مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

۱۵۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران در word دارای 114 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران در word :

هدف اصلی این تحقیق بررسی فاکتورهای مؤثر بر دقت پیش بینی سود شرکت ها می باشد. با توجه به اهمیت و نقش پیش بینی سود هر سهم در تصمیمات سرمایه گذاران،تحقیقات بسیاری درباره پیش بینی سود انجام پذیرفته و هدف همه آنها افزایش صحت و دقت سود پیش بینی شده بوده است. پیش بینی از این نظر که عنصر بنیادین و کلیدی در تصمیم گیری استفاده کنندگان درون سازمانی و همچنین برون سازمانی محسوب می شود، مهم است. بر این اساس، کارایی و اثربخشی نهایی هر تصمیم، به نتایج رویدادهایی بستگی دارد که به دنبال هر تصمیم روی میدهد. بدین ترتیب تصمیمی کارا و اثربخش خواهد بود که براساس پیش بینی هایی انجام گیرد که مبنای آن صحیح بوده باشد. یکی از این پیش بینی ها، پیش بینی سود بوده که باید اطلاعاتی منطقی، قابل اتکا و به موقع را فراهم آورد و نیز قابل فهم و مربوط باشد . پیش بینی های دقیق و به موقع، موجب بهبود تصمیم گیری استفاده کنندگان از گزارش های حسابداری می شود. لذا در این پژوهش با توجه به پیشینه تحقیق، پنج فاکتور مؤثر بر خطای پیش بینی سود هر سهم را در دو بخش فاکتور های مالی (دفعات تجدید نظر و پیچیدگی شرکت) و غیر مالی( اعتبار حسابرس، تغییرات هیات مدیره و قدمت فعالیت شرکت) مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری، شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری متشکل از 73 شرکت برای سال های89 - 86 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews و آزمون فرضیهها براساس رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است، که بین فاکتور های مالی در نظر گرفته شده تنها متغیر دفعات تجدید نظر و از بین متغیر های غیر مالی تنها متغیر تغییرات هیات مدیره بر دقت پیش بینی سود موثر می باشند و تاثیر سایر متغیر های در نظر گرفته شده در این تحقیق مورد تایید قرار نگرفت.

دانلود بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران در word
فهرست مطالب

چکیده:1

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1مقدمه3

2-1تاریخچه مطالعاتی. 3

1-2-1تحقیقات تجربی خارجی در ارتباط با پیش بینی سود3

2-2-1تحقیقات انجام شده داخلی در ارتباط با دقت پیش بینی سود5

3-1 بیان مساله6

4-1 سوال تحقیق. 8

5-1 فرضیه های تحقیق. 8

6-1 اهمیت تحقیق. 8

7-1 حدود مطالعاتی. 9

8-1 واژههای کلیدی یا اصطلاحات.. 9

9-1تعریف عملیاتی. 9

فصل دوم:مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه12

2-2 کلیات پیش بینی. 12

1-2-2 اهداف پیش بینی. 13

2-2-2 موارد ضروری قابل تأمل در پیش بینی مالی. 13

3-2-2 عوامل مؤثر در انتخاب مدل مناسب پیش بینی. 13

3-2 انواع شیوه های پیش بینی. 14

1-3-2 پیش بینی های قضاوتی. 14

2-3-2 پیش بینی بر مبنای گذشته15

3-3-2 پیش بینی علت معلولی. 16

4-2 پیش بینی های یک متغیره16

1-4-2 روش تقاضای آخرین دوران. 16

2-4-2 روش میانگین ریاضی. 17

3-4-2 روش میانگین متحرک.. 17

4-4-2 روش میانگین متحرک وزنی. 18

5-4-2 روش هموارسازی نمایی. 18

6-4-2 روش باکس- جنکینز. 18

7-4-2 روش کمترین مجذورات.. 20

5-2 روش های پیش بینی چند متغیره(پیش بینی علت معلولی)21

1-5-2 روش رگرسیون خطی و غیر خطی. 21

2-5-2 ضریب همبستگی. 22

3-5-2 مدل اقتصاد سنجی (پیش بینی علت و معلولی)23

4-5-2 مدل داده- ستانده23

5-5-2 مدل شاخص راهنما23

6-2 پیش بینی به وسیله تجزیه و تحلیل سری های زمانی. 23

1-6-2 تغییرات فصلی – روش تعیین شاخص فصلی. 24

2-6-2 برآورد تابع تقاضا- مدلهای سری زمانی. 24

7-2مروری بر پیشینه تحقیق. 26

1-7-2تحقیقات تجربی خارجی در ارتباط با پیش بینی سود26

2-7-2تحقیقات انجام شده داخلی در ارتباط با دقت پیش بینی سود43

8-2 خلاصه فصل. 50

فصل سوم:روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه53

2-3 سوال و فرضیههای تحقیق. 53

3-3 روش تحقیق. 54

4-3 جامعه آماری. 55

1-4-3نمونه آماری. 55

1-1-4-3 روش جمعآوری اطلاعات.. 56

5-3 مدل تحلیلی تحقیق. 57

6- 3 روش آزمون فرضیه ها58

1-6-3 مدل آماری. 58

2-6- 3 آزمون ضرایب رگرسیون(آزمون t)59

3-6-3 آزمون معنی دار بودن رگرسیون(آزمونF)60

4-6-3 ضریب تعیین. 60

1-4-6- 3 ضریب تعیین تعدیل شده61

5-6-3 آزمون دوربین- واتسن برای بررسی وجود خود همبستگی. 61

7-3طبقه بندی، تشخیص و نحوی محاسبه متغیرهای عملیاتی تحقیق. 63

1-7-3 متغیرهای مستقل. 63

2-7-3 متغیر وابسته64

3-7-3 متغیر کنترلی. 64

8-3 خلاصه فصل سوم65

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4مقدمه‏67

2-4 یافته های تحقیق. 67

1-2-4 آمارتوصیفی. 67

2-2-4 آمار استنباطی. 68

3-2-4 نتیجه آزمون فرضیه اول فرعی. 68

4-2-4 نتیجه آزمون فرضیه دوم فرعی. 69

5-2-4 نتیجه آزمون فرضیه اول در حضور هردو متغیر. 70

6-2-4 نتیجه آزمون فرضیه سوم فرعی. 71

7-2-4 نتیجه آزمون فرضیه چهارم فرعی. 72

8-2-4 نتیجه آزمون فرضیه پنجم فرعی. 73

9-2-4 نتیجه آزمون فرضیه دوم در حضور هر سه متغیر. 74

3-4 خلاصه76

فصل پنجم:نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5مقدمه78

2-5 خلاصه موضوع و روش تحقیق. 78

3-5 خلاصه یافته های تحقیق. 79

1-3-5 نتیجه آزمون فرضیات.. 80

4-5 بررسی تطبیقی یافتهها81

5-5 نتیجه گیری. 84

6-5 محدودیتها86

7-5 پیشنهادها86

1-7-5 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق بر اساس فرضیات.. 86

2-7-5 پیشنهادها برای تحقیقات آتی. 86

8-5 خلاصه فصل. 87

پیوستها

منابع و ماخذ

منابع فارسی:104

منابع لاتین:107

چکیده لاتین. 111

جدول1-2: مراحل حل پیش بینی به روش تقاضای آخرین دوره ای را نشان می دهد17

جدول2-2: روش رگرسیون خطی و غیر خطی. 21

جدول 3-2:خلاصه تحقیقات انجام گرفته خارجی مرتبط با موضوع. 42

جدول 4-2:خلاصه تحقیقات انجام گرفته داخلی مرتبط با موضوع. 50

جدول1-3: شرکت های نمونه از بانک اطلاعاتی. 57

جدول 2-3: متغیر های هر مدل. 59

جدول1- 4 :آمار توصیفی کل نمونه67

جدول2-4 : نتیجه آزمون فرضیه اول فرعی. 68

جدول3-4 : نتیجه آزمون فرضیه دوم69

جدول4-4 : نتیجه آزمون فرضیه اول اصلی. 70

جدول5-4: نتیجه آزمون فرضیه سوم فرعی. 71

جدول6-4 نتیجه آزمون فرضیه سوم فرعی. 72

جدول7-4: نتیجه آزمون فرضیه سوم فرعی. 74

جدول8-4: نتیجه آزمون فرضیه اول اصلی. 75

جدول1-5:خلاصه آزمون فرضیه های تحقیق. 81

نمودار1-2:روش پیش بینی مدل باکس- جنکینز. 19

نمودار1-3: مدل تحلیلی تحقیق. 58


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود استانداردهای مکان یابی محل دفن دراستانهای شمالی کشورباتاکید براستان گیلان در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود استانداردهای مکان یابی محل دفن دراستانهای شمالی کشورباتاکید براستان گیلان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود استانداردهای مکان یابی محل دفن دراستانهای شمالی کشورباتاکید براستان گیلان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود استانداردهای مکان یابی محل دفن دراستانهای شمالی کشورباتاکید براستان گیلان در word :


سال انتشار : 1393

نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش ها با محوریت کشاورزی ، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری

تعداد صفحات : 9

چکیده مقاله:

امروزه با گسترش روز افزون جوامع بشری و پیشرفت تکنولوژی، تنوع و میزان پسماند افزایش یافته است، روشهای مختلفی برای دفع مواد زائد وجود دارد، اما هنوز دفن بهداشتی یکی از مهمترین روش ها میباشد و با توجه به اینکه دفن پسماند بدون رعایت مسائل زیست محیطی تهدیدات زیادی را وارد محیط زیست مینماید، انتخاب مکان مناسب و مکان یابی برای دفن بهداشتی پسماند ضروری است و از سوی دیگر مکانیابی و یافتن مکان بهینه دفن زباله یکی از مهمترین جنبه های مدیریت مواد زائد می باشد. بطور کلی یک محل دفن پسماند باید معیارهای مختلف موقعیتی و ژئوتکنیکی را فراهم آورد و همچنین از لحاظ اجتماعی نیز دارای مقبولیت باشد. برای مکان یابی محل دفن یکسری فاکتورهایی باید در نظر گرفته شود تا خطرات زیست محیطی به حداقل برسد و در این مقاله معیارهای موثر در انتخاب محل دفن بر اساس ضوابط و آیین نامه ها و دستورالعمل های معتبر جهانی معرفی و با معیارهای موجود در ایران مقایسه شد و بهترین گزینه برای استان گیلان با توجه به شرایط حساس اکولوژیکی و جمعیت بالای این استان برای مکـان یـابی محـل دفـن پیشـنهاد گردیـد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مروری بر روش های ارزیابی میزان انعطاف پذیری مالی در شرکتها در word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مروری بر روش های ارزیابی میزان انعطاف پذیری مالی در شرکتها در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مروری بر روش های ارزیابی میزان انعطاف پذیری مالی در شرکتها در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مروری بر روش های ارزیابی میزان انعطاف پذیری مالی در شرکتها در word :


سال انتشار : 1394

نام کنفرانس یا همایش : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری

تعداد صفحات : 7

چکیده مقاله:

انعطاف پذیری یکی از مهمترین ابزارها برای بقا شرکت ها در محیط آشفته و غیر قابل پیش بینی امروز تصور میشود. انعطافپذذیری ما لی به معنای توان واحد تجاری )انتفاعی( در تأمین وجه نقد در فاصله کوتاهی از دریافت اطلاع درباره نیازمندیهای ما ی پیشبینی نشده یا پیدا شدنفرصت مناسب برای سرمایهگذاری میباشد. انتخاب هوشمندانه نوع تأمین ما ی نه تنها مشکلات ما ی شرکت را برطرف میسازد بلکه موقعیت شرکت را در میان رقبایش نیز بهبود میبخشد. شرکتها در مرحله بلوغ از انعطافپذیری ما ی زیادی برخوردارند و به منظور رفع نیازهای ما لی خود از تأمین ما لی درون سازمانی استفاده مینمایند. با مدیریت صحیح تأمین ما لی، هزینههای تو لید و یا خدمات شرکتها کاهش مییابد و آنها را به سودآوری بیشتر نزدیک میکند. این مقا له مروری به روشهای متخلف ارزیابی میزان انعطاف پذیری ما لی در شرکتها می پردازد


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی در word دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی در word :

سال انتشار: 1384

محل انتشار: دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور

تعداد صفحات: 1

چکیده:

اشتغال نیروی کار تحصیل کرده به معنی بکارگیری نیروی کار با تخصص و با کیفیت بالاتر و به عبارت دیگر به معنی به کارگیری سرمایه انسان است. بدیهی است که این امر وابسته به عوامل مختلفی است که کارکرد آنها نقش تعیین کننده ای در اینده اموزش عالی کشور دارد. در ایران طی سالهای اخیر از یک طرف تغییراتی در ترکیب تقاضا برای اموزش عالی (افزایش سهم زنان در ورود به دانشگاه) بوجود امده و از طرف دیگر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان افزایش قابل توجهی یافته است. این مسئله از یک طرف ناشی از افزایش نسبی تعداد دختران دیپلمه و از طرف دیگر ناشی از بازدهی سرمایه انسانی و چشم انداز بکارگیری آن در شرایط فعلی کشور است. کاهش تمایل نسبی مردان برای ورود به اموزش عالی تا حدودی معلول این موضوع است که چشم انداز مناسبی بری اشتغال فارغ التحصیلان اموززش عال نمی بینند و همچنین بازدهی آن در مقایسه با سرمایه گذاریها یدیگر و مشاغلی که نیاز به تخصص ندارند، پایین تر است و تفاوت محسوسی ندارد.
در تبیین موضوع فوق شاید بتوان ازجنبه های مختلفی، شرایط فعلی را تبیین نمود. اما یکی از نظریه هایی که اخیرا مطرح شده و تحت عنوان سرمایه اجتماعی است می تواند تا حدود زیادی شرایط فعل را تبیین نماید. سرمایه اجتماعی از جنبه های مخلتفی برعملکرد اقتصاد اثر می گذارد. یکی از مباحثی که درچهارچوب سرمایه اجتماعی تحلیل می شود. این است که سرمایه گذاری در سرمایه انسانی در صورتی شکل می گیرد و افزایش می یابد که سرمایه اجتماعی به اندازه کافی وجود داشته باشد. در شرایطی که سرمایه اجتماعی رو به زوال رود، تمایل به سرمایه گذاری در سرمایه انسنی و کسب تخصص ها توسط افراد کاهش می یابد . زیرا در چنین شرایطی بازدهی حاصل از سایر فعالیتها بسیار بیشتر از سرمایه انسانی است.
در راستایبحث فوق، این مقاله به تحلیل نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی می پردازد. نتایج اولیه این مقاله نشان می دهد که طی سالهای اخیر سرمایه اجتماعی در کشور دچار نزول شده و از این طریق موجب کاهش تمایل به سرمایه گذاری در سرمایه انسانی شده است. این نتیجه می تواند با تغییرات اخیری که در ترکیب تقاضا برای اموزش عالی بود آمده است سازگار باشد. در این چهارچوب به نظر می رسد که آینده آموزش عالی درگرو بازسازی سرمایه اجتماعی است. زیرا در شرایط یکه سرمایه اجتماعی به اندازه کافی وجود دارد نهاده های تولیدی از جمله سرمایه انسانی، در یک شرایط طبیعیو عادی بکار گرفته می شوند و هر کدام بازدهی واقعی خود را کسب خواهند کرد. در چنین شرایطی بازدهی حاصل از تحصیلات عالی بطور نسبی بیشتر می شود، زیرا امکان کسبدرامد از راههایی که نیاز به سرمایه(چه سرمایه انسانی و چه سرمایه اجتماعی) ندارند کاهش می یابد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله هال، کلارک لئونارد در word دارای 103 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله هال، کلارک لئونارد در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله هال، کلارک لئونارد در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله هال، کلارک لئونارد در word :

هال، کلارک لئونارد

در سال 1930 تقریباً شهرت و اهمیت کارثورندایک در مورد آزمایش و خطا روبه کاهش نهاد و در همین زمان کلارک هال (1952-1844) ، دانشمند آمریکایی، با نظریه معروف خود به نام کاهش سابق بر بنیاد تقویت نخستین شهرت یافت.

هال مانند واتسن و اسکینر از جمله رفتارگرایان به شمار می‌آید. نظریه یادگیری او از ویژگهای مکانیستی برخوردار است و در موضع مخالف شعور و وجدان قرار دارد. به عقیده او رفتار پیچیده از رفتارهای ساده و به صورت گام به گام بر بنیاد شرطی شدن محرک ـ پاسخ به وجود می‌آید. وی بر خلاف واتسن قانون‌گیرایی ثورندایک را مورد توجه قرار می‌دهد و آن را در یادگیری با اهمیت می‌داند و مواردی مانند هدف و بینش را ، که در روان‌شناسی رفتارگرایی جای بحث آنها نیست، با دقت بررسی می‌کند.

 

نظریه کاهش سائق
کلارک لئونارد هال در آکران، یکی از شهرک های نیویورک، متولد شد. هال پژوهش های پردامنه ای در مورد آزمون استعدادها، تلقین پذیری، خواب مصنوعی و به ویژه یادگیری انجام داده است. کتابهای اساس رفتار (1951)، روانشناسی های متعارض یادگیری (1935) و اصول رفتاری (1943)، از جمله آثار او به شمار می روند.

هال از جمله رفتارگرایانی است که بنیاد رفتارها را نوعی شرطی شدن محرک- پاسخ می داند. آنچه نظریه او را نسبت به سایر رفتاگرایان متمایز کرده است، اهمیتی می باشد که برای عامل «نیاز» -در سازگاری با محیط- قائل شده است. او بر این باور بود که بقای موجود زنده به چگونگی میزان سازگاری او با محیط، بستگی دارد. یادگیری زمانی صورت می گیرد که فرد در جهت رفع نیاز، خود را به نوعی با محیط سازگار کند. در واقع یادگیری مبنایی برای بقاست. هال می گوید: «هر نوع پیشرفت در زندگی به یادگیری بستگی دارد و اگر خللی در یادگیری ایجاد شود، به نوعی تزلزل و یا اختلال در رفتار ظاهر می شود.»

هال عامل «تقویت» را وسیله ای برای ارتباط میان محرک و پاسخ و در نتیجه، ارضای نیاز می داند و آن را در هر دو جهت مثبت (به صورت پاداش) و منفی (به صورت محرومیت) موثر می شمارد. در همین زمینه نیز مسئله انگیزش در یادگیری را مطرح می کند و می گوید: «از طریق عامل تقویت –چه مثبت وچه منفی- و افزایش یا کاهش نیاز می توان انگیزش لازم برای یادگیری را به وجود آورد.» به نظر هال، یادگیری به طور مداوم به صورت تراکمی صورت می گیرد و همه نیازها، به طور پیوسته، انگیزش های لازم برای یادگیری را به وجود می آورند.

علاوه بر این، هال عقیده دارد که موجود زنده در دوره های زندگی خویش به یک محرک خاص، پاسخ های متفاوتی می دهد. تفاوت پاسخ ها به دلیل تقاوت نیازها و انگیزه هاست. فرد در هر دوره از زندگی خودمی تواند «الگوهای معینی» از پاسخ ها را شکل دهد. انسان می تواند آن نوع مهارت شناختی، هیجانی و حرکتی را بیاموزد که توانایی و آمادگی انجام دادن آن را داشته باشد. به علاوه هال نیز مانند پاولف تفاوتهای فردی در یادگیری مهم می داند و به عامل خستگی در یادگیری نیز توجه کرده است. به نظر او، عامل خستگی سبب بازداری از یادگیری می شود (فرخ لقا رئیس دانا، 1374).

نظام هال بر حسب اصول موضوع و اصول تبعی مشخص و مفصل ارائه شده و به شکل کلامی و ریاضی بیان گردیده است. او در آخرین ارائه نظریه خود (1952)، هجده اصل موضوع و دوازده اصل تبعی را ارائه داده است (شولتز و شولتز، 1372، ص 141).

طبق نظر هال، یک نیاز فیزیولوژیکی، از قبیل گرسنگی یا تشنگی، حالتی نامطلوب در بدن- انسان یا حیوان- به وجود می آورد و فرد بااین نیاز در حالتی از تنش قرارمی‌گیرد و برانگیخته می شود تا با ارضای نیاز خود، آن تنش را کاهش دهد. به عبارت دیگر هر انحراف از تعادل حیاتی یک نیاز به وجود می آورد و نیاز نیز به نوبه خود، سائق را به وجود می آورد. سائق حالتی فیزیولوژیکی است که به عنوان نیروی انگیزشی عمل می کند یا برانگیزنده عمل است. نیاز، سائقی را به وجود می آورد که در مورد محرومیت از غذا، گرسنگی خوانده می شود. سائق، موجود زنده را به جستجوی غذا برمی‌انگیزد. خوردن غذا باعث می گردد موجود زنده تعادل حیاتی خود را حفظ کند و این همان حالتی است که کلارک هال آن را «کاهش سائق» می خواند.

کاهش سائق یک حالت است و به آن دسته از تقویت کننده های مثبت (از قبیل غذا) مربوط می باشد که نیروی آنها احتمال یک پاسخ را در شرطی شدن عامل،‌افزایش می دهد. نیازها فقط در نتیجه فقدان چیزی به وجود نمی آیند؛ درد یا محرک نیرومندی که سبب انحراف از تعادل حیاتی می گردد نیز می تواند نیاز را به وجود آورد و در نتیجه، سائق به وجود می آید. (هیلگارد و دیگران، 1368، ص 347)

نظریه های سائق، از جهت منبع حالت سائق- که مردم و حیوانات را به عمل وادار می کند- تفاوت دارند. بعضی از نظریه پردازان، از جمله فروید، تصورشان این بود که حالت سائق مادرزادی و غریزی است. سایر نظریه پردازان به نقش یادگیری در ایجاد سائق تاکید دارند. این قبیل سائق های آموخته شده از تربیت یا تجربه گذشته انسان و حیوان ناشی می شوند و از این رو نیروزایی آنها در افراد مختلف با هم تفاوت دارد.

 

کلارک لئونارد هال
کلارک لئونارد هال (1952-1884) درجه دکتری خود را در سال 1918 از دانشگاه ویسکانسین دریافت کرد و از 1916 تا 1929 در همین دانشگاه به تدریس پرداخت. در سال 1929 به دانشگاه ییل رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند.
زندگی حرفه ای هال را می توان به سه بخش جداگانه تقسیم کرد. یکی از علاقه های اولیه او سنجش استعدادها بود. زمانی که در دانشگاه ویسکانسین به تدریس این موضوع اشتغال داشت، به جمع آوری مطالب درباره سنجش استعداد پرداخت و براساس مطالب جمع آوری شده در 1928 کتابی با عنوان سنجش استعداد انتشار داد. دومین علاقه مهم هال هیپنوتیسم بود. وی پس از یک مطالعه طولانی درباره فرایند هیپنوتیسم، کتابی نوشت به عنوان هیپنوتیسم و تلقین پذیری (b 1933). سومین علاقه او که منجر به شهرت فراوانش شد، مطالعه فرایند یادگیری بود. نخستین کتاب عمده هال درباره یادگیری، با عنوان اصول رفتار (1943)، مطالعات یادگیری را از بنیاد تغییر داد. آن اولین کوششی بود که نظریه جامع علمی را در مطالعه فرایندهای پیچیده روانشناختی به کار بست. اپینگهاوس اولین کسی بود که از آزمایش برای پژوهش درباره یادگیری استفاده کرد. اما هال اولین کسی بود که نظریه دقیق را برای مطالعه و تبیین یادگیری مورد استفاده قرارداد. نظریه هال، به نحوی که در 1943 ارائه شد، در 1952 در کتاب یک نظام رفتار گسترش یافت. او قصد داشت کتاب سومی درباره یادگیری بنویسد اما موفق به انجام این کار نشد.

هال برای کوشش های خود در سال 1945 از جامعه روانشناسی آزمایشی نشان وارن را دریافت کرد. در حکم این نشان آمده است:
تقدیم به کلارک ال.هال برای دقتش در ایجاد یک نظریه نظامدار از رفتار. این نظریه پژوهش های زیادی را ترغیب کرده و به شکلی دقیق و کمی تدوین شده است که امکان پیش بینی هایی را که قابلیت وارسی تجربی دارند، فراهم آورده است. بنابراین، نظریه او هسته های تایید یاعدم تایید نهایی را در خود دارد. یک دستاورد حقیقاً بی همتا در تاریخ روانشناسی تا به امروز.

هال اکثر ایام زندگی اش فلج بود . فلج او بر اثر بیماری فلج اطفال که در کودکی به آن مبتلا شده بود، دامن گیرش شد. در سال 1948، دچار حمله قلبی شد و چهار سال بعد درگذشت. او در آخرین کتابش (یک نظام رفتار) اظهار تاسف کرده که سومین کتابی که قصد نوشتنش را داشته هرگز نوشته نخواهدشد.
اگرچه هال احساس می کرد که نظریه اش ناکامل است،‌نظریه او بر سایر نظریه های یادگیری در سراسر جهان تاثیر عمیقی به جای نهاد . کنت اسپنس (1952)، یکی از دانشجویان مشهورهال، می گوید 40 درصد تمامی آزمایش های منتشرشده در مجله روانشناسی آزمایشی و مجله روانشناسی تطبیقی و

فیزیولوژیکی در فاصله سالهای بین 1941 و 1950 به جنبه ای از کارهای هال اشاره کرده اند، و اگر تنها زمینه های یادگیری و انگیزش را در نظر بگیریم این رقم به 70درصد افزایش می یابد. روجا (1956) گزارش می کند که در مجله روانشناسی نابهنجار و اجتماعی در بین سالهای 1949 و 1952 ، 105 بار مراجعه به کتاب اصول رفتار هال وجود دارد. در حالی که به مشهورترین نظریه پرداز بعد از هال تنها 25 بار مراجعه شده است. در واقع، هنوز هم برای دانشجوی یادگیری امری کاملاً معمول است که هنگام مطالعه مجله های روانشناسی به مراجعات مکرر به کارهای هال برخورد نماید. با هر مقیاسی، سهم بزرگی از دانش ما از فرایند یادگیری مدیون کلارک هال است.

هال مانند اکثر نظریه پردازان یادگیری کارکرد گرا، به مقدار زیاد متاثر از نوشته های داروین بود. هدف نظریه هال تبیین رفتار انطباقی و فهم متغیرهای تاثیرگذار بر آن بود. در واقع می توان گفت هال به ایجاد نظریه ای که تبیین کند چگونه نیازهای جسمی ، محیط و رفتار برای افزایش احتمال بقای ارگانیسم با هم به کنش متقابل می پردازند، علاقه مند بود.

 

رویکرد هال به نظریه پردازی
هال به عنوان اولین گام در تدوین نظریه اش، به مرور پژوهش های انجام شده درباره یادگیری تا زمان خود اقدام کرد. سپس به خلاصه کردن یافته های این پژوهش ها پرداخت. سرانجام کوشید تا نتایج آزمون پذیری از آن اصول خلاصه شده به دست آورد. ما در زیر این رویکرد نظریه سازی را با تفصیل بیشتری مورد بحث قرارمی‌دهیم.

رویکرد هال به نظریه سازی فرضی- قیاسی (یا منطقی- قیاسی) نامیده شده است. راشوت و امسل (1999) این رویکرد را به گونه زیر توضیح داده اند:
به پیروی از الگوی علوم طبیعی، دانشمندرفتاری مجموعه ای از اصول موضوع یا اصول اولیه را تدوین می کند. بعد آنها را با استفاده از منطق دقیق، استنباط ها یا قضایا درباره پدیده های رفتاری آنها را به عنوان گزاره هایی در قیاس به کار می بندد; این اصول موضوع غالباً دربرگیرنده ماهیتهای (متغیرهای رابط) هستند که به وسیله نظریه پرداز ابداع می شوند تا تفکر او را درباره رابطه میان دستکاریهای آزمایشی و اندازه گیریهای (متغیرهای مستقل و وابسته) مربوط به پدیده های رفتاری موردنظر سازمان دهند. آن گاه نظریه را می توان از راه برگردان استنباط های حاصل از نظریه به عملیات آزمایشی ارزشیابی کرد و دید که چگونه در آزمایشگاه درست در می‌آید.
می توان دید که این نوع نظریه پردازی به یک نظام پویا و باز منجر می شود . فرضیه ها مرتباً تولید می شوند؛ پاره‌ای از آنها به وسیله نتایج آزمایش ها تایید می شوند، و پاره ای مورد تایید قرارنمی‌گیرند. وقتی که نتایج آزمایش ها با پیش بینی ها جور در می آیند، تمامی نظریه، از جمله اصول موضوع و قضایا نیرومند می شوند. وقتی که نتایج آزمایش ها مطابق پیش بینی ها نیستند، نظریه ضعیف می شود و باید در آن تجدیدنظر به عمل آید. نظریه های شبیه به نظریه هال باید به حکم نتایج پژوهش های تجربی مرتباً مورد تجدیدنظر قرارگیرند. هال (1943) در این باره گفته است:
مشاهده تجربی همراه با گمانه زنی زیرکانه منبع اصلی اصول اولیه یا اصول موضوع یک علم هستند. این گونه فرمول بندی ها، وقتی که در ترکیبات مختلف با شرایط پیشایند مناسب در نظر گرفته شوند، استنباط ها یا قضایا را به دست می دهند که بعضی از آنها ممکن است با نتایج تجربی مربوط به شرایط مورد نظر توافق داشته و بعضی دیگر نداشته باشند. پیشنهادهای اولیه ای که قیاس های منطقی را فراهم می آورند و به طور مکرر با بازده تجربی مشاهده شده توافق دارند حفظ می شوند. در حالی که آنهایی که توافق ندارند رد می شوند یا مورد تجدید نظر قرارمی‌گیرند. همچنان که پالایش این فرایند کوشش و خطا ادامه می یابد، به تدریج یک رشته محدود از اصول اولیه ظاهر می شوند،‌که تلویحات مشترک آنها تدریجاً با احتمال بیشتری با مشاهدات مربوط مطابق است. قیاس های حاصل از این اصول موضوع باقیمانده هرچند هرگز به طور مطلق نمی توان به آنها اعتماد کرد، با گذشت زمان بسیار قابل اعتماد می شوند. درواقع موقعیت فعلی اصول اولیه در علوم فیزیکی عمده همین است.

هر نظریه علمی صرفاً ابزاری است که به پژوهشگر در ترکیب کردن واقعیتها و دانستن اینکه در کجا به دنبال اطلاعات تازه بگردد، کمک می کند. ارزش نهایی یک نظریه با میزان همخوانی اش با واقعیتهای مشاهده شده یا با نتایج آزمایش ها، تعیین می شود. در علم، مرجع نهایی جهان تجربی است. هرچند که نظریه ای مانند نظریه هال می تواند بسیار انتزاعی باشد،‌هنوز باید درباره رویدادهای قابل مشاهده بیاناتی به دست دهد. صرفنظر از اینکه یک نظریه چه اندازه مفصل و انتزاعی است، باید سرانجام بیاناتی ارائه دهد که به طور تجربی قابل بررسی باشند؛ نظریه هال دقیقاً‌همین کار را می کند.

مفاهیم نظری عمده
نظریه هال، مانند هندسه اقلیدسی، دارای یک ساختار منطقی از اصول موضوع و قضایاست. اصول موضوع بیانات کلی درباره رفتار هستند که نمی توان مستقیماً آنها را وارسی نمود،‌اما قضایایی که به طور منطقی از اصول موضوع ناشی می شوند قابل آزمون کردن هستند. ما ابتدا شانزده اصل موضوع مهم هال را آن گونه که در سال 1943 ارائه شدند،‌مورد بحث قرارمی دهیم و بعد به تغییرات عمده ای که او در 1952 در نظریه اش انجام داد، می پردازیم.

اصل موضوع 1: حس کردن محیط بیرونی و رد محرک
تحریک بیرونی، یک تکانه عصبی آوران (حسی) و راه اندازی می کند که پس از قطع تحریک محیطی تا لحظاتی ادامه می یابد. بنابراین،‌هال وجود یک رد محرک را فرض کرد که به مدت چند ثانیه پس از قطع رویداد محرک ادامه می یابد. از آن جا که این تکانه عصبی آوران با یک پاسخ تداعی می شود، هال فرمول سنتی S-R را به S-s-R تبدیل کرد. در این فرمول s رد محرک است. برای هال،‌تداعی مورد نظر بین R,s صورت می گیرد. رد محرک سرانجام منجر به یک واکنش عصبی وابران (حرکتی) (r) می شود که به پاسخ آشکار می انجامد. بنابراین، ما با فرمول S-s-r-R سروکار پیدا می کنیم، که در آن s تحریک بیرونی، s رد محرک، r شلیک نورون های حرکتی و R پاسخ آشکار هستند.

 

اصل موضوع 2: کنش متقابل تکانه های حسی
این اصل موضوع پیچیدگی تحریک و لذا دشواری پیش بینی رفتار را نشان می دهد. رفتار به ندرت حاصل تنها یک محرک است. بلکه تابع محرک های زیادی است که در هر لحظه معین برارگانیسم تاثیر می گذارند. این محرک های فراوان و ردهای آنها با یکدیگر کنش متقابل می کنند و ترکیب آنها رفتار را تعیین می کند. ما اکنون می توانیم فرمول S-R را به شکل زیر توضیح دهیم:

 

در این شکل تاثیرات مشترک پنج محرکی را که همزمان بر ارگانیسم اثر می گذارند، نشان می دهد.

اصل موضوع 3: رفتار ناآموخته
هال باور داشت که ارگانیسم با سلسله مراتبی از پاسخ ها متولد می شود که هنگام ایجاد یک نیاز فعال می گردند. برای مثال، اگر یک شیء خارجی وارد چشم بشود، پلک های چشم به سرعت به هم می خورند و آب چشم به مقدار زیاد ترشح می نماید؛ و این اعمال به طور خودکار انجام می گیرند. اگر دما از مقدار طبیعی مورد نیاز بدن بیشتر یا کمتر باشد،‌ارگانیسم ممکن است عرق کند یا بلرزد . به همین منوال،‌تجربه درد، گرسنگی، یا تشنگی به الگوهای پاسخی معین خواهند انجامید که با احتمال زیاد در کاهش آثار این شرایط موثرند.

اصطلاح سلسله مراتب در اشاره به این پاسخ ها به کار رفته است، زیرا در هر زمان بیش از یک پاسخ ممکن است ظاهر شود. اگر الگوی پاسخی فطری اول نتواند نیاز را برطرف کند، الگوی بعدی رخ خواهدداد. اگر الگوی پاسخی دوم هم نتواند نیاز را برطرف کند، باز پاسخ دیگری داده خواهدشد، و الی آخر. اگر هیچ یک از الگوهای پاسخی فطری در کاهش نیاز موثر نیفتد، آن گاه ارگانیسم ناچار خواهدبود یک الگوی پاسخی تازه را یاد بگیرد. بنابراین، طبق نظر هال، یادگیری تنها زمانی لازم است که مکانیسم های عصبی ذاتی و پاسخ های وابسته به آنها نتوانند نیاز ارگانیسم را کاهش دهند. به طور کلی،‌مادام که پاسخ های ذاتی یا پاسخ های قبلاً یاد گرفته شده در ارضای نیازها موثر باشند،دلیلی برای یادگیری پاسخ های تازه وجود ندارد.

اصل موضوع 4: مجاروت و کاهش سائق به عنوان شرایط لازم برای یادگیری
این اصل موضوع می گوید اگر محرکی به پاسخی منتهی شود، و اگر پاسخ ارضای یک نیاز زیست شناختی را نتیجه بدهد، آن گاه تداعی بین محرک و پاسخ نیرومند می گردد. هرچه بیشتر محرک و پاسخی که به ارضای نیاز می انجامد، همراه شوند،‌رابطه بین محرک و پاسخ نیرومندتر می شود. در اینجا هال با قانون اثر تجدیدنظر شده ثرندایک اتفاق نظر کامل دارد، اما هال درباره ”وضع خشنود کننده“ دقیق تر عمل کرده است. بنا به عقیده هال، تقویت نخستین باید به ارضای نیاز، یا به قول او کاهش سائق منجر گردد.

اصل موضوع 4 همچنین تقویت کننده ثانوی را به عنوان ”محرکی که به طور نزدیک و پایدار با کاهش نیاز همراه بوده است“ (هال، 1943، ص 178) تعریف می کند. تقویت ثانوی یک پاسخ نیز نیرومندی تداعی بین آن پاسخ و محرکی را که با آن مجاور بوده است افزایش می دهد. به طور خلاصه می توان گفت که اگر یک محرک با پاسخی دنبال شود که آن نیز با تقویت دنبال گردد ( چه نخستین چه ثانوی)، تداعی بین آن محرک و آن پاسخ نیرومند می شود. همچنین می توان گفت که ”عادت“ دادن آن پاسخ به آن محرک نیرومندتر می شود. اصطلاح نیرومندی عادت (sHR) هال در زیر توضیح داده می شود.

اگرچه هال مانند ثرندایک و اسکینر، به مقدار زیاد یک نظریه پرداز پیرو تقویت بود،‌درباره تعریف تقویت دقیق تر عمل کرد. اسکینر به طور خلاصه می گفت تقویت کننده هرچیزی است که نرخ پاسخ را افزایش می دهد و ثرندایک با اصطلاح مبهم وضع ”خشنودکننده“ یا ”آزارنده“ سخن می گفت. برای هال،‌تقویت کاهش سائق است و تقویت کننده ها محرک هایی هستند که می توانند سائق را کاهش دهند.

نیرومندی عادت نیرومندی عادت یکی از مهمترین مفاهیم نظریه هال است و همان طور که در بالا گفته شد، به نیرومندی تداعی بین محرک و پاسخ اشاره می کند. با افزایش تعداد همایندی های تقویت شده یک محرک و یک پاسخ، نیرومندی عادت تداعی بین آنها نیز افزایش می یابد. فرمول ریاضی وصف کننده رابطه بین sHR و تعداد همایندی های تقویت شده بین R,S‌به نحو زیر است:

sHR=1-10-0/0305N
N تعداد همایندی های تقویت شده بین R,S است. این فرمول یک منحنی یادگیری دارای شتاب منفی ایجاد می کند که معنی آن این است که همایندی های تقویت شده اولیه بیشتر از همایندهی های بعدی بر یادگیری تاثیر دارند. در واقع با پیشرفت یادگیری، لحظه ای فرا می رسد که همایندی های تقویت شده اضافی هیچ تاثیری بر یادگیری ندارد. شکل 1-6 نشان می دهد که تقویت های اولیه بیشتر از تقویت های بعدی بریادگیری تاثیر دارند.

اصل موضوع 5: تعمیم محرک
هال دراین اصل موضوع می گوید توانایی یک محرک (به غیر از محرکی که در جریان شرطی شدن مورد استفاده قرارگرفته است) در فراخوانی یک پاسخ شرطی به وسیله شباهت آن با محرک به کار رفته در جریان شرطی شدن تعیین می گردد. بنابراین sHR از یک محرک به محرک دیگر تعمیم می یابد و میزان این تعمیم به شباهت بین دو محرک وابسته است. این اصل موضوع همچنین نشان می دهد که تجربه قبلی بر یادگیری جاری اثر می گذارد، یعنی یادگیری انجام شده در موقعیتهای مشابه به موقعیت یادگیری تازه تعمیم می یابد. هال این مطلب را نیرومندی عادت تعمیم یافته نام نهاد که با sHR نشان داده می شود. این اصل موضوع اصولاً نظریه عناصر همانند ثرندایک را توصیف می کند.

اصل موضوع 6: محرک های وابسته به سائق
کمبودهای زیست شناختی در ارگانیسم تولید حالت سائق (D) می کنند وهر سائق دارای محرک های خاص وابسته به آن است. دردهای گرسنگی که وابسته به سائق گرسنگی هستند و خشک شدن دهان ، لب ها، و گلو که با سائق تشنگی همراه اند، مثال هایی از این گونه محرک ها هستند. وجود محرک های خاص سائق، این امکان را فراهم می آورد که به حیوان آموزش دهیم تا تحت یک سائق به گونه ای رفتار کند و تحت سائق دیگر به گونه ای دیگر برای مثال می توان به حیوان آموزش داد تا در یک ماز T شکل، هنگامی که گرسنه است به راست بچرخد و زمانی که تشنه است به چپ بچرخد. مفهوم محرک های سائق مفهوم اساسی در نظریه تجدیدنظر شده 1952 هال بوده است.

 

اصل موضوع 7: توان واکنش به عنوان تابعی از سائق و نیرومندی عادت
احتمال انجام یک پاسخ آموخته شده درهر زمان معین را توان واکنش می نامند و آن را با (sER)‌نشان می دهند، توان واکنش تابعی است از نیرومندی عادت (sHR) و سائق (D) . برای اینکه یک پاسخ آموخته شده ظاهر گردد، نیرومندی عادی sHR باید به وسیله سائق (D) فعال شود. سائق رفتار را هدایت نمی کند

بلکه صرفاً رفتار را برمی‌انگیزاند وبه آن شدت می دهد. بدون سائق، حیوان پاسخ آموخته شده را بروز نمی دهد، حتی اگر همایندی های تقویت شده زیادی بین محرک و پاسخ رخ داده باشند. پس اگر حیوان یاد گرفته است که اهرم را در درون جعبه اسکنر فشار دهد تا غذا دریافت کند، صرفنظر از اینکه این رفتار را چقدر خوب آموخته است،‌تنها زمانی ‌آن را فشار خواهدداد که گرسنه باشد. اجزاء مهم نظریه هال را که تاکنون مورد بحث قراردادیم می توان در فرمول زیر با هم ترکیب کرد:
توان واکنش = sER = sHR× D

بنابراین، توان واکنش تابعی از میزان تقویت داده شده به پاسخ در موقعیت مورد نظر و میزان سائق موجود است. با نگاه به فرمول بالا، می توان دید که اگر مقدار sHR یا D صفر باشد، مقدار sER نیز الزاماً صفر خواهدبود. چنان که در اصول موضوع 13 و 15 خواهیم دید، sHR علاوه بر احتمال پاسخ، به عوامل دیگری چون مقاومت در برابر خاموشی، نهفتگی، و مقدار پاسخ نیز وابسته است.

اصل موضوع 8: پاسخ دادن منجر به خستگی می شود که برخلاف پاسخ شرطی عمل می کند.
پاسخ دهی کار می طلبد، و کار خستگی می آورد. خستگی عاقبت پاسخ دهی را بازداری می کند. بازداری واکنشی (IR) براثر خستگی حاصل از فعالیت ماهیچه ای به وجود می آید و به مقدار کار مورد نیاز در انجام تکلیف وابسته است. از آن جا که این نوع بازداری به خستگی وابسته است، وقتی که ارگانیسم از کار دست می کشد، بازداری به طور خودبه خودی از بین می رود . این مفهوم برای تبیین بازگشت خود به خودی پاسخ شرطی بعد از خاموشی به کار رفته است. یعنی ارگانیسم ممکن است به علت بالارفتن مقدار IR پاسخ دادنش را متوقف کند. پس از استراحت IR ناپدید می شود و ارگانیسم دوباره شروع به پاسخ دادن می کند. برای هال،‌خاموشی هم به علت تقویت نشدن و هم بر اثر بارداری واکنشی به وجود می آید.

بازداری واکنشی همچنین در تبیین اثر یادگیری افزایی که به بهبود عملکرد پس از قطع تمرین گفته می شود، به کار رفته است. برای مثال، اگر به آزمودنی ها آموزش داده شود که یک دایره چرخان را با یک میله دنبال کنند، عملکرد آنان به تدریج افزایش خواهد یافت تا به یک سطح مجانب (حداکثر) برسد. اگر پس از رسیدن به این سطح حداکثر به آزمودنی ها چند دقیقه استراحت داده شود، عملکرد آنان از این سطح هم تجاوز خواهدکرد. به این پدیده اثر یادگیری افزایی می گویند و آن را این گونه تبیین می کنند که بازداری واکنشی در طول آموزش ایجاد می شود و برخلاف عملکرد دنبال کردن دایره چرخان عمل می کند. پس از استراحت، بازداری واکنشی از بین می رود و عملکرد دوباره افزایش می یابد. شکل 2-6 مثالی از اثر یادگیری افزایی را نشان می دهد.

شواهد بیشتر مؤید بازداری واکنشی نظریه هال IR از پژوهش های انجام شده درباره تمرین بی وقفه و تمرین فاصله دار به دست آمده اند. مرتباً معلوم گشته است که وقتی تمرین های یادگیری از هم فاصله داشته باشند (تمرین فاصله دار) از زمانی که تمرین ها نزدیک به هم انجام می گیرند (تمرین بی وقفه) عملکرد بهتر است. برای مثال، در تکلیف دنبال کردن دایره چرخان، آزمودنی هایی که بین تمرین ها به استراحت می پردازند از آزمودنی هایی که تمرین ها را پشت سر هم انجام می دهند به سطح مجانب بالاتری از عملکرد می رسند. شکل 2-6 تفاوت در عملکرد را در شرایط تمرین بی وقفه و تمرین فاصله دار نشان می دهد.
اصل موضوع 9: پاسخ یادگرفته شده پاسخ ندادن

خستگی که به صورت یک حالت سائق منفی در می آید به این منجر می شود که پاسخ ندادن تقویت کننده خواهدبود. پاسخ ندادن سبب از بین رفتن بازداری واکنشی IR می شود که در نتیجه آن سائق منفی خستگی کاهش می یابد. پاسخ یادگرفته شده پاسخ ندادن بازداری شرطی نام دارد که با علامت sIR نشان داده می شود. هم IR و هم sIR علیه فراخوانی پاسخ یادگرفته شده عمل می کنند و بنابراین از مقدار توان واکنش (sER)‌کسر می شوند. وقتی که IR و sIR از sER کسر می شوند، توان واکنش موثر باقی می ماند. توان واکنش موثر با نشان داده می شود.
= توان واکنش موثر = SHR× D (IR + SIR)

 

اصل موضوع 10: عواملی که پاسخ یادگرفته شده را بازداری می کنند از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر می یابند.
طبق نظریه هال، یک ”توان بازدارنده“ وجود دارد که از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر می کند و علیه فراخوانی یک پاسخ آموخته شده عمل می نماید. این ”اثر نوسان“ نام دارد و با علامت sOR نشان داده می شود.

هال با استفاده از مفهوم اثر نوسان طبیعت احتمالاتی پیش بینی های مربوط به رفتار را توجیه می کرد. او می گفت عاملی وجود دارد که علیه فراخوانی یک پاسخ یادگرفته شده عمل می کند، که اثر آن از لحظه ای به لحظه دیگر فرق می کند،‌اما همیشه در محدوده معینی فعالیت دارد؛ یعنی گرچه دامنه عامل بازدارنده معین است، در هر زمان مقدار آن درمحدوده این دامنه معین متفاوت است. فرض بر این است که مقادیر این عامل بازدارنده توزیع بهنجار دارند و لذا

احتمال وقوع مقادیر میانی این توزیع بیشتر از مقادیر دیگر است. اگر به تصادف یک مقدار بزرگ بازداری رخ دهد، احتمال وقوع یک پاسخ یادگرفته شده را به مثدار زیاد کاهش می دهد. این اثر نوسان sOR توضیح می دهد که چرا یک پاسخ یادگرفته شده در یک زمان رخ می دهد و در زمان دیگر به وقوع نمی پیوندد. پیش بینی های رفتار براساس مقدار همیشه متاثر از مقادیر متغیر sOR است و بنابراین همیشه طبیعت احتمالاتی دارد. sOR را باید از (توان واکنش موثر) کسر کرد و این توان واکنش موثر لحظه ای یا آنی را نتیجه می دهد . بنابراین:

= توان واکنش موثر لحظه ای =[ SHR× D- (IR + SIR)]- sOR

اصل موضوع 11: توان واکنش موثر لحظه ای باید از مقدار معینی فراتر برود تا یک پاسخ یادگرفته شده بتواند ظاهر گردد.
مقداری که باید از آن فراتر برود تا یک پاسخ شرطی بتواند ظاهر گردد آستانه واکنش نام دارد و با SLR نشان داده می شود. بنابراین یک پاسخ یادگرفته شده تنها زمانی انجام خواهد شد که از SLR بزرگتر باشد.

اصل موضوع 12: احتمال انجام یک پاسخ یادگرفته شده تابع ترکیبی از و sOR و SLR است
در مراحل اولیه آموزش، یعنی پس از تعداد کمی کوشش تقویت شده ، به SLR بسیار نزدیک است؛ و بنابراین، در نتیجه تاثیر sOR پاسخ شرطی در بعضی کوشش ها داده می شود و در بعضی دیگر داده نمی شود. علت این امر، یعنی پاسخ ندادن گاهگاهی،‌آن است که در بعضی کوششها مقدار sOR که از کسر می شود آن قدر بزرگ است که مقدار را به کمتر از مقدار SLR کاهش می دهد. با پیشرفت آموزش، کسرکردن sOR از تدریجاً تاثیر کمتری خواهدداشت،‌زیرا مقدار از مقدار SLR بسیار بزرگتر می شود. با این حال حتی پس از آموزش زیاد،‌هنوز امکان دارد که مقدار sOR بسیار زیاد باشد و در نتیجه از وقوع پاسخ شرطی جلوگیری کند.

 

اصل موضوع 13: هر چه مقدار بزرگتر باشد، دوره نهفتگی بین R,S کوتاهتر است
نهفتگی یا تاخیر stR به فاصله زمانی بین لحظه ارائه محرک به ارگانیسم و زمان دادن پاسخ یادگرفته شده از سوی ارگانیسم گفته می شود. این اصل موضوع به سادگی می گوید که زمان واکنش بین آغاز یک محرک و ظهور یک پاسخ آموخته شده با افزایش یافتن مقدار کاهش می یابد.

 

اصل موضوع 14: مقدار تعیین کننده مقاومت در برابر خاموشی است
مقدار در پایان دوره آموزش تعیین می کند که چند پاسخ بدون تقویت لازم است تا خاموشی رخ دهد. هر قدر مقدار بیشتر باشد،به همان نسبت به تعداد پاسخ های تقویت نشده که باید پیش از خاموشی داده شوند، بیشتر است. هال حرف n را برای تعداد کوشش های تقویت نشده که پیش از خاموشی رخ می دهند، مورد استفاده قرارداد.

اصل موضوع 15 : دامنه یا مقدار یک پاسخ شرطی به طور مستقیم با تغییر می کند
این اصل موضوع با موقعیتهایی که در آن پاسخ به مقادیر مختلف داده می شود، مثلاً پاسخ ترشح بزاق یا پاسخ برقی پوست (GSR) ،سروکار دارد. وقتی که پاسخ شرطی از نوع پاسخ هایی است که به مقادیر مختلف داده می شود، دامنه یا مقدار پاسخ شرطی مستقیماً با اندازه ، یعنی توان واکنش موثر لحظه ای، ارتباط دارد. هال از حرف A‌برای نشان دادن دامنه پاسخ استفاده کرد.

اصل موضوع 16: وقتی که احتمال وقوع دو یا چند پاسخ ناهمساز در یک موقعیت وجود داشته باشد، پاسخی که بیشترین را دارد به وقوع خواهد پیوست.
این اصل موضوع کاملاً روشن است و نیازی به توضیح ندارد.

یادگیری برای بقاء
هال زیر تأثیر افکار و نظرات داورین ، طبیعی‌دان معروف انگلیسی، یادگیری را نوعی تلاش برای بقاء تلقی می‌کرد. تفاوتهای رفتاری افراد آدمی را بیشتر از جهت کمی تا کیفی مورد بررسی قرار می‌داد، یعنی ، درجه تفاوتها بیشتر از نوع آنها برایش اهمیت داشت. نظام فرضیه‌های هال کوشش پی‌گیری در راه اجرای این منظور می‌باشد.

نظر داروین بر این بود که موجودهای زنده برای تکامل راه پرپیچ و خمی را بربنیاد آزمایش و خطا می‌پیمایند. در طی این دوران اعضاء زاید و بیهوده به خاطر کمک به رشد و پیشرفت آنهایی که سودمند و برای بقاء مؤثرند از بین می‌روند. از این رو به منظور سازش با محیط ناسازگار همه واکنش‌ها و پاسخهای مربوط راه تکامل پیش می‌گیرند. در انسان عامل روانی وسیله سازش بیشتری را با محیط فراهم می‌‌آورد. به این مناسبت شایسته‌ترین موجود برای زنده ماندن حساب شده‌ترین و سازگارترین رفتارها را انجام می‌دهد. البته، این همان نتیجه‌ای است که داروین از نظریه انواع خود به دست آورده است و هال در مورد رفتار و نظام یادگیری همین اصل را معتبر می‌شناسد.

مفهوم نیاز
هال معتقد است که عامل نیاز برای سازگاری فرد با محیط مادی و روانی خود دارای اهمیت فراوانی است. اگر با عقیده او موافق باشیم که بقاء موجود زنده به سازگاری او بستگی دارد به این نتیجه می‌رسیم که مسأله نیاز در آموختن سازگاری نقش مؤثری را بر عهده دارد. یعنی، در واقع یادگیری و بقاء با هم پیوندی متقابل دارند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله An Analytical Method for Free Vibration Analysis of Laminated Composite Beams در word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله An Analytical Method for Free Vibration Analysis of Laminated Composite Beams در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله An Analytical Method for Free Vibration Analysis of Laminated Composite Beams در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله An Analytical Method for Free Vibration Analysis of Laminated Composite Beams در word :

سال انتشار: 1386

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: 7

چکیده:

A new laminated composite beam theory different from the traditional first-order shear deformation beam theories is carried out to analyze the laminated composite beams. In the bam theory used, the normal stress in lateral direction of the beam, assumed to be zero and the governing equations of motion are derived using Hamilton’s principle. System of ordinary differential equations of free vibration analysis is solved using an analytical method. Combinations of simply supported, clamped and free boundary conditions are considered. By use of the proposed solution some comparisons are made among the different beam theories. Also, the effects of boundary conditions, fiber orientation and shear deformation and slenderness ratio on natural frequencies and mode shapes are investigated.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح با استفاده از کامپوزیتهای پایه پلیمری ( FRP) در word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح با استفاده از کامپوزیتهای پایه پلیمری ( FRP) در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح با استفاده از کامپوزیتهای پایه پلیمری ( FRP) در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح با استفاده از کامپوزیتهای پایه پلیمری ( FRP) در word :

سال انتشار: 1384

محل انتشار: نخستین همایش ملی استحکام بخشی ساختمانهای بنایی غیرمسلح و بناهای تاریخی

تعداد صفحات: 10

چکیده:

در این مقاله سعی شده است، امکان استفاده از کامپوزیتهای پایه پلیمری (FRP) برایاستحکام بخشی وبهبود مقاومت درمقابل زلزله برروی سازه های بنایی غیر مسلح مورد بررسی قرار گیرد. برا ی اینکار خلاصه ای ازکارهایی که محققان دیگر انجام داده اند ، گرد آوری شده است. این تحقیق مربوط به بررسی عملکرد کامپوزیتهای پایه پلیمری جهت استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح می باشد. نتایج تحقیقات انجام شده برروی سازه های بنایی غیر مسلح نشان می دهد که مواد FRP باعث افزایش استحکام کشش و برشی این سازه ها می شود . استفاده از CFRP کامپوزیتهای پایه پلیمری با الیاف کربن ) وGFRP کامپوزیتهای پایه پلیمری با الیاف شیشه مورد بررسی قرار گرفته است. سازه های بنایی غیر مسلح بسیاری درداخل ایران وجود دارند که بصورت تقویت نشده می باشند. بسیاری از این سازه ها جزوی ازمیراث ملی کشور محسوب می شوند. این سازه ها درمقابل زلزله بیشترین آسیب را می بینند. جایگزین کردن تمامی قطعات زیر استاندارد این سازه ها گران تمام می شود. علاوه بر این برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی کشور به یک روش مبتکرانه نیازمند است. به عنوان یک نتیجه گیری می توان گفت که اکثر این سازه ها نیازمند تقویت درمقابل زلزله می باشد. جدول 1 مواردی را که می توان از FRP برای استحکام بخشی وبهبود مقاومت در مقابل زلزله استفاده کرد،را نشان می دهد.دراین تحقیق تاثیر این نوع استحکام بخشی برروی سازه های بنایی غیر مسلح مورد بررسی قرار گرفته است.در این نوشتار موادی که به صورت ابتکاری برا ی استحکام بخشی سازه های بنایی غیر مسلح استفاده می شود، بررسی می شود.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله multi درpass hybrid GTAWدرSMAW operation on 2205 duplex stainless steel :microstructure characterization and micro درhardness measurement در word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله multi درpass hybrid GTAWدرSMAW operation on 2205 duplex stainless steel :microstructure characterization and micro درhardness measurement در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله multi درpass hybrid GTAWدرSMAW operation on 2205 duplex stainless steel :microstructure characterization and micro درhardness measurement در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله multi درpass hybrid GTAWدرSMAW operation on 2205 duplex stainless steel :microstructure characterization and micro درhardness measurement در word :

سال انتشار: 1388

محل انتشار: کنگره بین المللی جوش و روشهای اتصال

تعداد صفحات: 6

چکیده:

duplex stainless steels DSS grade 2205 has an austenitic ferritic microstructure with an average volume fraction of approximately 50:50 such this duplex microstructure improves simultaneously the mechanical properties and corrosion resistance hence it has numerous applications in marine environments and petroleum industrials however welding operation is often a vital process since it changes the microstructure austenite -ferrite ratio and also causes precipitation of various phases such as ,etc. in weld and HAZ regions this certainly have remarkable influence on weld properties such as toughness and corrosion resistance . this paper is devoted to genuinely characterize the microstructure of a multi pass hybrid GTAW-SMAW weldment of 2205 DSS.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله آب انبارهای شهر یزد با نگاه به صرفه جوی انرژی (نمونه موردی: آب انبار شش بادگیر یزد، آب انبار، پنچ بادگیر یزد) در word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله آب انبارهای شهر یزد با نگاه به صرفه جوی انرژی (نمونه موردی: آب انبار شش بادگیر یزد، آب انبار، پنچ بادگیر یزد) در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله آب انبارهای شهر یزد با نگاه به صرفه جوی انرژی (نمونه موردی: آب انبار شش بادگیر یزد، آب انبار، پنچ بادگیر یزد) در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله آب انبارهای شهر یزد با نگاه به صرفه جوی انرژی (نمونه موردی: آب انبار شش بادگیر یزد، آب انبار، پنچ بادگیر یزد) در word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار
تعداد صفحات: 16
چکیده:
معماران ایران به دلیل موقعیت های خاص جغرافیایی و اقلیمی، با در نظر گرفتن عواملی از قبیل اقتصاد، عدم وابستگی و ; توانسته اند با به کاربردن اصول ک ارکردی، اصول معماری بومی خویش و بهره گیری از انرژی های طبیعی مانند باد، آب و خورشید و ; به صرفه جویی در مصرف انرژی دست یابند. عواملی از قبیل کمبود رودخانه ها و چشمه های پرآب دائمی و پائین بودن سطح آبهای زیرزمینی، و وجود حرارت زیاد و خشک بودن محیط در کویر، باعث ارزش آب شده است. معماران ایرانی با شناخت کامل از اصول معماری بومی خود به سیستم های انتقال آب با خصوصیات ویژه خلق ک رده اند. گذشتگان ما برای این مناطق با رسیدن به روح والای انسانی، سیستم انتقال آب از زیرزمین را با مسائل هیدورلیکی خاص بوجود آورده اند. و پس از انتقال آب به محل بهره وری، آب شرب را در آب انبارها نگهداری می کردند. آب انبارها نیز بسته به شرایط اقلیمی و اجتماعی، فرهنگی و م ذهبی و تعلقات مکانی هر منطقه، طراحی متفاوتی دارد. در این نوشتار به روش ساخت آب انبارها در شهر یزد و استفاده از تجربیات گذشتگان و فنون به کاررفته در آنها می پردازیم. توجه به ذخیره سازی آب، توجه به نوع مصالح و اجرای آن بسیار مهم و حیاتی بوده است. که کمی بی دقتی در این زمینه باعث ایجاد رخنه در آب انبار شده است و نشت آب را در پی داشته است. آنچه در معماری سنتی ایران بخصوص شهر یزد می توانست در صرفه جویی در انرژی مؤثر است رعایت اصول معماری بومی خاص در این منطقه می باشد که بعد از بررسی این دستاورد ارزشمند معماری ماندگار ایرانی در شهر یزد، مشخص می شود که بررسی کارکردی و اصولی، و رجوع منطقی به آن اصول می تواند راه گشا باشد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله الگوی اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر قزوین با تأکید بر ساماندهی دوره گردها در word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله الگوی اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر قزوین با تأکید بر ساماندهی دوره گردها در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله الگوی اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر قزوین با تأکید بر ساماندهی دوره گردها در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله الگوی اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر قزوین با تأکید بر ساماندهی دوره گردها در word :

سال انتشار: 1389

محل انتشار: چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: 6

چکیده:

امکان جداسازی موادی نظیر کاغذ ، شیشه ، پلاستیک و ; قبل از جمع آوری زباله ها توسط کارگران ، زمینه فعالیت گروه های غیر قانونی ( دوره گردها ) را فراهم آورده است . فعالیت این گروه ها اغلب در شرایطی بسیار غیر بهداشتی انجام می شود و آنها عموما این مواد را از سطل های زباله ، جایگاه های انتقال یا دفن زباله و یا از داخل جوی های فاضلاب و حتی از بین زباله های بیمارستانی جمع آوری می کنند . از این میان جداسازی مواد در محل تولید زباله به قصد بازیافت که تفکیک از مبداء نامیده می شود ، مناسب ترین روش است . ولی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ بدون در نظرگرفتن افراد مذکور(دوره گردها ) موفق نخواهد بود . به همین دلیل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری قزوین از بدو تأسیس و تشکیل (1384) اقدام به ایجاد ستاد تفکیک از مبدأ نمود و از همان سال طرح تفکیک از مبدأ با تأکید بر ساماندهی دوره گردها اجر ا شد .که در این مقاله به نحوه اجرای طرح تفکیک از مبداء و چگونگی ساماندهی دوره گردها با کمک سازمان بازرگانی و مجمع امور صنفی و با دیدگاه حمایت از بخش خصوصی و تفکیک کنندگان زباله سنتی پرداخته می شود . با توجه به اینکه نظام کار این عوامل حاصل چندین سال تجربه می باشد ، الگوی ارائه شده در این مقاله می تواند به همراه دانش و اصول علمی ، نتایج رضایت بخشی را به مدیریت پسماند ارائه نماید


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo