام برگرفته از روح «لائیسیته» فرانسوی ها باشد، اما این نظام به هیچ وجه به معنای جدایی حکومت از کلیسا، آن طور که در فرانسه اجرا می شود، نیست. در ترکیه، سکولاریسم به معنای محدود کردن عقاید مذهبی در حریم خصوصی و فردی و جدا کردن قوانین قرآنی از زندگی مردم است. نهادهای اسلامی همچنان در کنترل دولت هستند، دولت بر بخش های آموزش مذهبی، فعالیت مساجد و بنیادهای خیریه مذهبی نظارت و امام های جماعت را به عنوان کارمندان دولتی استخدام می کند.
بعد از شروع به کار یک نظام چند حزبی در سال 1946 در ترکیه و حضور اسلام سیاسی در آن، بحث درباره نقش مذهب در حکومت ترکیه شدت گرفت و به تنش های سیاسی، مداخله ارتش و ممنوع شدن فعالیت احزاب اسلامگرا منجر شد. بحث اصلی میان اسلامگرایانی بود که در پی ایفای نقش محسوس تر مذهب در زندگی مردم به عنوان یک امر عادی در یک کشور مسلمان بودند و سکولارهایی که چنین درخواست هایی را تلاش برای ایجاد یک حکومت مذهبی و تهدیدی جدی برای اساس تشکیل دهنده جمهوری ترکیه می دانستند.
اکنون که بحث عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی مطرح است، پرسیدن این که 80 سال بعد از معرفی سکولاریسم، این مفهوم تا چه حد در جامعه ترکیه ریشه دارد و آیا این خطر که نظام سیاسی ترکیه از طریق راههای دموکراتیک تغییر کند و با معیارهای اروپایی ناسازگار شود یا نه، پرسشی مشروع و منطقی است.
در سال2000 یک مؤسسه پیشروی پژوهشی در ترکیه، پژوهشی را انجام داد که نتیجه آن دولت و نمایندگان جامعه مدنی در این کشور را از میزان حمایت مردم از نظام سکولار، مطمئن ساخت. این بررسی نشان داد اکثر مردم ترکیه خود را مسلمان می دانند و برای ادای فریضه ها و وظایف مذهبی اشان تلاش می کنند. اما اعتقادی به این که مذهب باید نقشی در زندگی سیاسی داشته باشد، ندارند. با وجود این، مانند همه کشورهای دموکراتیک دیگر، خطر سوءاستفاده گروه های افراطی از روندهای دموکراتیک برای رسیدن به اهداف خود وجود دارد.
جمعیت
طبق آمار بدست آمده در سال2002،جمعیت کشور بر695000000 نفر(نوزدهمین کشورجهان) بالغ میگردد. تراکم جمعیت 8/56 نفر درکیلومتر مربع می باشد.43% مردم کشور ساکن شهرها می باشند.
از جمله پرجمعیت ترین شهرهای کشور ترکیه می توان به استانبول(10میلیون نفر)،آنکارا (4میلیون نفر)، ایزمیر(4/3 میلیون نفر)، برسا (1/2 میلیون نفر)، کنیا (2/2 میلیون نفر)و ادنا (8/1میلیون نفر) اشاره نمود. از لحاظ توزیع سنی 8/41% جمعیت را افراد کمتر از 14 سال، 51% را افراد 15 تا 59 سال و 2/7% را نیز افراد بالاتر از 60 سال تشکیل داده و متوسط عمر مردان و زنان 7/53 سال است.
در ترکیه میزان تولد 6 /39 در هزار و میزان مرگ و میر 5/13 در هزار و رشد جمعیت 5/2% است. میزان مرگ و میرکودکان نیز 145 نفر در هزار نوزاد می باشد. مردم آن عموما سفید پوست بوده و از
تیره های ترک(90% )، کرد (7% )، عرب (2/1% ) و باقی اکثرا یونانی، ارمنی و یهودی بوده و 99% جمعیت مسلمانند. در ترکیه زبانهای ترکی، کردی و خط لاتین رایج می باشد.
ترکیب جمعیتی
براساس آمار سال 1995 جمعیت زیر 17 سال ترکیه نزدیک به 20 میلیون نفر است. از اینرو می توان گفت علاوه بر رشد بالای جمعیت، جوانی آن نیز یکی دیگر از ویژگیهای ساختار جمعیتی ترکیه بشمار میرود. همچنین گفتنی است تا سال 1953 م شمار زنان به نسبت مردان رقم بالاتری را نشان می داد که بعد از این سالها این رشد تعدیل یافته و در حال حاضر مردان نسبت به زنان رقم بالاتری را به خود اختصاص می دهند.
جمعیت خارجی
در خصوص پناهندگی باید گفت که ترکیه پس از غنا، نیجریه، هند، پاکستان، سری لانکا و الجزایر رتبه هفتم جهانی را دارا است. طی سال 1374 هـ. ش،1820 نفر از ترکیهایها تقاضای پناهندگی به انگلستان را داشتهاند که درخواست 35 نفر آنان مورد قبول واقع شد.
در بعد مهاجرت نیز می توان گفت: نقل و انتقال فراوان جهت مهاجرت به ترکیه به دنبال جنگ استقلال (1923 م) آغاز گردید و تاکنون ادامه داشته است، بطوریکه مرکز آمار ترکیه شمار مهاجران و پناهندگان این کشور در سال 1993 م را به ترتیب 875 و 4118 نفر اعلام داشته است.
البته ترکها نیز به کشورهای اروپای غربی به خصوص آلمان مهاجرت گستردهای داشتهاند.
این مهاجرت بیشتر برای یافتن شغل صورت پذیرفته است. در حال حاضر حدود دو میلیون نفر از ترکها ساکن آلمان هستند. در این خصوص گفتنی است که مهاجرت در بعد داخلی نیز وجود داشته است بطوریکه ساکنین اصلی شهر استانبول دو میلیون و هفتصد هزار نفر هستند و بقیه 8 میلیون نفر افرادی هستند که از نقاط مختلف کشور به این شهر مهاجرت کردهاند. رقم این مهاجرت در سال 1375 هـ.ش بالغ بر450 هزار نفر بوده است. مشاغل این مهاجران عمدتاً دربانی، سرایداری، رانندگی ، دلالی، قهوهچی و … میباشد.
دین و زبان
نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال 1924 میلادی تهیه شده است دین رسمی جامعه را اسلام تعیین نموده است . لیکن در اصلاحات قانونی سال 1928 این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست ، ترکیه کشوری با دولت وحکومت لائیک (تفکیک دین از سیاست) معرفی گردیده است. بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود 98% جمعیت این کشور را مسلمان و 2% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل مید هند.
مسلمانان ترکیه اکثرا تابع مذهب تسنن می باشند که از میان آنها حنفی ها بزرگترین گروه محسوب می گردند که عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند . شافعی ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقر واکثرا کرد هستند. شمار پیراوان مذاهبی دیگر بسیار کم می باشد. روی هم رفته پیروان ادیان در ترکیه به دو قسمت تقسیم می شوند :
الف ) پیرامون اسلام که خود به چندین فرقه و مذهب تقسیم می شوند و اهم آنها عبارتند از :
1- حنفی ها ، جمعیت قابل ملاحظه ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل میدهند.
2- شافعی ها ، شاخه ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می دهند.
3- پیراوان سایر فرق اهل سنت و طریقتها
4- علویان (به چهار دسته با نامهای رافی، باطنی؛ روفی و بکتاشی تقسیم و بنا بر آمار رسمی دولت ترکیه حدود 12 میلیون نفر پیرو دارد )
5- شیعیان ، پیرو مذهب جعفری بوده و نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر هستند.
ب ) پیروان سایر ادیان :
1- مسیحیان شامل فرق پروتستانها ، کاتولیکها ، ارامنه ;; و
2- یهودیان (حدود 30 هزار نفر در این کشور سکونت دارند )
زبان:
ترکی زبان رسمی و مادری ساکنان ترکیه است و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا به شمار می رود. بخشی از مردم کشورهای مشترک المنافع و برخی از نقاط جنوب شرقی اروپا و بعضی از مناطق خاورمیانه به این زبان صحبت می کنند. آذری (آذربایجان) ، قفقازی و ترکمنی نیز شاخه هایی از زبان ترکی محسوب می شوند. زبان ترکی از گروه زبانی اورال – آلتانی است و به گروههای کوچکتر ذیل تقسیم می شود:
1- گروه آسیای مرکزی مانند گرگ تورک ، ازبک و قرقیز
2- گروه جنوب غربی مانند ترکی عثمانی ، ترکی آذری و ترکمنی
3- گروه شمال غربی مانند تاتار و قزاق
4- گروه سیبری جنوبی مانند اویرات ، آبکان و تروا.
5- گروه سیبری شمالی مانند یاکوت
6- گروه جرواش (شمالی ) در ناحیه و لگا
زبان ترکی جدید که امروزه تحت عنوان « ترکی آناتولی» شناخته می شود از ریشه ترکی عثمانی است که به وسیله سلجوقیان در اواخر قرن یازدهم به آناتولی وارد شده است . به تدریج لغات و دستور زبان فارسی و عربی به میزان قابل توجهی به این زبان وارد شد و الفبای عربی رایج گشت. پس از اعلام جمهوری (در سال 1923) ، الفبای لاتین جایگزینی الفبای عربی گردید. (1928) و پس از تغییر الفبا اصلاح دستور زبان نیز توسط دولت آغاز و پی گیری شد . ویزگی زبان ترکی را حروف صدا دار آن می دانند (حروف E C ).
در الفبای لاتینی که از سال 1928 به بعد در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است . بیشتر حروف و صدای کم و ییش مانند معادل انگلیسی شان تلفظ می شوند.
از نظر تاریخی زبان وادبیات ترکی را می توان به سه دوره متمایز تقسیم نمود :
1- دوره ترکی قدیم (قبل از پذیرش دین اسلام توسط ترکها) قرن 8 تا 11 میلادی
2- دوره فرهنگ اسلامی (دوره تاثیر عربها وایرانیان ) از قرن 11 تا اواسط قرن 19 میلادی
3- دوره مدرن (از زمان سلطنت سلطان عبدالمجید اول در سال 1839) دوره تاثیر تفکرو ادبیات غربی
بعد از تشکیل جمهوری در سال 1923 در تاریخ 20 می1928 طبق دستور نخست وزیر وزارت معارف انجمن زبان را تشکیل داد و به تعویض الفباء می پردازد و زبانهای غربی (فرانسه ، آلمانی ، ایتالیایی و مجاری) را مورد تحقیق قرار میدهد . در 8 آگوست 1928 آتاتورک آغاز «انقلاب حروف» را اعلام می دارد و در 11 آگوست 1928 اولین کلاس در ارتباط با حروف جدید زبان ترکی افتتاح میشود قانون الفبای لاتینی در سال 1928 در یازده ماده تصویب و به مورد اجرا گذاشته می شود.
جمعیّت: مطابق با آمار ژوئیه 2004 جمعیت این کشور 68,893,918 نفر است.
ترکها: 76-80 کردها: 14-20 اعراب: 18 پناهندگان: 13
اقلیتهای غیر مسلمان: 02
زبان رسمی: زبان رسمی ترکی است امّا در این کشور زبانهای کردی، عربی، ارمنی و یونانی نیز تکلم میشود.
ملاحظات جغرافیایی
ترکیه (که قبلاً آناتولى یا آسیاى صغیر نامیده مىشد) بعنوان همسایه شمال غربى ایران و در نقطه تلاقى آسیا و اروپا یعنى در جنوب غربى آسیا و جنوب شرقى اروپا بین 5/36 و 42 درجه عرض شمالى و 26 و 45 درجه طول شرقى در نیمکره شمالى قرار گرفته است.سرزمین ترکیه تقریباً شبیه مستطیلى است که طول آن از شرق تا غرب حدود660 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط550 کیلومتر مىباشد.
این کشور از سه طرف بوسیله دریا احاطه شده است و از نظر وسعت کمى کمتر از نصف ایران یعنى حدود 814578 کیلومتر مربع است از این مقدار فقط 24378 کیلومتر یعنى 3درصد در اروپا و بقیه در آسیا واقع است. این قسمت به وسیله دریاى مرمره از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریاى سیاه و از سمت جنوب از طریق تنگه داردانل به دریاى اژه متصل مىگردد. این دوتنگه از نظر استراتژیک از موقعیت بالائى برخوردار مىباشند.ترکیه از شمال با کشورهاى مشترک المنافع با610 کیلومتر درشرق با ایران 454 کیلومتر، با عراق 331 کیلومتر، در جنوب با سوریه 877 کیلومتر، در قسمت غربى با یونان 212 کیلومتر، و با بلغارستان269 کیلومتر مرزهاى مشترک دارد.مرزهاى آبى آن نیز حدود 2805 کیلومتر با دریاى اژه، 1577
کیلومتر با دریاى مدیترانه، 1695 کیلومتر با دریاى سیاه و 927 کیلومتر با دریای مرمره مىباشد.ترکیه داراى آب و هواى بسیار مستعد براى فعالیتهاى کشاورزى است و هرگز کمبود آب نداشته است و تقریباً تمامى نیازهاى غذائى خود را در داخل تأمین مىکند. زبان مردم ترکیه ترکى استانبولی است ولى نوشتار با الفباى لاتین است. ترکیه سرزمینی کوهستانی بوده و قسمت اعظم آن را کوهها و فلاتها شامل می شوند. مهمترین رشته کوههای آن عبارتند از: توروس، آنتی توروس، پونتبن و آرارات . جلگه های آن عمدتا در ناحیه اروپایی و کناره دریای سیاه (در شمال) واقع شده اند. در ترکیه رودهای فراوانی جریان دارند از جمله: دجله، فرات ، قزل ایرماق ، سیحان ، سقاریه ، مندرس ، جیح
ترکیه دارای جزایر فراوانی از قبیل گوکجه، مرمره، ازون، بزجه، علی بی و تورکلی می باشد. جنگل ها در آن وسعت چندانی نداشته و آب و هوای آن معتدل و مرطوب است. بلندترین نقطه آن قله آرارات (165, 5 متر ) است.از طویلترین رودهای آن می توان از: فرات (696 , 2 کیلومتر)، دجله (851 , 1 ) و قزل ایرماق (حدود 100 ,1 کیلومتر) نام برد که قسمت اعظم رودهای فرات و دجله در عراق جاری است. بزرگترین دریاچه ترکیه، وان است که 676, 3 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ملاحظات سیاسی
حکومت ترکیه جمهوری است. قانون اساسی سابق که در سال1961 تدوین شده بود تا تدوین قانون اساسی جدید ملغی اعلام شده است. براساس آخرین تقسیمات کشوری، ترکیه از 67 استان متشکل گردیده که زیرنظر فرماندار دولت مرکزی اداره می گردد.فعالیت احزاب در ترکیه بعد از کودتای سال1980 ممنوع گردیده ولی تا قبل ازکودتا احزاب مهم آن حزب جمهوری خلق،حزب عدالت،حزب ملی سلامت(رستگاری) و حزب دموکراتیک بودند.
روز ملی آن برابر با بیست و نهم اکتبر بوده و در سال 1945 به عضویت سازمان ملل در آمده و علاوه بر آن درسازمانهای ناتو– شورای اروپا– سی سی دی– اسه– اکوا- جامعه اقتصادی اروپا- فائو-گات- یااآ
– بانک جهانی– ایکائو– ایلو– ایمکو– ایمف– ایتو– اواسی دی– یونسکو– یوپو– وهو– آرسی دی– کنفرانس اسلامی نیز عضویت دارد.
ملاحظات اقتصادی
از مهمترین صنایع کشور می توان از آهن و پولاد، شکر،چوب، منسوجات، لاستیک،کودشیمیایی، ذوب فلزات نام برد.
گندم ،حبوبات، توتون ،نیشکر، میوه جات، پنبه و انگور نیز مهمترین محصولات کشاورزی آن کشور را تشکیل داده و سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر6 /0هکتار می باشد.
تولید سالیانه گوشت گاو000 , 230 تن ، گوشت گوسفند 500 , 425 تن و صید ماهی 400 , 259 تن می باشد. آلومینیوم،مس، کرم(حدود10% کل تولید جهانی) ، آنتیموان،جیوه، آهن،منگنز، ذغال سنگ و نفت مهمترین منابع و معادن را تشکیل داده و ذخایر زیرزمینی آن بالغ بر 370 میلیون بشکه می باشد نیروی کار کشور بالغ بر000, 400 ,16 نفر است که 13% آن در صنایع و 61% در بخش کشاورزی مشغول کار هستند. واحد پول آن لیره ترکیه (TL)معادل100 قروش که هر 95 واحد آن برابر یک دلار است. میزان تولید ناخالص ملی، 91/36
میلیارد دلار می که 25% آن از صنایع و 22% از کشاورزی بدست می آید.از جمله مهمترین محصولات وارداتی ترکیه می توان به ماشین آلات، وسائط نقلیه، تولیدات نفتی، آهن و پولاد اشاره نمود که عمدتا از کشورهای امریکا (12% )، سوئیس(9% ) و ایتالیا (6% ) صادر می شود.سالانه حدود 000, 541 , 1 توریست از ترکیه دیدن می کنند.
ملاحظات علمی
زمانیکه ما می خواهیم به بررسی سنت های مردمان ساکن ترکیه بپردازیم، بایستی به خاطر داسته باشیم که از سال2000 قبل از میلاد که آنها در صفحات تاریخ ظاهر شده اند، یک قسمت از سه تمدن مهم دنیا بوده اند. در طول این مدت، زمانیکه ترک ها یک زندگی بدوی را در آسیای مرکزی می گذراندند ، قسمتی از آداب و رسومی بودند که با مسیر زندگیشان هماهنگ شده بود.
بعد از قبول دین اسلام و بعد از سرازیر شده به سمت آناتولی، ترکها با مخلوط کردن عناصر اسلام و ترک ، فرهنگ و تمدن منحصر به فردی را ایجاد کردند که ترکیب« عثمانی» نامیده می شد .
پس از تثبیت جمهوری ترک در29 اکتبر سال 1923، ترکیه وارد قلمرو تمدن و فرهنگ غرب شده و با اقتباس از سنت ها و اصول غرب، آنها را با عناصر و سنت های ترک در هم آمیخته و« نهضت جمهوری» را شکل داد .متعاقب پذیرش اسلام ، علاوه بر تغییر در سیاست ترک ها و ارتباطشان با یک تمدن مترقی و راه جدیدی برای زندگی، سنت های آموزشی که بیشتر با دوره های سلجوقی و عثمانی سازگار بود به سمت مدارس الهیات،کلبه های درویشی ، اتحادیه های صنفی و انجمن های برادری سوق پیدا کرد.
موازی با توسعه در غرب، از قرن 18 به بعد، مدارس مهندسی، علوم نظامی، علوم مدیریتی، پزشکی ، قانون، علوم دامپزشکی و هنرهای زیبا گشایش یافتند .
ضمناً، دبیرستانها برای رساندن دانش آموزان به سطحی که بتوانند مطالعات دانشگاهی را دنبال کنند، بوجود آمدند .پس از پایه گذاری جمهوری ترک ، اصلاحات دیگری نیز بر عهده آموزش گذاشته شد.
براساس ، قانون وحدت آموزشی که در سال 1924 تصویب شد، تمام مدارس ضمیمه وزارت آموزش شدند. وزارت آموزش مأمور تکمیل شیوه معاصر آموزش برای شهروندان ترک شد که بایستی این آمار با ایجاد مدارس ابتدایی،متوسطه درچار چوب نظام آموزشی تصویب شده مطابقت می یافت
.درحال حاضر وزارت آموزش با نیازهای این مؤسسه ها در مورد معلمان و مدیران مواجه است و قانون ها، مقررات و برنامه های خاصی را تهیه می کند.
وزارت مذکور همچنین برنامه های آموزشی برای بچه های سطح مدرسه ای که نیازمند مراقبت های ویژه هستند، ترتیب می دهد .هدف سیستم آموزش ملی ترکیه را می توان در ایجاد جایی که تمام افراد ملت همچون یک کل واحد کنار هم جمع شده ، و با آگاهی و شعور ملی با هم متحد شوند، و برای تفکر در راستای زمینه های علمی با دیدگاههای وسیع معنوی نسبت به امور جهان تربیت شوند، خلاصه کرد .
این سیستم سعی دارد جامعه دارای افراد سر زنده و مؤثری باشد که در رونق یافتن جامعه سهیم شده و در تبدیل ملت ترک به ملتی خلاق و عضوی ممتاز در دنیای مدرن ، سودمند واقع شوند
جغرافیای اقتصادی
اقتصاد ترکیه با درآمد ملی بیش از 295 میلیارد دلار به عنوان شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا اعلام شد. سازمان همکاری های اقتصادی اروپا افزود : ترکیه در سال 2001 میلادی با داشتن درآمد ملی بیش از 145 میلیارد دلار بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رفت. این گزارش حاکی است، ترکیه با 4 پله صعود کشورهایی مثل نروژ، استرالیا، دانمارک و لهستان را از این حیث پشت سر گذاشته است. دولت ترکیه طی سه سال اخیر با اتخاذ سیاست کاهش ارزش لیره در برابر دلار ضمن دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر به این عنوان نیز دست یافته است. میزان درآمد ملی ترکیه در سال 2004 میلادی نسبت به سال 2003 میلادی بیش از 23 درصد رشد داشته است . میزان درآمد ملی این کشور در سال 2003 میلادی حدود 239 میلیارد دلار بوده است.
آمریکا با داشتن درآمد ملی بیش از 11 تریلیون دلار هنوز بزرگ ترین اقتصاد دنیا به شمار می رود و پس از آمریکا، ژاپن با 4 تریلیون و 665 میلیارد دلار ، آلمان با 2 تریلیون و 687 میلیارد دلار، انگلیس با 2 تریلیون و 115 میلیارد دلار و فرانسه با یک تریلیون و 997 میلیارد دلار در رتبه های بعدی قرار دارند
. دراین حال، عبدالله گل، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که استعفای ارکان مومجو، وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور را پذیرفته است. ارکان مومجو، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه شامگاه سه شنبه در اقدامی غیرمنتظره از مقام وزارت استعفا کرد و از حزب حاکم عدالت و توسعه نیز کناره گرفت.
این درحالی است که ورود سریع ارز خارجی به اقتصاد ترکیه که موجب گشایش اقتصادی قابل توجهی گردیده؛ عاملی شده تا سرمایه گذاران و تحلیلگران اصلاحات و سیاست های اقتصادی این کشور را تحسین کنند. این افراد همین حالت ذوق زدگی را در آرژانتین سال های 1990 به یاد دارند؛ می دانند که این کشور پس از یک دوران شکوفایی با سقوط فاجعه آمیز اقتصادی در تاریخ آمریکای لاتین مواجه شد؛ بنابراین آنها اندکی نگران هستند تشابه بین ترکیه و آرژانتین چشمگیر است در آرژانتین نیز گسترش اقتصادی در سال های 1990 با ورود سرمایه خارجی آغاز شد؛ اما این شکوفایی به بالا رفتن ارزش پول محلی و انهدام اساس صنعتی کشور منتهی شد . حتی در طول سال های رشد اقتصادی که ناشی از نسخه صندوق بین المللی پول در آرژانتین بود؛ اشتغال آفرینی ناچیزی اتفاق افتاد.
سرمایه گذاران سفته باز عادت دارند که به سرعت تغییر مسیر دهند؛ همان گونه که در 1997 در آسیا این چنین کردند و نتیجه اش بحران مالی و رکود منطقه ای شد. در این وضعیت؛ سرمایه گذاران به آسانی نگران پایدار ماندن این میزان وام ستانی خارجی می شوند که عوامل بیرونی بیشماری می تواند به این سرانجام در ترکیه برسد. برای مثال اگر نرخ بهره در آمریکا و در جهان افزایش یابد که به طور حتم افزایش خواهد یافت؛ در آن صورت اوراق امن قرضه دولت آمریکا برای سرمایه گذاران جذابیت بسیار بیشتری خواهد داشت ورود سرمایه
سفته باز خارجی همچنین باعث بالا رفتن ارزش لیره ترک شده است ، این نیز حبابی است که دیر یا زود خواهد ترکید؛ اما تا قبل از آن؛ پیامد آن انهدام صنایع سنتی ترکیه (که معمولا کاربر هستند) و افزایش واردات به این کشور است ؛ زیرا واردات به لیره ارزان شده و نتیجه اش بدتر شدن وضعیت بیکاری است. در طول سال های 2000 تا 2003 لیره ترک در برابر دلار با 9/13 درصد افزایش ارزش داشت. بدهی دولت که به میزان 70 درصد تولید ناخالص داخلی است؛ قابل تداوم نیست و برای پایداری آن در حال حاضر صندوق بین المللی پول دولت ترکیه را واداشته است (بدون محاسبه بهره ای که باید بپردازد) در بودجه اش 5/6 درصد مازاد داشته باشد.
این رقم در مقایسه با سه درصد در آرژانتین و 25/4 درصد در برزیل رقم بسیار بالایی است و موجب شده که دولت ترکیه نتواند برای بهبود زیر ساخت ها و آموزش و پرورش سرمایه گذاری کند . بخش دیگر برنامه منهدم کننده صندوق بین المللی پول و نرخ بهره بسیار بالا در اقتصاد ترکیه است. میزان تورم ناشی از این اقدامات دولت 15 درصد می شود که بسیار بالاست. درک این مطلب دشوار نیست که چرا صاحبان صنایع در ترکیه حاضر نیستند با وام ستانی برای افزودن بر ظرفیت تولیدی سرمایه گذاری کنند، سیاست گذاران در ترکیه اقتصادی ایجاد کرده اند که بر مبنای یک بادکنک سفته باز گردش می کند.
از سال 2000 تاکنون میزان بیکاری در ترکیه چهار درصد افزایش یافته و به 10 درصد رسیده و میزان واقعی مزد هم کاهش یافته است در حالی که ترکیه و اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای عضویت احتمالی ترکیه هستند؛ دولت آنکارا باید به طور جدی به بازنگری سیاست های غیر قابل پایدار خود در پنج سال گذشته دست بزند. ادامه این سیاست های مورد حمایت صندوق بین المللی پول برای کسب اعتبار در این مذاکرات کار بسیار خطرناکی است. طنز تاریخ در این است که ادامه این سیاست ها بعید نیست با بحرانی کردن اقتصاد ترکیه به وضعیتی در بیاید که احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به طور کامل نابود نماید.
تاریخچه طولانی بی ثباتی در اقتصاد کلان ترکیه ریشه در بحران مالی سال 2001 دارد. دلایل این بحران، مدیریت ضعیف مالی و نظام شکننده بانکداری این کشور است. در نتیجه این دو عامل، تولید ناخالص داخلی ترکیه 5/7 درصد کاهش یافت، نرخ بهره به400 درصد رسید و ارزش پول کاهش و بدهی های دولت افزایش یافت. این بحران برای اقتصاد ترکیه عقب گردی جدی بود، اما همزمان انعطاف پذیری و پویایی آن را هم نشان داد. در نتیجه اجرای اصلاحات با حمایت صندوق بین المللی پول، دوران بهبود طی شد و طی یک سال، نرخ رشد به بیش از 7 درصد رسید، تورم کاهش یافت و لیره ترکیه ارزش خود را به دست آورد.
اما به رغم این تحولات مثبت، جبران کسری ها و فقدان ترازها، مدت ها طول می کشد. بدهی دولت و کسری بودجه هنوز بسیار زیاد است. نرخ بهره هم همین طور. نرخ تورم 4/18 درصد است و بیکاری 8/10 درصد.
نرخ تولید ناخالص داخلی ترکیه برای کشوری با70 میلیون نفر جمعیت، در حد متعادل است و درآمد سرانه پایین.
به دلیل اندازه کوچک اقتصاد ترکیه، که در حال حاضر کمتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپایی را تشکیل می دهد، ورود این کشور به اروپا تأثیر چندانی بر اقتصاد این اتحادیه نخواهد داشت. اما در مقابل، این اتفاق برای ترکیه پیامدهای چشمگیری دارد. براساس آمار و تخمین های موجود عضویت در اتحادیه اروپایی، تجارت دوجانبه ترکیه را تا40 درصد افزایش می دهد.
تأخیر بیشتر در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی و آغاز مذاکرات در این مورد، به اعتبار این اتحادیه آسیب می رساند، ترکیه یک کشور اروپایی- آسیایی است و فرهنگ و تاریخ آن با اروپا عجین شده است و وضع آن با دیگر کشورهای نزدیک به اروپا در آفریقای شمالی و خاورمیانه متفاوت است. بنابراین، این کشورها نباید انتظار داشته باشند که اتحادیه اروپایی رفتاری مانند ترکیه با آنها در پیش بگیرد. دولت های اروپایی دیگر نمی توانند مخالفتی با ورود ترکیه به این اتحادیه نشان دهند چون هرگونه مخالفت در این زمینه باید در سال 1959 در زمان ارائه اولین درخواست ترکیه یا در سالهای 1987 و 1999 صورت می گرفت.
البته تصمیمی که دسامبر آینده شورای اروپا درباره عضویت ترکیه می گیرد به معنای ورود فوری این کشور به اروپا نیست بلکه به معنای شروع مذاکرات در این زمینه است. مدت زمان و نتیجه مذاکرات به پیشرفت کار بستگی دارد. پیش بینی می شود که این روند زمان زیادی طول بکشد.
روند دشوار تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی در ترکیه را نمی توان نادیده گرفت و این را هم نباید فراموش کرد که در بخش های مختلف جامعه این کشور، مقاومت زیادی در مقابل این تغییرات وجود دارد.
نرخ امروز خرید و فروش لیره ( لیر ) ترک در صرافیهای ترکیه در تاریخ سه شنبه 9 آبان 1385
فروش خرید نوع ارز
14571 14501 دلار
18539 18450 یورو
ارزش برابری اسکناسهای جدید ترکیه ( بر مبنای خرید )
یورو € دلار $ نوع اسکناس
054 069 1 لیر
271 345 5 لیر
542 69 10 لیر
1084 1379 20 لیر
271 3448 50 لیر
542 6896 100 لیر
چهارمین کنگره بزرگ اقتصاد ترکیه
چهارمین کنگره بزرگ اقتصاد ترکیه که در شهر ازمیر در جریان بود، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا، بیانیه پایانی این کنگره امروز طی یک کنفرانس خبری از سوی «عبدالطیف شنر» معاون نخست وزیر و وزیر مشاور در امور اقتصادی ترکیه قرائت شد
در این بیانیه آمده است: نابرابری در توزیع درآمدها و فقر از مهمترین و اساسی ترین مسائل اقتصاد ترکیه است که مبارزه باآن باید در شرایط بازار آزاد صورت گرفته و به موازنه های اقتصادی و اجتماعی دقت شود.
در این بیانیه بر لزوم رفع نابرابری در خدمات آموزشی تاکید شده و آمده است: اختلاف و تبعیض بین دختر و پسر و زن و مرد باید به حداقل رسانده شود.
بیانه تاکید کرده است که بروز نوسانات و شوکهای اقتصادی در دوره کوتاه مدت نیز نباید مانعی برای اجرای سیاستهای اقتصاد کلان ایجاد کند.
در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به روند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا و مسائل و مشکلاتی که در راه ادغام اقتصاد این کشور با اروپا بوجود خواهد آمد، تاکید شده است: اعلام تاریخی برای آغاز مذاکرات عضویت ترکیه با اتحادیه اروپا حائز اهمیت زیادی است و در صورت اعلام این تاریخ راه دشوار و درازی برای هماهنگ سازی اقتصاد ترکیه با این اتحادیه در پیش خواهد بود.
بیانیه تاکید می کند که تجدید ساختار دستگاه دولتی منوط به پیشرفت دمکراسی و افزایش مشارکت مردمی در امور دولتی است و در راه دمکراتیزه شدن نباید از هیچ فداکاری دریغ کرد.
در بیانیه بر لزوم تدوین سیاست های توسعه علم و فناوری در راستای دستیابی به هدف جای گرفتن دربین ده اقتصاد بزرگ جهان تا 2023 میلادی تاکید شده است .
اجلاس ضمن تقدیر از روند اصلاحات در ساختار دستگاه دولتی ترکیه بر لزوم کاهش بوروکراسی اداری و گشوده شدن راه فعالیت بخش خصوصی و توسعه حمایتهای دولتی از موسسات اقتصادی کوچک و متوسط نیز تاکید کرده است.
چهارمین کنگره بزرگ اقتصاد ترکیه چهارشنبه گذشته با شرکت حدود 300 تن از شخصیت ها و مسئولان بلندپایه و کارشناسان اقتصادی بین المللی و ترکیه آغاز بکار کرد.
در این کنگره که به مدت پنج روز ادامه داشت ، 300 مقاله در خصوص برنامه ساختار اقتصادی آتی ترکیه ارائه شد.
دراین کنگره احمد نجدت سزر رییس جمهور ترکیهبلند آرینچ رئیس مجلسرجب طیب اردوغان نخست وزیر و جمعی از مقامات عالیرتبه ترکیه، اساتید دانشگاهها و کارشناسان اقتصادی از خارج و داخل ترکیه شرکت داشتند.
کنگره در شرایطی برگزار شد که ترکیه با انجام اصلاحات بسیار بنیادین در ساختار سیاسی و حقوقی خود انتظار دارد به تحول مهمی در روابط 40 ساله اش با اتحادیه اروپا دست یافته و تاریخی برای آغاز مذاکرات عضویت از آن اتحادیه بگیرد.
جغرافیای سیاسی
صادق ملکی
وظیفه اصلی دیپلماسی حفظ منافع کشور در روابط با کشورها و توسعه روابط با آنان است. در این خصوص همسایگان جایگاهی ویژه دارند، زیرا چگونگی ارتباط با آنان در تأمین امنیت ملی، توسعه سیاسی و اقتصادی تأثیرات عمیقی دارد.
در میان همسایگان ایران، روابط دو کشورایران و ترکیه مبتنی بر گذشته تاریخی است. این گذشته تاریخی از فراز و نشیب های زیادی عبور کرده است که هر یک در جای خود می تواند محل بحث و تحقیق باشد.
هر دو کشور ایران و ترکیه از موقعیت خاص استراتژیک در منطقه برخوردارند که این موقعیت مرهون جغرافیایی است که در آن قرار دارند. ایران پل ارتباطی ترکیه به شرق و ترکیه پل ارتباطی ایران به غرب است.
در دوران قبل از اسلام آناتولی محل رقابت دو امپراتوری ایران و روم بود و هر یک تلاش می کردند با تسلط یافتن بر آن، قدرت فائقه جهان شوند. جنگ های متعدد ایران و روم گواهی بر این موضوع است. ظهور اسلام و مسلمان شدن ایرانیان این روند را تغییر داد و سبب شد مدتی مرزهای غربی ایران دور از جنگ و درگیری باشد.ظهور دولت صفوی و عثمانی در ایران و آناتولی و تحولات پس از آن سبب گردید که روند حوادث به گونه ای شکل بگیرد که در نهایت ایران(تبریز) به مرکز تشیع و عثمانی(استانبول) به مرکز تسنن تبدیل شوند و رقابت های
گذشته در قالبی دیگر فرصت ظهور بیابند. وقوع جنگ های متعدد میان دو کشور ضمن این که سبب تضعیف ایران و عثمانی گردید از روند تأثیرگذار مثبت دو کشور بر یکدیگر کاست.
جنگ چالدران اوج این درگیری هاست. جنگی که ظاهراً غالب و مغلوب داشته، اما واقعیت آن است که غالب واقعی این جنگ غرب بوده است.در اینجا هدف بررسی تاریخی موضوع نیست بلکه بیشتر دست یافتن به محورهایی است که بتوان با تکیه بر آنها به نقاط مشترکی رسید که دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد. سرآغاز این روند، گذشتن از چالدران است بنابر این باید از چالدران گذشت و به جایی رسید که دو کشور در موضوعات مختلف به نقطه ای از اعتماد متقابل برسند که به تکیه گاه یکدیگر تبدیل شوند.
در حال حاضر مرزهای ایران و ترکیه نزدیک به چهار قرن است که مرزهای صلح و دوستی است. این طولانی ترین مرزهای صلح میان دو کشور در جهان می تواند باشد که باید از آن برای تقویت روابط سود جست.توجه به تحولات منطقه ای نیز تأکید مجدد بر این موضوع است.
نگاهی به تاریخ ایران و ترکیه نشان می دهد که بسیاری از تحولات دو کشور مصادف با یکدیگر و بعضاً تأثیرگذار بر یکدیگر بوده است. وقوع انقلاب مشروطه در ایران و عثمانی، ظهور رضاخان و آتاتورک در دو کشور، وقوع کودتا علیه مصدق و مندرس در ایران و ترکیه در گذشته نه چندان دور و تقویت اسلام گراها در ترکیه و ظهور جناح نو گرا در آنان از جمله تأثیرات دوران اخیر بوده است.
پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران موجی از تأثیرپذیری از این انقلاب در منطقه ایجاد شد که بیشتر از آن که نتیجه سیاست گذاری باشد ثمره طبیعی انقلاب بود. این موضوع با تحریک غرب سبب احساس نگرانی در برخی از همسایگان ایران از جمله ترکیه گردید که در بلندمدت مشکلاتی را در روابط دو کشور ایجاد کرد.
رسانه های غربی تفاوت نظام های سیاسی ایران و ترکیه را تضاد ترجمه و سعی کردند از این موضوع برای ایجاد تنش در روابط سود جویند. این در حالی بود که در همین دوران غرب روابطی حسنه با دشمنان کمونیست خود داشت.
در حال حاضر مجموعه تحولات داخلی در ایران و ترکیه و تحولات منطقه ای و بین المللی سبب گردیده است که روابط دو کشور از این نقطه عبور کند و به سطح اعتماد دوجانبه ارتقاء یابد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باید طی گردد.
در جهان معاصر توسعه یک کشور بدون توسعه همسایگان آن امکان پذیر نیست. یکی از علل گسترش اتحادیه اروپایی و پذیرش اعضای جدید، توجه به این موضوع بوده است. همکاری های اقتصادی در آ.سه. آن، نفتا و اکو نیز با توجه به این موضوع شکل گرفته است.
اتخاذ سیاست تنش زدایی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر و ارائه نظریه گفت وگوی تمدن ها در کنار تأثیرات جهانی در همسایگان، خصوصاً ترکیه نیز تأثیرگذار بوده است، به شکلی که روابط دو کشور در این دوران خصوصاً در چند سال اخیر در مقایسه با دوره های قبلی ضمن دور شدن از فراز و نشیب های گذشته به دوره ای از ثبات و اطمینان رسیده است.
البته در رسیدن به این نقطه، اتخاذ سیاست تنش زدایی ترکیه با همسایگان با توجه به ضرورت تطبیق شرایط خود با معیارهای اتحادیه اروپایی نیز تأثیرگذار بوده است. در کنار این موضوع، تحولات عراق و منافع و نگرانی های مشترک دو کشور از این ناحیه نیز تأثیر خود را داشته است.
- ۹۵/۱۲/۲۳