مقالات من

دانلود مقالات

مقالات من

دانلود مقالات

۴۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله دین و فلسفه دینداری در word دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله دین و فلسفه دینداری در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله دین و فلسفه دینداری در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله دین و فلسفه دینداری در word :

دین و فلسفه دینداری

پرسش
چرا خیلی ازآنهایی که دیندارند از نظر علمی، فرهنگی و اجتماعی و.. عقب‌مانده‌اند؟ آیا دور شدن از دین و خدا موجب پیشرفت می‌شود؟ آیا بشر کنونی بدون خدا زندگی می‌کند؟ و; و اساسا” چه نیازی به خداهست؟

قبل از هر چیز این سئوال پیش می‌آید که آدم دیندار و خداشناس کیست؟ پاسخ روشن است می‌گویند کسی که بنا به دلایلی وجود خدایی را اثبات کرده و براین باور استواربماند. هرکس در باورهای خود پایدارترباشد و حاضربه تغییر و تحول در باورهایش نباشد مؤمن تر و دیندارتر است. از این رو ماهیت باورهای مذهبی با ماهیت تئوری‌های علمی کاملا” معکوسند. تئوری‌ علمی هر آن آماد تغییر و تحول است و پذیرای نوآوری است. دانشمند گرچه دانشی از پیش دارد اما همواره در جستجوی کشف حقیقتی دیگر است. ولی فرد مذهبی باورهایی دارد که به عنوان پیش‌فرض همواره می‌کوشد آنها را حفظ کرده و به آنها پایبند باشد. لذا باورهای مذهبی ثابت و استوارند. اما آیا به راستی چنین است؟

شاید برهمین اساس است که آنها که به علم متمسک شدند راه پیشرفت و تحول را پیش گرفتند و آنها که راه دین را اتخاذ کردند سال‌هاست درجا می‌زنند. بنابراین چه نیازی است به دین و دینداری؟ آیا دینداری موجب عقب‌ماندگی نیست؟ آیا کارل مارکس درست نگفت که دین افیون توده‌هاست؟این پرسش‌ها و صدها مثل آن این روزها ذهن‌ها را به خود مشغول می‌کند. برخی هم پاسخ‌هایی به آنها می‌دهند. پاسخ‌هایی که موافق و مخالف بسیار دارد. طبعا” می‌توان در این باره بحث کرد و ساعت‌ها و بلکه سال‌ها مشغول آن شد. اما سرانجام چگونه می‌توان حکم کرد که به حقیقت دست‌یافته‌ایم و مخالفان ما سرا سر بر باطلند؟ اصولا” آیا حقیقت دست‌یافتنی است؟ یا اصلا” حقیقتی وجود دارد؟بخاطر پیچیدگی این مباحث و برای پرهیز از افتادن به دام بحث‌هایی که صرفا” جنبه ذهنی و تجریدی دارد باید از جایی شروع کرد که محکم و پابرجاباشد. بنا براین از همین سئوال اساسی و بنیادی آغاز می‌کنیم که آیا حقیقتی هست که قابل خدشه و تردید نباشد؟ آن چیست؟

 

حقیقت
تنها چیزی که حقانیت آن آشکاراست و برای همه ابنای بشر پذیرفتنی‌ است نفس هستی و وجود یا بودن است. در این مسئله نمی‌توان شک کرد.
هستی وجود دارد و کسی هم نیست که به این مساله یقین نداشته باشد. اما اگر بپرسی ، به چه دلیل؟ از کجا معلوم که هستی وجود دارد؟
می‌گویم دلیلش خودش است. اگر من بخواهم ثابت کنم هستی وجود دارد، با چه چیزی غیرهستی امکان دارد آن را اثبات کنم؟ برفرض هم که من شروع به استدلال کنم، حتما” پایه ای برای استدلال خود برمی‌گزینم. تو خواهی گفت با پذیرش این پایه خود به هستی اذعان کرده ای دیگر نیازی به اثبات آن نیست.

اساسا” شک کردن و انکارکردن هستی دلیل می‌خواهد. چون درنیستی که شک و انکار معنی ندارد. شک کردن و انکارکردن خود در دامان هستی انجام می‌پذیرد. ما را گریزی نیست از اینکه اذعان کنیم هستی هست. ساختار وجودی انسان ناگزیرخود به هستی یقین دارد. تنها نقطه ابهام قضیه که ذهن سریعا” به آن می‌پردازد اینست که هستی چیست؟ این هستی که ما وجودش را قبول داریم چگونه وجودی است؟ ذهنی است؟ عینی است؟ مادی است؟ غیرمادی است؟ و;.

این سئوال منشا تفاوت و اختلاف میان فلسفه ها و مذاهب و اندیشه های مختلف است. هریک تفسیر وتاویلی از آن دارند. اما نکته ای که همه آنها درآن مشترکند اینست که همه به اصل هستی یقین و اذعان دارند. کسی یا فلسفه ای نیست که منکرهستی باشد و بعد فلسفه بافی کند. حتی سوفسطائیان نیز منکرهستی نبودند. دررابطه وجود و ذهن ما تشکیک می‌کردند. این مساله آنقدر ساده است که ذهن پیچیده شده ما در پذیرش آن ازفرط سادگی مشکل دارد. چون ذهن ما خود محور است وبرای هرچیز می‌خواهد از خودش دلیل و برهان ارائه بدهد. نمی‌تواند تسلیم حقیقت برتر از خود شود. درحالی که یقین به هستی برذهن ما حاکم است. قبل از اینکه ما دست به شناخت جهان و تجربه وحس آن بزنیم به هستی یقین و ایمان داریم. تجربه ومشاهده برای درک چیستی و کم وکیف هستی است.

چون در غیر این صورت دستی برای لمس کردن دراز نمی‌کنیم. چشمی‌برای دیدن بازنمی‌کنیم. و اساسا” دست و چشمی‌هم نباید وجود داشته باشد. وجود هستی چنان بدیهی و آشکاراست مثل آب برای ماهی که از فرط سادگی و بداهت برای ما اذعان و اعتراف به آن مشکل است. چون ما عادت کرده ایم ذهن خود را پیچیده کنیم. درحالی که در همان زمان که تلاش می‌کنیم دروجود هستی تشکیک کنیم در اصل به آن اذعان داریم. به همین دلیل ماکس پلانک می‌گوید با چنین فردی نباید بحث‌های فلسفی و معرفتی کرد. او پیشنهاد می‌کند آتشی به دست او نزدیک کنید وقتی اظهار سوختن کرد بگویید از کدام هستی سخن می‌گویی؟ یا او را به بالای ساختمانی ببرید تا خود را به پایین بیندازد. این مثال ها برای اینست که ذهن او از پیچیدگی درآید و به آنچه واقعا” پذیرفته و یقینا” اذعان دارد اعتراف کند.

مثل کسی که گرسنه است و از گرسنگی امان ندارد. اما بجای اذعان به گرسنگی و نیاز به غذا که یک نیاز طبیعی و اولیه است به بحث های فلسفی و ماوراء الطبیعی بپردازد که چرا شکمش درد گرفته و برای غذا خوردن خود بخواهد به کمک مثل افلاطون فلسفه بافی کند.بنابراین باز باید تکرارکنیم چه ما اذعان کنیم چه انکار، هستی هست چون هست. هردلیل دیگری برای این بودن مارا به دام ایده الیسم سیستماتیک و فلسفه بافی های من درآوردی می‌اندازد. ناگفته نماند همه فلسفه هایی هم که سعی کرده اند برای هستی دلیل بیاورند.خود امری را به عنوان پایه و اصل موضوعه قرار داده اند که امری ساختگی و ذهنی است. در واقع تعریفی از هستی را به جای آن قرار داده و آن را حتمی‌، یقینی و بدیهی گرفته‌اند..

مثلا” کارل مارکس می‌گوید ماده وجود دارد، در مقابل کسانی که می‌پرسند ماده از کجا آمده است یک جواب دارد: سئوال از اینکه ماده از کجاست سئوالی ایده‌آلیستی است. اوماده را بدیهی فرض کرده و فلسفه خود را براین اساس بنا می‌کند. تنها ایرادی که به کار او می‌توان گرفت اینست که ماده خود یک تعریف است در برابر غیرماده. نمود بخشی از هستی در ذهن ما نام ماده به خود گرفته است. در حالی که هنوز هم خصوصیات همان بخش هستی را که ماده می‌نامیم کامل درک نکرده ایم. اینکه مارکس یک امرواقعی را بدیهی گرفته و نیازی به دلیل آوردن برای آن نمی‌بیند( اذعان به هستی) بخش زیبا و شورانگیز و واقعی مکتب اوست اما آنجا که به ظهور این واقعیت در ذهن اصالت می‌دهد و این تصویر ذهنی را بر واقعیت وهستی تحمیل می‌کند بخش غیرواقعی و ذهنی مکتب اوست و از همین جاست که ماتریالیسم او دچار رکود و دگماتیسم می‌شود.به چه دلیل؟برخی در مقابل این حقیقت که هستی هست با تعجب می‌گویند معلوم است که هست اینکه مهم نیست.

حالا چه نتیجه‌ای می‌خواهی بگیری؟اما وقتی ازآنها می‌پرسیم شما به چه دلیل می‌گویی هستی هست؟ بی‌درنگ پاسخ می‌دهند برای اینکه می‌بینیم. این پاسخ که بسیار رایج هم هست قابل تامل فراوان است. چون می‌بینیم هست. یا چون محسوس است. این همنوعان هستی را به این دلیل می‌پذیرند که لمس می‌شود یا دیده‌می‌شود. درحالی که در همین نقطه آغاز دچار خطایی آشکارشده‌اند بی‌‌آنکه خود متوجه باشند. آنها وجود هستی را اثبات می‌‌کنن
اگر بخواهیم هستی را اثبات کنیم، طبعا باید بوسیله چیز دیگری که به وجودش یقین و اذعان داریم هستی را اثبات کنیم. می‌پرسم این چیزی که پایه استدلال شما برای اثبات هستی قرار می‌گیرد، آیا خارج از دایره هستی است؟

چیست که خارج از دایره هستی باشد؟ مستقل از هستی چه چیزی هست که مبنای استدلال قرارگیرد؟ اگرهم در دایره هستی است که اثبات هستی بوسیله آن امری عبث است. ماتریالیسم ماده را مبنا قرارمی‌دهد. وقتی سئوال می‌شود به چه دلیل؟ می‌گویند چون آن را حس‌می‌کنیم. یعنی مدعی خود قبول دارد که وجود ماده نیاز به دلیل و اثبات دارد. لذا حس را دلیل بر وجود ماده می‌داند. اما اگر بپرسیم به چه دلیل حس وجود دارد؟ برای این سئوال پاسخی نداریم. یا شاید این سئوال احمقانه به نظر آید. اما به هرحال پرسشی است که به ذهن می‌رسد. اینکه ما ناخودآگاه برای اثبات جهان مادی محسوس بودن را دلیل می‌آوریم خود احمقانه است. چون اگر حس نیز امری مادی است که مصادره به مطلوب شده‌است. یعنی برای اثبات ماده به ماده متوسل شده‌ایم. اگر امری غیرمادی است چگونه وجودش بدیهی فرض شد؟ کارت هم که به شک فلسفی می‌پردازد و در همه چیز حتی وجود خودش شک می‌کند، بعد شروع به اثبات می‌کند، سرانجام در طی مراحل شک، یک امر یقینی برای خود پیدا می‌کند که نفس فکر و شک کردن بود. اما چرا وجود فکر یا شک را بدیهی فرض می‌کند؟ در حالی که می‌توان درهمان هم تشکیک کرددر همه فلسفه‌ها یک مساله به عنوان اصل موضوعه، یا مبنا پذیرفته‌شده‌است، هر کدام سعی کرده‌اند اصل‌موضوعه دیگری را زیر سئوال ببرند چرا؟

واقعیت اینست که ما هستی را در ذات خود پذیرفته‌‌ایم و بدان یقین داریم. اما چون این مساله آشکار و بدیهی را در معرفت‌شناسی خود لحاظ نمی‌کنیم دچار این سردرگمی‌ها و حیرت‌ها می‌شویم. برای رسیدن به حقیقت از معرفت و ذهن شروع می‌کنیم در حالی که حقیقت امری فراتر از ذهن[است.یستی
سئوالی که در این مرحله ذهن را می‌کاود اینست که این هستی چیست؟ دائما” ما می‌خواهیم به ماهیت آن پی‌ببریم. با آن آشنا شویم. اما در مقابل این پرسش تنها جواب درستی که می شود به آن داد اینست که نمی‌دانم چیست اما هست. نمی دانم نه به معنی لاادریت و قابل شناسایی نبودن جهان است.

بلکه به این معنی که من هرلحظه شناختی، تصویری، تاویلی و درکی از این هستی دارم اما یفینا” این شناخت من، پرتوی و تصویری از آن هستی است و او فراتر از این درک و تصویرمن است. من دائما” هرچند ناخودآگاه، می کوشم او را بیشتر و درست‌تر بشناسم. اما تاهر کجا پیش بروم بازاذعان می کنم او گر چه فراتر از ذهن من است، اما هست. شناخت نسبی من از او از اصل یقین من به او نمی کاهد. چرا که آن یقین از جنس شناخت و معرفت و استدلال های ذهنی نبود. امری ذاتی و وجودی است و من ناگزیر از پذیرش آن. این تنها جایی است که اختیاری در آن نداریم. برای اینکه مشخص شود یقین به هستی ازجنس یقین‌های معرفتی و دگماتیستی نیست.

من مجازم هر لحظه در این یقین شک کنم. درآن تجدیدنظر و بازنگری کنم و اگر می توانم از آن دست بردارم و حتی منکرآن شوم. این یقین به هستی با یقین به تصویرمان از هستی تفاوت دارد. برخی شناختشان از هستی را ملاک و مبنا می‌گیرند و آن را قطعی و یقینی می‌شمرند. ما از اینکه در تصویرمان از هستی شک کنیم می هراسیم. سعی می کنیم آن را حفظ کنیم. چون آن را جزو شخصیت و هویت خود می‌پنداریم. گمان می‌کنیم با متزلزل شدن آن بی هویت و بی ثبات می شویم. اما اگر به هستی اذعان کردیم و این یقین را درخود یافتیم، از شک و تجدیدنظر در تاویل و تصویرهایمان نه تنها باکی و هراسی نخواهیم داشت بلکه آن را ضرورت و لازمه رشد و تکامل خود خواهیم شمرد. چرا که اذعان داریم هستی فراتر ازتصویرماست.

وقتی تنها حقیقت فابل تکیه و غیر قابل تردید هستی و وجود است اگر بخواهیم این هستی را بیشتر بشناسیم طبیعی است که بهتر است به خود این حقیقت رجوع کنیم. ویژگی‌هایی که از این هستی آشکارمی‌شود ما را به او نزدیکتر می‌کند.1- هستی قائم به ذات خودش است.این ویژگی بدیهی است چون غیرهستی چیست که بتواند مورد اتکای هستی واقع شود. آیا هستی به چیزی غیر هستی قائم و پابرجاست؟ هستی به دلیل ماهیتش قائم به ذات خود است. لازم به گفتن نیست که طبعا” این هستی مستقل از ذهن مانیز هست. وجود او به ذهن ما و اراده ما مشروط و منوط نیست.2- هستی نامحدود است.
به راستی چه چیزی هست که هستی را محدود کند؟

غیراو چیزی نیست که بخواهد موجب محدودیت او شود. هرچه هست متکی به هستی است بنا براین محدودیت هم با ذات او مغایراست. این نامحدودی بلحاظ زمان و مکان است . چون زمان و مکان دو امر وجودی هستند که خود متکی به هستی هستند.
3- این وجود طبعا” واحد هم هست. یعنی چیزی جز او نیست که دومی او باشد. وحدت محض است.طبیعی است که این سئوال باز هم ذهن را می‌کاود که این هستی چیست؟ اگر هستی واحد است پس این موجودات چه هستند؟ اینها که متکثرند. این سئوالات و امثال آن طبیعی است . اما اشاره کنیم که ریشه این سئوالات از همان تفکری نشأت می‌گیرد که از راه محسوس بودن به هستی می‌رسد. ما چون خودمان و موجودات اطرافمان را بدیهی‌ترین و مرکز هستی می‌دانیم سخت است بپذیریم که هستی مستقل از ماست.

نیاز بشر به فلسفههمه مکتب‌های فلسفی تلاش می‌کنند تصویری کلی از جهان و انسان ارائه کنند. هر فیلسوفی گمان می‌کند جهان آن چنان‌است که او می‌بیند. هر دیدگاه فلسفی می‌کوشد دیدگاه دیگر را رد کرده و خود را جایگزین آن کند. اما دربرابر همه این نحله‌ها این سوال مطرح است که بشر چه نیازی به فلسفه دارد ؟ این فعالیت بشری درطول تاریخ همواره جریان داشته است . انواع و اقسام فلسفه ها شکل گرفته اند تا بشر به تبیینی از جهان وهستی دست یابد . مجهولات را به نحوی برای خود توجیه کند .این نیاز از کجا آمده و چرا فکرانسان دنبال این می رود که جهان درابتدا چه بوده و درآینده و انتها چه خواهد‌شد . هم نخستین انسان های غارنشین جهان را تفسیر می کردند و هم بشر مدرن امروزی چنین می کند . چرا؟ بشر غارنشین چه کاری به این دارد که مبدأ و انتها چیست . مگربدون این نمی توانست شکارش را بگیرد وشکمش راسیرکند؟ این ویژگی بشر به دوران خاصی محدود نمی‌شود که بتوان آن زا محصول روابط تولید یا مناسبات طبقاتی یا جغرافیایی خاص دانست. ضمن‌آن که این نیاز برخاسته از استدلال عقلانی نیست. البته می توان برایش استدلال عقلانی آورد ولی بشر به خاطر استدلال عقلی دنبال این قضیه نرفت. چون بدون تبیین ازجهان آرامش نداشت به دنبال آن رفت.

این نیاز فراتر از عقل است و در واقع عقل می آید پاسخ می دهد به نیاز. عقل شما تابعی است از این نیاز درونی تان که می‌شود گفت موتور محرکش ان نیاز است و راننده اش عقل است که این نیاز موتور متحرک همه ی فلسفه هاست و فیلسوف را وادار می کند که پاسخ پیدا کند. این پاسخ هم حتما باید شمولیت داشته‌باشد یعنی همه جهان را تبئین کند لذا می‌بینیم حتی فلسفه هایی که قائل به نسبیت هستند نیز دارای یک پاسخ عام هستند. نیاز ذاتی بشر به شناخت هستی منشا این تلاش‌هاست. فلسفه‌ها پاسخی به این نیازندجایگاه علم
منظورازعلم، علوم تجربی است که مدرنیته پایه‌های خود را بر آن بنا نهاده‌است. علم بر تجربه و مشاهده متکی‌ است. دانشمند براساس تجربه فرضیه‌ای مطرح می‌کند و پس از آزمایش و تکرارتجربه و تایید فرضیه، آن را به صورت یک قانون علمی ارائه می‌کند. علم بوسیله همین روش استقرایی در قرون اخیر به کشف حقایقی ازجهان نائل آمده‌است. در دوران قرون وسطی نظام کلیسا بر همه شئون فکری و اجتماعی اروپا مسلط بود. دراین دوره تجربه و مشاهده جایگاهی در معرفت بشری نداشت.

معیار دریافت‌های رسمی کلیسا بود. آنچه با تفسیر مقامات مذهبی مطابق بود حقیقت شمرده می‌شد. آنها با بسیاری دستاوردهای علمی صرفا” به این دلیل که با متون مقدس مخالف است مبارزه می‌کردند و به تکفیر آنها می‌پرداختند. از آن زمان چالش میان علم و دین از موضوعات جدی جامعه بشری شد. در این باره دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد:1- تنازع علم و دین
برخی برآنند که علم وتفکرعلمی اصولا” با عقاید وباورهای دینی ناسازگاراست. ظهور رنسانس در غرب، دین را در همه عرصه‌ها به چالش با علم و دستاوردهای حیرت انگیز آن واداشت. آگوست کنت (1857- 1798) برآن شد که دوره دین سپری شده‌است و از این پس علم حلال همه مشکلات جامعه بشری خواهدبود.
دریک دوره علم و تجربه چنان قداستی یافت که شیفتگان علم، اموری را که آزمایش پذیر و محسوس نبودند نفی می‌کردند، ازجمله باورهای دینی که عموما” مقولاتی نامحسوس بودند.. معتقدین مذهبی نیز به بسیاری دستاوردها و نتایج علمی تن نمی‌دادند، زیرا پذیرفتن آنها را در تضاد با مبانی اعتقادیشان می‌دیدند. آنها امری را حقیقت می‌پنداشتند که از باورهای مذهبی استخراج شده و مؤید آنها باشد.

مخالفت کلیسا در دوره قرون وسطی با کشفیات علمی نمونه بارز این طرز فکربود. محاکمه گالیله به جرم طرح عقایدی ضد کتاب مقدس اوج تنازع علم و دین را به نمایش گذاشت.

2- مرزبندی میان علم و دیناین تنازع و دشمنی دینمداران با علم پس از رنسانس به تدریج جای خود را به نوعی سازش و همزیستی مسالمت‌آمیز داد. برخی دینداران براین عقیده شدند که علم و دین با هم مباینتی ندارند ولی نسبتی هم برقرار نمی‌کنند . این دو مقوله در دو حوزه متفاوت و مستقل کاربرد دارند و می‌توانند هر کدام نقش مثبت خود را در جامعه ایفاکنند. امور و پدیده‌های عالم هستی به دو حوزه امور محسوس و ملموس در مقابل امورغیرمحسوس تقسیم می شوند. در حوزه محسوسات علم صاحبنظراست و حرف اول را می‌زند. دین درحوزه امور نامحسوس حکم می‌راند. این دو حوزه مستقل‌اند و با هم تداخلی ندارند. بنابراین علم و دین هم با هم تناقضی ندارند. همچون دو راه موازی بی‌اصطکاک پیش می‌روند .

3- هماهنگی و همراهی دین و علمرویکرد دیگری که توسط نواندیشان دینی سازمان داده‌شد این بود که دین را با علم آشتی دهند. طرفداران علم جدید، با استفاده از سنگر علم به باورهای دینی حمله می‌کردند. هر روز با کشفی تازه در زمینه‌های مختلف یکی از باورهای سنتی مذهبی به چالش کشیده‌می‌شد. نظریه داروین در باره تکامل انواع نگرش دینداران نسبت به آفرینش انسان را زیرسئوال می‌برد، کشفیات لاپلاس، گالیله، کپرنیک و نیوتن سازماندهی جهان را با عوامل مادی تبیین می‌کرد و ظاهرا” با برخی متون مذهبی یا حداقل تفاسیر رایج آنها در تضاد بود و ایمان کسانی را که با علم و دستاوردهایش آشنایی داشتند متزلزل می‌کرد.

نواندیشان دینی که از یک سو با علم و دانش جدید سر و کار داشتند و از سوی دیگر از موضع دین سخن می‌گفتند به دفاع از باورهای دینی برخاستند. در ایران اولین کسی که اثری مکتوب در این زمینه از خود بجا گذاشت سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی است. وی در پاسخ به ایرادات ارنست رنان که از موضع علم به دین حمله کرده‌بود کتاب درباره مادیگری را نوشت تلاش‌های مهندس مهدی بازرگان و دکتریداله سحابی در دهه بیست و سی در جهت پیوند دادن دین و علم جدید بود. بازرگان با تدوین کتاب ترمودینامیک انسان یا عشق و پرستش تلاش کرد با کمک قوانین ترمودینامیک نیاز انسان به پرستش معبود الهی را تبیین علمی کند. با مطهرات در اسلام نشان داد که احکام‌ اسلام نه تنها با دستاوردهای علمی تباینی ندارد بلکه علوم جدید فلسفه این احکام و درستی آنها را ثابت کرده‌است. دکترسحابی با نوشتن کتاب خلقت انسان مدعی شد آیات قرآن نه تنها در مقابل نظریه تبدل انواع و تکامل نیست بلکه شواهد زیادی بر تایید این نظریه دارد. تلاش این شخصیت‌ها دراین جهت بود که میان دین و علم آشتی و پیوند برقرار کنند.

4- علم بدون ایمان وجود ندارداکنون به جای تلاش در جهت نفی دین یا علم و یا چسباندن این دو مقوله به یکدیگر می‌خواهیم علم را مستقل از هرنوع پیشداوری بشناسیم. متد و روشی که علم بر آن متکی است تجربه و مشاهده است. یک قانون علمی این مراحل را گذرانده ‌است:1- دانشمند دست به تجربه می‌زند – خواه این تجربه اتفاقا” در معرض دید دانشمند قرارگیرد و خواه او در پی اثبات فرضیه‌ای دست به آزمایش بزند2- از تجربه فرضیه‌ای بوجود می‌آید و یا فرضیه‌ای در تجربه تایید می‌شود3- دانشمند تجربه انجام‌شده را تکرار می‌کند.
4- چنانچه فرضیه در تجربه‌های مکرر پاسخ مثبت گرفت، به صورت یک قانون به همه موارد مشابه تعمیم داده‌می‌شود. دانشمند حکم می‌کند بر همه مواردی که تجربه نشده‌اند این قانون جاری و حاکم است5- سالیانی بعد ممکن است دانشمندی دیگر در تجربه‌ای دیگر خلاف نظر دانشمند قبلی و قانون علمی رایج را مشاهده کند. این تجربه جدید دو بار مبنای جدیدی می‌شود . دانشمند دوم باردیگر همان مراحل را طی می‌کند وسرانجام بر قانون قبلی تبصره‌ای می‌زند و قانون جدیدی ارائه می‌دهد.
تاریخ علم سراسر مملو از تکرار این واقعه است. اکنون به همین سرگذشت علم به عنوان یک تجربه بشری نگاه کنیم. پرسش‌هایی اساسی پیش‌روی ما قرار می‌گیرد:
1- دانشمند به چه دلیل چند تجربه را به همه موارد تجربه نشده تعمیم می‌دهد؟
2- پیشرفت علم و نوآوری علمی در گرو نقض تعمیم‌های گذشته‌است اما بازهم فرضیه نوین را دانشمند تعمیم می‌دهد.3- بدون این تعمیم هم اصولا” علمی بوجود نمی‌آید. فرضیه، قانون و اصول علمی همه تجربه‌های تعمیم‌یافته هستند و اگر دانشمندان یافته‌های تجربی را تعمیم نمی‌دادند امروز بشر هیچ دستاورد علمی نداشت.
4- درهیچ موردی تاکنون آزمایش نشده‌است که تمام مصادیق یک فرضیه یا قانون مورد آزمون قرار گیرند و ثابت شود که از قانون و نظم واحدی تبعیت می‌کنند. یعنی این تعمیم‌دادن خود یک اصل علمی و مبتنی برتجربه نیست. اما دانشمندان بدون هیچ تردید و ابهامی دست به این کار می‌زنند.
5- اگر سیرتاریخ علم را به عنوان یک تجربه ملاک قرار دهیم می‌بینیم هر دانشمندی تعمیم دانشمند قبلی را نقض کرده و قانون جدیدی ارائه داده‌است. بنابراین تجربه به ما می‌گوید تعمیم دادن کار درست و قابل اعتمادی نیست و از سویی چاره‌ای هم جز این کار نیست.6- علاوه بردانشمندان که آگاهانه متد علمی را بکار می‌گیرند، انسان‌های اولیه هم که ابتدایی‌ترین دانش‌های بشری را کسب کردند به همین قاعده عمل کردند. وقتی دوسنگ به هم ‌خوردند و جرقه‌ای تولید شد او دوسنگ دیگر را آزمود و سپس به این نتیجه رسید در هرجا این سنگ‌ها را به هم بزند آتش تولید می‌شود. اوهم نتیجه آزمایش خود را تعمیم داد. همه کشفیات اولیه بشر به همین ترتیب با تعمیم داده‌های موردی بوجود آمدند.

بنابراین تعمیم دادن یک عمل ناخودآگاه است که تبیین علمی و تجربی ندارد ولی مبنا و اساس علم به آن وابسته است. ضمن اینکه علی‌رغم اینکه در تجربه ومشاهده نقض آن دیده‌می‌شود بازهم بشر از یقین و عمل به آن دست برنمی‌دارد.
تعمیم[چیست؟

تعمیم ایمان به این حقیقت است که بر جهان وحدتی حاکم است. کار دانشمند کشف و تبیین این وحدت است. فیزیکدان می‌کوشد وحدتی را که بر پدیده‌ها و انواع آنها حاکم است بشناسد. شیمیدان درپی آنست که وحدتی را که بر مایعات، گازها و سایر مواد جاری است کشف نماید. هر عالمی در رشته خود چنین می‌کند.

بنابراین پیشرفت علم و دانش مدیون این ایمان به وحدت عالم و پدیده‌ها است که جنبه علمی و تجربی ندارد. بلکه از یک امر معنوی و الهی و از ایمان به خدای واحد سرچشمه‌ می‌گیرد.در این دیدگاه دین و علم ذاتا” جدا از هم نیستند. علم در اساس متدلوژی خود وامدار دین و متکی بدان است. یا بهتراست گفته‌شود ایمان به خدای واحد در بنیان علم نقش و حاکمیت دارد و بدون آن علمی و اختراغ و کشفی صورت تحقق نمی‌یافت. لذا اساسا” علم و دین دو مقوله‌ جدا از هم نیستند که درباره نسبت آنها پرسش شود. آنها که تلاش می‌کنند پس از جدایی علم و دین، آنها را درمقابل هم قرار دهند یا میان آنها پلی بسازند کاری بیهوده می‌کنند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی در word :

مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی

سال‌هاست در نشریه‌های پزشکی و خانوادگی از کاربرد لیزر در درمان‌های دندان‌پزشکی می‌شنویم. این روز‌ها در تبلیغات برخی مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی نیز نوید استفاده از لیزر برای رهایی از صدای آزاردهنده توربین‌های دندان‌پزشکی و کاهش درد و خون‌ریزی را می‌شنویم اما ممکن است وقتی از دندان‌پزشک خود درباره کاربرد لیزر سوال کنید، بشنوید آنچه مردم از کاربرد لیزر در ذهن دارند در اصل یک اشتباه عامیانه است و چیزی که به عنوان لیزر در مطب‌های دندان‌پزشکی دیده‌اند، تنها نور آبی‌رنگ یک دستگاه مخصوص است که برای ترمیم دندان‌ها با ماده کامپوزیت کاربرد دارد و لیزر محسوب نمی‌شود. پس لیزر دندان‌پزشکی چیست و چه کاربردهایی در دندان‌پزشکی دارد؟

لیزر نور تقویت‌شده‌ای است که به شکل پرتوهای هم راستای بسیار باریک با طول موج مشخص تابیده می‌شود. این نور تقویت‌شده نوعی از انرژی را فراهم می‌کند که گونه‌های آن، کاربردهای گوناگونی در گستره دانش پزشکی دارند. این مطلب نگاهی دارد به مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی.

مزایا و معایب لیزر در دندان‌پزشکی


سال‌هاست در نشریه‌های پزشکی و خانوادگی از کاربرد لیزر در درمان‌های دندان‌پزشکی می‌شنویم. این روز‌ها در تبلیغات برخی مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی نیز نوید استفاده از لیزر برای رهایی از صدای آزاردهنده توربین‌های دندان‌پزشکی و کاهش درد و خون‌ریزی را می‌شنویم اما ممکن است وقتی از دندان‌پزشک خود درباره کاربرد لیزر سوال کنید، بشنوید آنچه مردم از کاربرد لیزر در ذهن دارند در اصل یک اشتباه عامیانه است و چیزی که به عنوان لیزر در مطب‌های دندان‌پزشکی دیده‌اند، تنها نور آبی‌رنگ یک دستگاه مخصوص است که برای ترمیم دندان‌ها با ماده کامپوزیت کاربرد دارد و لیزر محسوب نمی‌شود. پس لیزر دندان‌پزشکی چیست و چه کاربردهایی در دندان‌پزشکی دارد؟
لیزر نور تقویت‌شده‌ای است که به شکل پرتوهای هم راستای بسیار باریک با طول موج مشخص تابیده می‌شود. این نور تقویت‌شده نوعی از انرژی را فراهم می‌کند که گونه‌های آن، کاربردهای گوناگونی در گستره دانش پزشکی دارند. این مطلب نگاهی دارد به مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود فایل راهکارهای کاهش ضعق املای دانش آموزان دوم دبستان در word دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود فایل راهکارهای کاهش ضعق املای دانش آموزان دوم دبستان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود فایل راهکارهای کاهش ضعق املای دانش آموزان دوم دبستان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود فایل راهکارهای کاهش ضعق املای دانش آموزان دوم دبستان در word :

بررسی راهکارهای عملی کاهش ضعف املاء در دانش آموزان پایه دوم

دانلود فایل راهکارهای کاهش ضعق املای دانش آموزان دوم دبستان در word
فهرست:

معرفی فایل.......................................الف

شعر..................................................ب

تشکر و قدردانی.......................................1

مقدمه ...............................................3

توصیف ، وضعیت موجود.............................5

روشهای گردآوری اطلاعات(شواهد یک ).........7

تجزیه و تحلیل داده ها...............................23

پــــــــیشنهادراه حل موقتی و انتخاب راه حل26

اجرای را حل و نظارت................................27

گردآوری اطلاعات ( شواهد 2)....................29

نتیجه گیری ( ارزشیابی )......................... 30

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

مشکلات دیکته نویسی

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعدادغلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع و یک نسخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت . برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوارکننده بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی از طبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم . اگر کودک در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد به اجرای آزمون هوش نیاز نداریم . بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آموز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم.

توصیف وضعیت موجود :

من فریبا شمشیری به مدت 18 سال شغلی بسیار شیرین و دوست داشتنی دارم . شغل بزرگ معلمی و افتخارم این می باشد که به عنوان یک معلم مشغول به خدمت می باشم.من به شاگردانم عشق می ورزم و با آن ها ارتباط عاطفی بسیار بالایی دارم آنان حرف دلشان را با من در میان می گذارند ، شاید موفقیت من در گرو همین ارتباط عاطفی می باشد . . فارغ التحصیل از تربیت معلم در رشته آموزش ابتدائی می باشم ، ابتدای خدمتم در روستای دور افتاده ای بودم بعد از چندین سال خدمت به مشهد مقدس انتقال یافته و به مدّت 3 سال در ناحیه 2 بودم و سپس به ناحیه 7 منتقل شدم . به مدت 8 سال در پست مدیریت و معاونت مشغول به خدمت و بقیه در شغل آموزگاری ، 6 سال سابقه در پایه دوم دارم و به مدت 4 سال است که در مدرسه طوبی رفعت واقع در استاد یوسفی 32 در شیفت ثابت صبح مشغول به تدریس می باشم. مدرسه در دو شیفت با 15 کلاس . کلاس من در سالن پائین دومین کلاس می باشد . دبستان دارای امکانات بسیار خوبی می باشد . فضای بزرگ و سرسبز – کارگاه آموزشی جهت جلسات آموزشی آموزگاران در هر ماه یکبار – آزمایشگاه علوم و کامپیوتر ، آبدارخانه نمازخانه ، . . .

...

اجرای راه حل و نظارت :

روز اول هفته : از دانش آموز می خواهیم هر لغت جدید را روی یک کارت به اندازه های 15×6 سانتی متر بنویسد .

روز دوم هفته : کنار دانش آموزان نشسته و نوشتن دیکته ی کلمات را تمرین می کنیم ر مورد هر کارت ترتیب عمل به این شرح انجام دادم .

با دقت کامل به کلمه نگاه کند .

کلمه را با صدای بلند بخواند .

کلمه ی مورد نظر را در یک جمله به کار ببرد .

همچنان که به کلمه نگاه می کند بگوید با چه حروفی نوشته شده است .

روز سوم هفته : از دانش آموزان خواستم که در مورد هر کارت به ترتیب زیر عمل کند.

با دقت به کلمه نگاه کند.

با صدای بلند کلمه را بخواند .

کــارت را به پشت روی زمین بگذارد و دیکته ی کلمه را با صدای بلند بگوید ( حروف کلمه را هجی کند ) .

کارت را مجدداً به رو برگرداند و ببیند که حروف کلمه را درست گفته است یا خیر .

روز چهارم هفته :

از دانش آموزان امتحان تقریبی به عمل آوردم برای این کار موارد زیر را رعایت کردم :

یک ورقه کاغذ خط دار به او دادم.

از کلماتی که قبلاً روی کارت نوشته شده بودند به او دیکته گفتم و وقت کافی در اختیارش قراردادم تا آن هارا بنویسد .

وقتی دیکته تمام شد از او خواستم با به کار بردن کارت های لغت دیکته ی خود را تصحیح کند .

روز پنجم هفته :

یک دستگاه ضبط صوت تهیه و آن را روشن کردم از دانش آموزان خواستم هجی کلمات را با صدای بلند بگویند و آن هارا ضبط کردم.

پس از آن خودش هم می تواند با استفاده از ضبط صوت نوار از اول بگذارد و خود دیکته ی آن ها را بنویسد . به این ترتیب می تواند بدون کمک دیگران به خود دیکته بگوید و آن را بنویسد .

توصیه می شود معلمان عزیز در زمان انجام آماده سازی کارت های لغت را دور نیندازند از دانش آموزان خواسته که کارت لغت مربوط به بقیه ی هفته هارا در یک جعبه قرار دهد به این ترتیب می توانید در مواقع لزوم آن ها را باید والدین در منزل دوره کند . ...

...


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word :

مدیریت اطلاعات

قضیـه تشریـح
حساب روزهای تحصیل شما را دارند
شاید متوجه نباشید ، ولی استادان ، مدیران و سایر مقام ها در دانشکده یا دانشگاه شما را زیر نظر دارند. آنها می خواهند بدانند ، روزها و هفته ها و نیم سال تحصیلی را چگونه می گذرانید. اطلاعات زیر از جمله چیزهایی است که همواره مورد توجه آنها می باشد :
1 واحدهای درسی را که گرفته اید ، عملکرد شما در این واحدهای درسی و الگوی گزینش درسها (بدیهی است که برخی از این واحدها الزامی است و برخی اختیاری)

2 مطالبی را که شما در کتابخانه به دنبال آنها می گردید ، کتاب هایی را که از کتابخانه می گیرید و یا حتی کتاب هایی را که از قفسه کتابخانه بر می دارید و در همانجا مطالعه می نمایید.

3 مدت زمان و دفعاتی که شما در دانشگاه از کامپیوتر استفاده می کنید.
4 چیزهایی را که از کتاب فروشی دانشگاه می خرید و میزان خرید شما.
5 دفعاتی را که در دانشگاه و تالار پذیرایی آنجا غـذا می خورید.

6 مقدار برق یا سوخت مصرفی شما در اتاق یا خوابگاه دانشگاه و میزان تعمیراتی که باید دانشگاه در اتاق یا خوابگاه شما انجام دهد.
7 نوع ورزشی را که انجام می دهید و از وسایل ورزشی استفاده می کنید.
8 نوع خودروی شما ، محلی که آن را متوقف می نمایید و جریمه ها و تخلف های رانندگی و تکرار این تخلفها.
9 تاریخچه بهداشتی و درمانی شما و داروهایی را که مصرف می کنید.

10 وضع مالی خانواده و کمک های مالی که از دانشکده یا دانشگاه می گیرید.

11 تعداد ساعتی را که در محیط دانشکده یا دانشگاه کار می کنید.
12 محل تحصیل شما در دبیرستان و نام سایر دانشکده ها و دانشکده هایی که به شما پذیرش داده اند.
13 زمان فارغ التحصیلی و اینکه آیا شما به تمام تعهدات مالی و تحصیلی خود پایبند بوده اید یا خیر.

آیا هرگز چنین فکر کرده اید یا حتی از این بابت نگران بوده اید که در محیط دانشگاه عده بسیار انگشت شماری شما را می شناسند ، شاید آگاهی از این مطالب موجب شگفتی شما شود. کسانی که در عملیات دانشکده ها و دانشگاه ها مشارکت می کنند عطش زیادی برای اطلاعات درباره دانشجویان کنونی ،
فارغ التحصیلان و دانشجویان آینده دارند.

همه وظایف مدیریت ( برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت کردن امور و کنترل ) به اطلاعاتی بستگی دارد که در درون و بیرون سازمان در جریان است. مدیران تنها در سایه اطلاعات دقیق و بهنگام می توانند ، از میزان پیشرفت امور در جهت تامین هدف ها و جامه عمل پوشانیدن به برنامه ها آگاه شوند. اگر مدیر نتواند « در مسیر » باقی بماند و ادامه فعالیت دهد ، ناگزیر باشد پیوسته در انتظار مسائل و مشکلات بالقوه باشد یا مهارتهایی را بیاموزد که تنها هنگام ضرورت اصلاحاتی را انجام دهد و سرانجام اینکه در فرایند پیشرفت امور پیوسته تعدیلاتی صورت گیرد ،کار وی بیهوده و پر هزینه خواهد شد.

سیستم های اطلاعاتی مدیران را قادر می سازد که شیوه انجام دادن کارها را کنترل کنند. اگر کسی وارد یک نمایشگاه خودروی تویوتا شود ، می بیند که یک برگ کامپیوتری بر روی شیشه جلوی خودرو زده شده که در آن قیمت و اطلاعاتی از « سازمان حمایت محیط زیست » نوشته شده است. مسئول نمایشگاه با استفاده از یک سیستم کامپیوتری می تواند به مشتری بگوید که آیا خودروی مورد نظر وی (حتی رنگ رویائی خاص وی ) در نمایشگاه موجود است یا خیر. اگر نیاز به گرفتن وام دارد ، سیستم کامپیوتری بانک می تواند به فروشنده کمک نماید که وضع اعتباری خریدار را بررسی کند و قرارداد فروش بسته شود. از بزرگترین شرکت ها تا بنگاه های کوچک مرکز شهر ، کامپیوتر در کنترل عملیات تجاری نقش مهمی ایفا می کند.

در دانشکده یا دانشگاه محل تحصیل ، اطلاعاتی درباره شما و آنچه ( از نظر دیگران) مورد علاقه شماست ، وجود دارد. اگر به قضیه تشریحی که در آغاز فصل ارائه کردیم ، مراجعه نمایید اطلاعات گنجانده شده در شماره یک فهرست مزبور (واحدهایی را که گرفته اید )مورد توجه استادان و مسئولان آموزشی است ، اطلاعات گنجانده شده در شماره 2 از این فهرست مورد توجه دست اندر کاران کتابخانه است و اگر فهرست را بررسی نماییم خواهیم دیدی که چه افرادی به

چه نوع اطلاعاتی علاقه مند هستند : (3) استادان ، مسئولان امور مالی و کارکنان مرکز کامپیوتر ؛ (4) مسئولان فروشگاه کتاب دانشگاه ؛ (5) مسئولان امور دانشجویی در تالار پذیرایی دانشگاه ؛(6) دست اندرکاران امور مالی و مسئولان تعمیرات و نگهداری ساختمان ؛ (7) مسئولان واحد ورزش ؛ (8) مسئولان نگهبانی و حراست دانشگاه ؛ (9) کارکنان مرکز پزشکی و بهداشت دانشگاه ؛ (10) دست اندرکارانی که به دانشجویان کمک های مالی می کنند ؛ (11) مسئولان آموزشی و دست اندرکاران کمک های مالی ؛ (12) برنامه ریزان و کارکنان اداره آموزش ؛ (13) مسئولان مالی و آموزشی.

در این مقطع شما متوجه شده اید که برخی از فعالیت ها مورد توجه چندین گروه است. در واقع ، ما آگاهانه مطالبی را بر شمرده ایم که به صورت همزمان مورد توجه چندین گروه است تا شما بدانید اطلاعات مربوط به شما مورد توجه چه گروه ها و افرادی می باشد.

مدیران در همه سطوح سازمانی دریافته اند که سیستم اطلاعات کامپیوتری می تواند برای عملیات اثر بخش اطلاعات لازم را ارائه نماید. برای برنامه ریزی ، تصمیم گیری و کنترل ، سیستم اطلاعات مدیریت روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. میزان موفق بودن سیستم کنترل به این امر بستگی دارد که مدیران به چه سرعتی بتوانند اطلاعات دقیقی که درباره آنچه طبق برنامه انجام می شود و آنچه از مسیر خود منحرف شده است به دست آورند. با توجه به اینکه سیستم اطلاعات در مدیریت سازمان چنین نقش مهمی را ایفا می کند ، بنابراین ، درک این سیستم ، شیوه طرح ریزی ، اجرا و مدیریت بر سیستم مزبور از اهمیت زیادی برخوردار است. در دهه 1990 دانشکده ها و دانشگاه ها ، از نظر اقتصادی و داوطلب تحصیل در دانشگاه تحت فشار زیادی قرار گرفتند و اگر کسی بر روی این موضوع تحقیق کند به اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت (در محیط دانشگاه ) پی خواهد برد.

اطلاعات و کنترل
برای پی بردن به نقشی که اطلاعات در صحنه کنترل ایفا می کند یک شرکت تولیدی را در نظر آورید که قطعات و لوازم یدکی اتومبیل تولید می کند و فروش سالانه آن در سال به بیش از ده میلیون دلار نمی رسد. این شرکت 350 کارگر و کارمند دارد ، در سال 20000 سفارش از مشتریان دریافت می کند. این سفارش ها باید مورد اقدام قرار گیرند ، صورت حساب ها تهیه ، قطعات بسته بندی و حمل شوند که در مجموع باید 400000 عمل صورت گیرد و همه آنها هم کنترل گردد.

این تنها آغاز کار است. شرکت در سال 25هزار برگ چک می نویسد ، نیمی از آنها مربوط به پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان است و برخی هم برای 5000 دستور خریدی است که در سال صادر می شود. هزینه های مربوط به 17000 کارت کارکنان ، 6000 سفارش کار و 20000 درخواست مواد باید محاسبه شود. هر سال این شرکت نسباً کوچک 10 میلیون دلاری ، باید در رابطه با فعالیت هایش چندین میلیون داده پردازش کند. در این مجموعه عملیات ، اقلام مربوط به

موجودی کالا و کنترل گنجانده نشدند. همچنین تجزیه و تحلیل بازار و سایر اطلاعات که باید در مورد برنامه ریزی استراتژیک جمع آوری شوند ، به حساب نیامد. در حال حاضر اطلاعات به صورت یک عامل اصلی درآمده است که مدیران را یاری می دهد تا بتوانند در برابر محیط بسیار پیچیده و عوامل تشنج زا واکنش مناسب و به موقع نشان دهند.

هیچ جای تعجب نیست که مدیران اطلاعات را به عنوان یک قلم دارایی ارزشمند به حساب می آورند ، یعنی آن قلم دارایی که باید به صورتی دقیق تحت نظارت و حمایت قرار گیرد. برای پی بردن به اهمیت این قلم دارایی ، ما باید به ماهیت اطلاعات و انواع مختلف آن توجه نماییم.
ماهیت اطلاعات
معمولاً دو واژه «داده ها» و «اطلاعات» را به جای یکدیگر به کار می برند ، ولی این دو واژه تفاوت زیادی باهم دارند. داده ها اعداد و ارقام خام ، تجزیه و تحلیل نشده و واقعیت هایی درباره رویدادها هستند ، مثل دیسکتی که در هفته تولید می شود یا تعداد دیسکتی که در یکی از مراکز محلی موجود است. بر عکس ، اطلاعات زمانی به دست می آید که این داده ها تنظیم یا به شیوه ای معنی دار تجزیه و تحلیل شوند. از این رو ، امکان دارد مدیر عملیات که مسئول تولید دیسکت است میزان تولید یک هفته را با هفته پیش یا با سهمیه أی که می بایست تولید می کرد مقایسه کند و بدین وسیله عملکرد را کنترل نماید. به همین شیوه مدیرانی که در فروشگاه نرم افزار کار می کنند میزان موجودی خود را (از نظر دیسکت) با استاندارد صنعت مقایسه می کنند ن و این یکی از راه هایی است که عملکرد خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهند.

مدیر بخش تولید دیسکت و مسئول فروش که دیسکت را می فروشد (این دو) دارای عملیات و هدف های متفاوتی هستند و اطلاعاتی را که دریافت می کنند ، در رابطه با چهار عامل زیر ، مورد ارزیابی قرار می دهند. آن عامل ها عبارتند از : کیفیت اطلاعات ، بهنگام یا به موقع بودن آنها ،

مقدار اطلاعات و ذی ربط بودن اطلاعات از نظر مدیریت کیفیت اطلاعات.
هر قدر اطلاعات دقیق تر باشد کیفیت آن بیشتر است و مدیر می تواند به هنگام تصمیم گیری بیشتر به آن تکیه کند ( با اطمینان بیشتر از آن استفاده نماید) . ولی ، به طور کلی ، هزینه کسب اطلاعاتی که دارای کیفیت بالایی باشند ، نسبتاً زیاد است. اگر وضع به گونه ای باشد که اطلاعات با کیفیت بالا نتواند در شیوه تصمیم گیری مدیریت نقش مهمی ایفا کند ، بهتر است از به مصرف رسانیدن هزینه اضافی خودداری کرد (به بیان دیگر ، ارزش چنان هزینه اضافی را نخواهد داشت ) هنگامی که رئیس آموزش به پیشنهادهای سایر دانشگاه ها ( برای دادن پذیرش جهت ادامه تحصیل شما) توجه کند یا از خبر مربوط به مراجعه شما به سایر دانشگاه ها آگاه گردد ، به اهمیت مقایسه هزینه و منفعت پی خواهد برد.

بهنگام بودن اطلاعات : بهنگام بودن اطلاعات برای اینکه به شیوه ای اثر بخش انجام شود باید قبل از اینکه عملیات مورد نظر با برنامه از پیش تعیین شده یا استاندارد انحراف زیادی پیدا کند ، اقدامات اصلاحی انجام گیرد. از این رو ، اطلاعاتی که به وسیله یک سیستم اطلاعاتی ارائه می شود باید در زمان مناسب ، به فرد مناسب (در مورد کار مربوطه) داده شود. اگر شما نتوانید در دوره تحصیل تعداد واحدهای لازم را بگذرانید (مدت تحصیل شما از زمان پیش بینی شده بیشتر شده باشد ) از دست استاد مشاور هیچ کاری بر

نخواهد آمد.
مقدار اطلاعات : اگر مدیران به مقدار کافی اطلاعات در دست نداشته باشند احتمالاً نمی توانند تصمیماتی بهنگام بگیرند. ولی اغلب ، مدیران با اطلاعات بی ربط و بی فایده (بیهوده) روبرو می شوند (یعنی مجموعه أی از اطلاعات بر سر آنها آوار می شود) . اگر مقدار اطلاعاتی که به آنها داده میشود بیش از چیزی باشد که مورد نیاز است ، شاید نتوانند در رابطه با مسائل جدی از اطلاعات مربوطه استفاده نمایند. حتی دفترهای حضور و غیاب هم بر حجم کار دفتر آموزش می افزاید و هیچ فایده ای ندارد.
ذی ربط بودن اطلاعات : اطلاعاتی که مدیران دریافت می کنند باید با مسئولیت ها و کارهایی که باید انجام دهند ارتباط معقول داشته باشد. مدیر بخش کارکنان (رئیس کارگزینی) نباید اطلاعاتی درباره میزان موجودی ها دریافت کند ، و از سوی دیگر کسی که مسئول ثبت موجودی هاست الزامی ندارد و نباید درباره وضع اعضای سازمان که در بخش ها و واحدهای دیگر مشغول به کار هستند اطلاعاتی دریافت کند. به همین شیوه مسئول کتابخانه نیازی ندارد که بداند در هر نیم سال تحصیلی چه تعداد ثبت نام کرده اند (ولی شاید به کسب اینگونه اطلاعات علاقه مند باشد)

تاکید بر رضایت مشتری در بنک وان
در « بنک وان» به این واقعیت پی بردند که کلید رمز موفقیت سازمان در دست ارائه خدماتی با کیفیت بالا و تامین رضایت مشتری است. در 1985 ، این بانک که در کولامبوس ، اوهایو قرار داشت دست به اقداماتی زد که کیفیت خدماتی که به مشتریان ارائه می شود و شیوه پردازش داده ها با کیفیت بهتری انجام گیرد. بانک به این نتیجه رسد که کیفیت خدمات ارائه شده یک عامل تعیین کننده است و مشتری برای بازکردن حساب به بانکی مراجعه خواهد کرد که از این ویژگی برخوردار باشد.
بانک برای بهبود کیفیت خدماتی که به مشتریان ارائه می نمود یک طرح هشت مرحله ای به اجرا در آورد :
1ـ تحقیق پیمایشی بر روی مشتریان برای تعیین عواملی که در رابطه با صحت ، دقت ن کامل بودن و بهنگام بودن خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و نیز تحقیق بر روی نگرش و رفتار کارمندی که خدمات مزبور را
ارائه می نماید .
2ـ تبدیل خواسته های مشتری به معیارهای کمی.
3ـ تفهیم این معیارها ( از طریق مدیریت) به کارکنان و حصول اطمینان از اینکه مدیران توانسته اند اهمیت و دلیل ارائه چنین خدماتی را به کارکنان تفهیم نمایند.
4ـ ایجاد انگیزه در مدیران و آموزش دادن به آنها ، با این هدف که هر مدیر (برای ارائه خدمت به مشتری) به صورت یک قهرمان درآید و معیارها و رویه هایی را که سازمان ارائه می کند به صورتی دقیق به اجرا درآورد و در رابطه خود با مشتری رعایت نماید.
5ـ ایجاد انگیزه در کارکنان و دادن آموزش های لازم به آنان .
6ـ تشکیل تیمهایی از کارکنان جهت طرح ها و اجرای آنها.
7ـ مقایسه آنچه برنامه ریزی شده با نتایج واقعی برای تعیین انحراف ها و اقدامات اصلاحی جهت
بهبود عملکرد آینده.
8ـ دادن پاداش به کارکنان و آگاه ساختن آنها از این که سازمان به کار آنها توجه می کند و دادن لوح تقدیر به کسانی که در سطحی بیش از حد انتظار انجام داده اند و نیز دادن لوح تقدیر به شعبه ای که بهترین خدمات را ارائه کرده بود.
تاکید بر کیفیت باعث شد که در چهارمین سال اجرای برنامه ، بانک ، از نظر صرفه جویی در هزینه ها و درآمد ، 6میلیون دلار عاید خود گرداند و میزان رضایت مشتریان بسیار افزایش یافت ، به گونه ای که حدود 75 تا 80% ابراز رضایت کردند.
سیستم اطلاعاتی مدیریت
ما سیستم اطلاعات مدیریت را به این صورت تعریف می کنیم :
یک روش رسمی برای تهیه و دادن اطلاعات لازم ، دقیق و بهنگام به مدیریت تا بدان وسیله فرایند تصمیم گیری ساده شود و سازمان بتواند کار برنامه ریزی ، کنترل و وظایف عملیاتی را به شیوه ای اثر بخش انجام دهد . این سیستم درباره گذشته ، حال و آینده ، پیش بینی شده و درباره رویدادهای ذی ربط (داخلی و خارجی) اطلاعاتی را ارائه می کند.
سازمان ها همیشه دارای نوعی سیستم اطلاعات مدیریت بوده یا از آن استفاده کرده اند (حتی اگر چنین چیزی ابراز نگردد ) در گذشته شیوه راه اندازی و استفاده کردن از این سیستم بسیار غیر رسمی بود. پس از پیدایش رایانه (یعنی وسیله ای که می تواند انبوهی از داده ها را جمع آوری و پردازش نماید ) ، طرح ریزی سیستم اطلاعات مدیریت به صورت یک فرایند رسمی و یک رشته علمی و تحقیقاتی درآمد.
پردازش الکترونیکی دادها
هنگامی که برای نخستین بار رایانه وارد سازمانها شد ، بیشتر برای داده پردازی و انجام دادن کارهایی چون حسابداری و تهیه صورت حساب مورد استفاده قرار می گرفت . از آنجا که کار با رایانه به مهارت های خاصی نیاز داشت و نسبتاً پر هزینه و پیچیده بود آنها را در واحدهایی از سازمان مستقر کردند که واحد پردازش الکترونیکی دادها خوانده می شد. چون سرعت و سهولت داده پردازی افزایش یافت ، کارهای دیگری هم برای پردازش اطلاعات به این دستگاه ها داده شد. واحدهای پردازش الکترونیک داده بسط و گسترش یافتند و برای مدیران عملیاتی گزارش های استاندارد تهیه و ارائه می نمودند .
سیستم اطلاعات مدیریت
رشد فزاینده واحدهای پردازش الکترونیکی ‌داده ها مدیران را واداشت که سیستم اطلاعاتی سازمان را برنامه ریزی نمایند. تلاش هایی که در این زمینه انجام شد باعث گردید تا پدیده ای به نام سیستم اطلاعاتی مبتنی بر رایانه پدید آید ، که بعدها آن را سیستم اطلاعات مدیریت مبتنی بر رایانه ، و سپس حالت خلاصه شده آن را سیستم اطلاعات مدیریت نامیدند . با افزایش دامنه فعالیت های واحدهای پردازش الکترونیکی داده ها و انجام دادن کارهایی که از مرز پردازش انبوهی از داده ها استاندارد فراتر می رفت ، این واحدها را واحدهای سیستم اطلاعات مدیریت نامیدند.
ارتش آمریکا برای کاهش دادن نیرو پس از جنگ سرد به شیوه أی اثر بخش و بسیار انسانی از سیستم اطلاعات مدیریت استفاده کرد. برای مثال در 1992 ، بیش از 170 هزار نفر ارتش را ترک کردند. پیش از اینکه فرایند کاهش دادن نیروی ارتش از یک برنامه یک سوم نیروی « توفان صحرا» به ناگزیر از ارتش اخراج شدند. ارتش از یک برنامه جایگزینی بسیار گسترده استفاده کرد( که تا آن زمان بی سابقه بود) تا بتواند این کار را به شیوه أی بسیار آرام و بدون دردسر انجام دهد . در اجرای برنامه مزبور 55 مرکز در سراسر دنیا ایجاد شد تا در امر کاریابی به داوطلبان کمک کند و حدود 286 نفر از مشاوران با تجربه را به استخدام در آورد ، همچنین از یک پایگاه اطلاعات رایانه ای استفاده کرد که در سراسر کشور با بیش از 11 هزار شرکت ، سازمان و کارفرما در تماس بود. مرکز کاریابی یک بانک مشاغل و یک سیستم بسیار پیشرفته رایانه أی است. این سیستم بسیار پیشرفته که بنا به خواست مشتری طرح ریزی شده است به گونه ای کار می کند که در آن خدمات مشتری حمایت های مشاوره ای ، جدول های برنامه ریزی شده و مدیریت در هم ادغام و تلفیق
شده اند. در این برنامه که افراد می توانند از آن استفاده کنند برای کارکنان ارتش یک خلاصه پرونده شخص تهیه می شود.
سیستم پشتیبان تصمیم گیری
سیستم پشتیبان تصمیم گیری یک سیستم رایانه ای است که افراد غیر متخصص (در رایانه) هم به آن دسترسی دارند و می توانند با آن کار کنند. افراد غیر متخصص با استفاده از سیستم پشتیبان تصمیم گیری می توانند برنامه ریزی کنند و تصمیماتی را بگیرند ( در واقع بسیاری از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری می باشند ) . با پیشرفت های پشتیبان تصمیم گیری بسط و گسترش یافته است و مدیران می توانند در هر زمان از پایگاه دادها ، از سیستم اطلاعات مبتنی بر رایانه استفاده کنند . کاربرد ریز پردازها باعث شده است تا مدیران بتوانند خودشان پایگاه داده ها را به وجود آورند و بدان گونه که نیاز دارند از اطلاعات (الکترونیکی) استفاده کنند و نباید منتظر گزارش هایی باشند که واحدها سیستم اطلاعات مدیریت (پردازش الکترونیکی داده ها) برای آنها تهیه نمایند. با وجود اینکه ادامه عملیات در گرو گزارش هایی است که واحد سیستم اطلاعات مدیریت ارائه می کند ولی سیستم پشتیبان تصمیم گیری این امر را میسر ساخته است تا مدیران با استفاده از پایگاه داده ها بتواند به هنگام ضرورت تصمیمات لازم را بگیرند. امکان دارد رئیس آموزش از سیستم پشتیبان تصمیم گیری استفاده کند و بدون نیاز به مطالعه و تحقیق رسمی از امور اداره آموزش روند نمره ها را تجزیه و تحلیل کند .
اطلاعات گوناگون برای مدیران سطوح مختلف
آنتونی گاری و اسکات مورتون به این نکته اشاره می کنند که سیستم اطلاعات مدیریت باید بتواند به مدیران سطوح مختلف سازمان ، که مسئولیت های کنترل عملیاتی ، کنترل مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک را بر عهده دارند ، اطلاعات لازم را ارائه نماید. ما این سه سطح از مدیریت را بر حسب سلسله مراتب سازمانی ( رده پایین ، رده میانی و رده بالای سازمان ) مورد توجه قرار می دهیم. در طرح ریزی « سیستم اطلاعات مدیریت» باید به نیازهای سطوح مختلف سازمانی توجه نمود ، همچنین باید به نیازهای مربوط به عملیات و داد و ستدهای سازمان هم توجه کرد. برای مثال ، همانگونه که جدول 1-22 نشان میدهد ، در رابطه با کنترل عملیاتی ، منابع اطلاعاتی در درون سازمان قراردارند ،در حالی که برای برنامه ریزی استراتژیک باید اطلاعات لازم را از منابع خارجی تامین نمود.
کنترل عملیات : یک سیستم اطلاعات مدیریت که برای کنترل عملیات طراحی شده باشد باید به گونه ای عمل کند که بتواند اطلاعاتی دقیق و مفصل درباره فعالیت های روزانه و هفتگی ارائه نماید. سرپرست تولید باید از امور زیر آگاه گردد :
آیا مواد به مقدار زیادی ضایع می شود ؟ آیا در مواردی هزینه ها از حد معمول فراتر رفته اند ؟ آیا زمانی را که باید به یک دستگاه (برای انجام کاری مشخص) استفاده کرد پایان یافته است ؟ سیستم اطلاعات مدیریت باید مقدار زیادی اطلاعات دقیق و بهنگام (بر اساس عملیات روزانه ) به وی ارائه نماید.
ویژگی ها یا نوع اطلاعات کنترل عملیاتی (مدیران رده پایین ) کنترل مدیریت (مدیران رده بالا و رده میانی سازمان )
برنامه ریزی استراتژیک (مدیران رده بالا )
منبع تا حد زیادی داخلی تا حد زیادی خارجی
دامنه یا میزان بسیار مشخص و روشن بسیار وسیع
مقدار جزیی ترین کل اطلاعات
از نظر زمانی تـاریخ آینده
جریان شدید ضعیف
دقت لازم زیاد زیاد
چند بار بارها نه چندان زیاد
مدیران میانی : مدیران میانی مسئولیت عملکرد حال و آینده واحد خود را بر عهده دارند. از این رو باید درباره امور مهمی که بر ان واحدها اثرات شگرف یا شدید می گذارند ، اطلاعات کامل و دقیق به دست آورند. (برای مثال ، درباره عرضه کنندگان مواد اولیه ، کاهش فروش ، افزایش تقاضای مشتری برای یک یا چند نوع محصل باید اطلاعات کافی در دست داشته باشند. ) بنابراین اطلاعاتی که مدیران میانی به آنان نیاز دارند از درون ، و نیز از منابع خارجی سازمان به دست می آید . نمونه هایی از نیازهای مدیران میانی اطلاعاتی است که (مثلاً) مدیر بازاریابی یک شرکت هواپیمایی باید درباره تعداد مسافران ماهانه که آن را «عامل بار» می نامند به دست آورد. او می تواند این اعداد را با اطلاعات متعلق به شرکت های اصلی مقایسه کند.
مدیران رده بالای سازمان : سیستم اطلاعات مدیریت باید اطلاعاتی را که مدیران ارشد یا عالی سازمان ، برای برنامه ریزی استراتژیک و کنترل مدیریت لازم دارند ، به آنها ارائه نماید. درباره برنامه ریزی استراتژیک ، شرایط اقتصادی ، پیشرفت فناوری و اقدامات شرکت های رقیب باید از منابع خارجی اطلاعات لازم را به دست آورد. برای مدیران رده بالای سازمان ، آگاهی یافتن از این عوامل خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً تهیه این اطلاعات و دادن آنها به کامپیوتر چندان ساده نیست ، زیرا به دست آوردن داده هایی که آن اطلاعات را تایید نمایند خارج از کنترل سازمان است. برای مثال ، رئیس دانشکده و رئیس آموزش علاقه شدیدی دارند که تعداد یا درصد دانشجویان فارغ التحصیل از دبیرستان را که احتمالاً به دانشگاه خواهند رفت ، بدانند. برنامه های استراتژیک و عملیاتی حول محور این اطلاعات و اطلاعات ذی ربطی می چرخد که درباره داوطلبان تحصیل در دانشگاه می باشد. در حالی که سازمان ها نیروی کار خود را کاهش می دهند بر تعداد کسانی که دوباره به تحصیل خواهند پرداخت افزوده می شود. به طور کلی ، 79 میلیون آمریکایی که پس از 1964 به دنیا آمدند و آنها را نسل بی نام و نشان می خوانند باعث شده است که موضوع تقاضا برای تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات مربوط به این پدیده مورد توجه زیادی قرار گیرد. گذشته از این ، زنان ، گروه های اقلیت و مهاجران برای ادامه تحصیل به دانشکده ها و دانشگاه ها می روند و این روند ( متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه ها ) نیز بسیار مورد توجه است.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word دارای 31 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word :

توضیحات:

فایل دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word ،در حجم 31 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.

در این فایل با نمونه هایی از دیوارها و سقف های سبک در ساختمان سازی آشنا خواهیم شد.

دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word
فهرست مطالب:

دیوارهای 3D Panel

بلوک سقفی پلی استایرن

بلوک بتا استایرن

دیوار گچی پلیمری

دیوار گچی

سقف و دیوار کناف

سقف های کاذب

سقف پوش گچی

سقف های بدون شمع

پانل کامپوزیت آلومینیومی مقاوم در برابر آتش

ساندویچ پانل دکوراتیو و خانه های پیش ساخته

ساندویچ پانل صنعتی ، کانکس و سردخانه

پرلیت

این فایل با فرمت پاورپوینت در 31 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:

فایل پاورپوینت سقف کاذب(71 اسلاید)

دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word

فایل دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word ،در حجم 31 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.

در این فایل با نمونه هایی از دیوارها و سقف های سبک در ساختمان سازی آشنا خواهیم شد.

دانلود پاورپوینت دیوارها و سقف های سبک در word
فهرست مطالب:

دیوارهای 3D Panel

بلوک سقفی پلی استایرن

بلوک بتا استایرن

دیوار گچی پلیمری

دیوار گچی

سقف و دیوار کناف

سقف های کاذب

سقف پوش گچی

سقف های بدون شمع

پانل کامپوزیت آلومینیومی مقاوم در برابر آتش

ساندویچ پانل دکوراتیو و خانه های پیش ساخته

ساندویچ پانل صنعتی ، کانکس و سردخانه

پرلیت

این فایل با فرمت پاورپوینت در 31 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:

فایل پاورپوینت سقف کاذب(71 اسلاید)


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود کارآموزی در صنایع برق داد خواه در word دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود کارآموزی در صنایع برق داد خواه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود کارآموزی در صنایع برق داد خواه در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود کارآموزی در صنایع برق داد خواه در word :

پیدایش ترانسفورماتور در صنعت برق دو تحول عمده در این صنعت بوجود آورده است :
1- ارتباط سراسری میان شبکه های مصرف و تولید در سطح یک یا چند کشور
2- امکان طراحی وسایل الکتریکی با منابع تغذیه دلخواه.
گستردگی منابع انرژی در سطح هر کشور و مقرون به صرف بودن تاسیس نیروگاههای برق در نزدیکی منابع انرژی ، همچنین ضرورت تعیین محلی خاص برای احداث سدها سبب می شود که هنگام انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ پایین ، تلفات زیادی در انرژی تولید شده به وجود آید. بنابراین ، یا باید نیروگاههای برق ، محلی طراحی شوند یا به دلیل پایین بودن بازده اقتصادی از احداث آنها صرفنظر شود. بهره گیری از ترانسفورهای قدرت موجب افزایش ولتاژ جریان انتقال و کاهش تلفات انرژی به مقدار زیاد می شود، در نتیجه :
1- مشکل انتخاب محل نیروگاه را بر طرف می کند.
2- ایجاد شبکه سراسری را میسر می سازد.
3- مدیریت بر شبکه مصرف و تولید را به مراتب گسترش می دهد
از سوی دیگر کاهش ولتاژ جریان متناوب شبکه با استفاده از ترانسفورماتور امکان طراحی وسایل الکتریکی ، الکترونیکی ، صوتی ، تصویری و سیستم های کنترل را با هر ولتاژ لازم فراهم می آورد . همچنین به علت طراحی مدارهای فرمان الکتریکی با ولتاژ کمتر، ایمنی تکنیسینها و کارگران فنی مربوطه در هنگام کار افزایش می یابد.
اصول و طرز کار ترانسفورماتور
ترانسفورماتور دستگاه استاتیکی ( ساکن ) است که قدرت الکتریکی ثابتی را از یک مدار به مدار دیگر با همان فرکانس انتقال می دهد . ولتاژ در مدار دوم می تواند بیشتر یا کمتر از مدار اول بشود، در صورتیکه جریان مدار دوم کاهش یا افزایش می یابد.
بنابراین اصول فیزیکی ترانسفورماتورها بر مبنای القاء متقابل می باشد که بوسیله فوران مغناطیسی که خطوط قوای آن اولیه و ثانویه را قطع می کند، ایجاد می گردد.

دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق قرآن در قرآن در word دارای 193 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق قرآن در قرآن در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق قرآن در قرآن در word

چکیده    
پیشگفتار    
اهمیت موضوع    
تبیین موضوع    
پیشینه موضوع    
سوالات اصلی و فرعی تحقیق    
روش تحقیق    
قرآن    
الف) عناوین استقلالی    
2- کتاب    
3-ذکر    
4-فرقان    
5-حدیث و احسن الحدیث    
6-تنزیل و منزل    
7-آیات    
8-حق    
9- صدق (تصدیق)    
10- علم    
11- برهان    
12- بینه و بینات و تبیان و بیان    
13- بلاغ و بالغه    
14- حکمت    
15- حکم    
16- بصائر    
17- بشیر    
18- تفصیل و مفصل    
19- شفاء    
20- موعظه    
21- رحمت    
22- نور    
23- قول    
24- کلام الله    
25- وحی    
عناوین تبعی    
1-علی    
2- حکیم    
3-عظیم    
4- کریم    
5- مجید    
6- عزیز    
7- مبارک    
8- قیم    
وجوه قیم بودن قرآن    
9- مبین    
10- متشابه مثانی    
11- عربی    
«ویژگی های قرآن»    
1-الهی بودن    
مبدأ نزول قرآن    
1-نزول از خدای حی قیوم    
2-نزول از خدای رب العالمین    
3- نزول از خدای معلم و اکرم    
4- نزول از خدای رحمان رحیم    
5- نزول از خدای مبارک    
6- نزول از خدای عزیز علیم    
7- نزول از خدای عزیز حکیم    
8- نزول از خدای حکیم حمید    
9- نزول از خدای علی حکیم    
قرآن، حقیقتی ذو مراتب    
10- نزول از خدای مبارک    
11- نزول از خدای عزیز علیم    
12- نزول ازخدای عزیز حکیم    
13- نزول از خدای حکیم حمید    
2- نزول تدریجی    
3- ناتوانی جن و انس از آوردن همانند قرآن    
4- حقانیت قرآن    
5- مصونیت قرآن از تحریف    
6- جامعیت و تازگی    
قرآن کتاب جهان شمول    
7- تنوع در بیان مطلب    
8- پیراستگی از هر گونه کژی و انحطاط    
9- شفابخشی قرآن    
10- قرآن کریم تصدیق کننده کتب پیشین    
آموزه های قرآن    
الف : توحید    
ب )‌ الوهیت و خالقیت    
ج ) ربوبیت    
د ) توحید الوهیت و ربوبیت    
ب- نبوت    
ادله ضرورت بعثت انبیاء     
ویژگی های قانونگذار برای جامعه انسانی    
4- تعلیم     
5- تزکیه    
امامت    
ج: معاد در قرآن    
دلائل وقوع معاد    
1 برهان فطرت    
2 برهان حکمت    
3 برهان عدالت    
4 برهان هدف و حرکت    
5 برهان رحمت    
6 برهان وحدت    
دروازه عالم بقاء    
1 مرگ    
2 برزخ    
نشانه‌های رستاخیز    
2 اخلاق    
اخلاق فردی و اجتماعی    
اصول چهارگانه اخلاق    
مقیاس سنجش اخلاق نیک و بد    
3 احکام    
الف- نماز    
خشوع در نماز    
نمازهای پنج‌گانه و وقت آنها    
درباره قبله    
ب : روزه    
ج‌‌ : خمس    
د : زکات    
هـ : حج    
و : جهاد    
ز : امر به معروف و نهی از منکر    
شیوه های پیام رسانی قرآن    
1-واداشتن به تفکر (جلب توجه و ایجاد سؤال)    
2- برهان و جدل    
3- ارائه مثل (ظرافت و تنوع در بیان مثلها)    
4- ارائه الگو از خوبان و بدان (بیان قصص و شیوه های آن)    
تفکیک بیان تمثیلی از بیان حقیقی    
5- خروج از نظم رایج در کتب علمی    
6-بهره وری از قواعد فصاحت و بلاغت    
1-سوگند خوردن    
2- ارائه با بیان جذاب و رعایت ادب    
3- ایجاز و اطناب    
7- تشویق و توبیخ آن    
8- استفاده از تکرار    
9- ارائه بیانات ژرف :    
روش بهره‌مندی از قرآن کریم    
1-قرائت    
2- تلاوت     
فضیلت تلاوت قرآن    
3- ترتیل    
ترتیل معنوی    
4- استعاذه    
5- استماع و انصات    
6-تدبر    
رسالت قرآن    
1-هدایت جن و انس    
2-بشارت و انذار    
حصر هدف رسالت در انذار    
3-فلاح و رستگاری    
مخاطبان قرآن    
انواع خطاب در قرآن کریم    
1-خطاب به عموم مردم    
2-خطاب به مؤمنان    
3-خطاب به پیامبر اسلام    
4-خطاب به کافران    

چکیده

در این تحقیق افزون بر فصل کلیات که مشتمل بر ضرورت و اهمیت موضوع تبیین موضوع پیشینه است. دارای 7 فصل دیگر می‎باشد. در فصل اول تعریف لغوی و اصطلاحی قرآن، فرقان، ذکر و کتاب آمده که به قولی این 4 لفظ اسامی قرآن می باشند[1] و بقیه نام ها هم بررسی شده است

در فصل دوم ویژگی های قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. مانند ویژگی الهی بودن، حقانیت، رفع اختلاف و …

در فصل سوم آموزه های قرآن مطرح شده است که حول 3 محور بیان شده: 1- طرح اعتقادات 2- آموزه اخلاقی 3- احکام

در فصل چهارم شیوه های پیام رسانی قرآن گفته شده است. اینکه قرآن برای جلب توجه مخاطبان از چه روشهایی استفاده کرده یا به عبارت دیگر از چه روش هایی استفاده کرده که مطلب بیان شده تأثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد

در فصل پنجم آداب قرائت قرآن بیان شده است. اینکه برای قرائت بهتر با چه آدابی باید همراه باشد

در فصل ششم هم رسالت قرآن گفته شده است که مهمترین رسالت قران انذار و هدایت است. و در فصل هفتم هم مخاطبان قرآن اینکه خطابهای قرآن برای تمام مردم است ولی مردم در برابر این خطابها چند دسته می‎شوند

واژگان کلیدی

قرآن. فرقان. ذکر. کتاب


[1] قرآن شناسی- محمدتقی مصباح یزدی. نگارش محمود رجبی. موسسه آموزش و پژوهش امام خمینی (ره). پائیز 80 تهران. ص         

پیشگفتار

«الحمدالله الذی انزل علی عبده الکتاب»[1] ستایش خاص خدایی است که این کتاب استوار را بر بنده خویش فروفرستاد. خداوند این کتاب را بر بندگانش نازل کرد تا بندگان خود را از گمراهی نجات دهد و راه نجات را در تمسک به این کتاب و اهل بیت پیامبر (ص) قرار داد. همچنانکه پیامبر (ص) در حدیث معروف ثقلین می‎فرمایند: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی. ما إن تمسکتم بهمالن تضلوا بعدی ابدا» من در بین شما دو چیز گرانقدر باقی گذاشتم. کتاب خدا و عترتم که اگر به آن متمسک شودی هرگز گمراه نخواهید شد»[2]

قرآن در تمامی ابعاد فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، دنیوی و اخروی هدایت انسان را تأمین کرده است

استاد مطهری می‎فرمایند

«قرآن مثل بعضی کتابهای مذهبی نیست که یک سلسله مسائل رمزآسا در مورد خدا و خلقت و تکوین مطرح کرده باشد و حداکثر یک سلسله اندرزهای اخلاقی هم ضمیمه کرده باشد. قرآن اصول معتقدات و انکار و اندیشه هایی را که برای یک انسان به عنوان یک موجود با ایمان و صاحب عقیده لازم و ضروری است و همچنین اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعی و خانوادگی را بیان کرده است.»[3]

پس از آنجا که شناخت قرآن یکی از ضروری ترین و مهم ترین نیازهای هدایتی بشر است. شناخت آن به سادگی میسر نیست. برای یافتن آن نیز باید به خود قرآن مراجعه کرد و قرآن را در قرآن یافت

نویسنده معروف اسلام «سید قطب» در مقدمه کتاب خود «تصویر فنی قرآن مجید» بحث جالبی تحت عنوان «من قرآن را پیدا کردم» دارد که خلاصه اش این است

«این کتاب داستانی دارد، تا کتاب به چاپ نرسیده بود آن را در نزد خود نگاه داشتم ولی امروز که کتاب برای چاپ فرستاده می شود، ناچارم آن را فاش کنم

در کودکی که برای نخستین بار قرآن را می خواندم، با اینکه فکر من قادر به درک معانی بلند آن نبود، چیزهایی از آن احساس می کردم. هنگامی که بعضی از آیات را می خواندم، عکس ها و تصویرهای جالبی در ذهن من نقش می بست. من از این تصویرهای ساده و قدرت خلاقه قرآن، فوق العاده لذت می بردم. و با آن، مدت ها سرخوش بودم، آن ایام با خاطرات شیرینش گذشت

هنگامی که قدم در محبط مدرسه گذاشتم وتفسیر قرآن را در کتب تفسیر خواندم و اقوالات این و آن و احتمالات گوناگون را مطالعه کردم. دیدم دیگر اثری از آن «تصویرهای روح پرور» و آن جمال دل انگیزی که در کودکی می دیدم، در اعماق فکر من پیدا نیست. متحیر شدم، مگر این همان قرآنی نیست که من در کودکی می خواندم و آنقدر از معانی آن لذت می بردم ! چرا امروز اینقدر مشکل و پیچیده و خالی از آن روح و زیبایی و لذت شده است؟! مگر این قرآن دیگر است؟ آن تصویرهای زنده و روح پرور کجاست؟ ناچار گفته های این و آن و آن همه احتمالات مختلف و احیاناً نامفهوم را رها کرده به مطالعه عمیق خود قرآن پرداختم و قرآن را در خود قرآن جستجو کردم، نه در گفته های این و آن

دیدم قرآن بار دیگر، همان قیافه جذاب و دلپذیر، همان تصویرهای دل انگیز و جان پرور خود را به من نشان داد و من مسحور این منظره ها شدم! البته این نقشها و صورتهایی که در این موقع مشاهده می کردم به آن سادگی دوران کودکی نبود؛ چرا اینکه آن روز تنها صورتهای زنده و روح دار آن را می دیدم ولی امروز در پشت آن ها هدفهای عالی و مقاصد بزرگ و پرارزش قرآن را نیز می بینم و در هر حال جاذبه و کشش آن همیشگی و لایزال است. شکر خدا که من قرآن را پیدا کردم …»[4]

در پایان برخورد لازم می دانم که از زحمات مسئولین دانشکده، کتابخانه و مخصوصاً استاد گرانقدر جناب آقای محمدی تشکر کنم که با راهنمایی های خود، در انجام این پروژه مرا بسیار یاری کردند. و امیدوارم که این پژوهش بتواند قرآن را از دیدگاه قرآن هر چند در حد ناقص و ابتدایی معرفی کند. «ربنا تقبل منا انک انت السمیع العلیم»[5]


[1] کهف،

[2] رهبری امام علی (ع) در قرآن و سنت (المراجعات). سید عبدالحسین شرف الدین موسوی. مترجم: محمد جعفر امامی، چاپ بین الملل. دوم. زمستان 80- ص

[3] آشنایی با قرآن، استاد مرتضی مطهری، صدرا- چاپ پنجم- بهار 70- ج 1 و2- ص

[4] تصویر فنی، نمایش هنری در قرآن مجید، انقلاب، تیر 59، اول، سید قطب، مترجم محمدعلی عابدی

[5] بقره،

اهمیت موضوع

قرآن کریم تجلی خداوند است، همانطوریکه بشر نمی تواند به شناخت خدا نایل بیابد نمی تواند به شناخت تجلی او، قرآن نیز نایل بیابد، بشر خودش نمی تواند به سادگی قرآن را بشناسد، انسان نیازمند هدایت است و قرآن هم کتاب هدایت. و ما نیازمند به معرفی خود قرآن هستیم

شناخت قرآن از دیدگاه خود قرآن دارای چنان ضرورت بی بدیل است که هیچ منبع دیگری نمی تواند جایگزین شود. اهمیت این پژوهش وقتی روشن می‎شود که به نکات ذیل توجه کنیم

1-  نخست اینکه اگر بخواهیم در مورد قرآن کریم صحبت کنیم به اولین مساله ای که برخورد می کنیم این است که عقل و حواس ما نمی تواند به همه مراتب قرآن وقوف پیدا کند، عقل انسان با همه پیچیدگی هایش در برابر عظمت قرآن به زانو درمی آید و ساکت می نشیند

2-  ثانیاً کلام الهی مانند صاحب کلام، بزرگ و فضائلش لایتناهی است که انسان این موجود محدود نمی تواند سخن را در مورد قرآن کمال برساند. بر این اساس ما برای شناخت قرآن نیز باید به خود قرآن مراجعه کنیم تا ابعاد آن را خود معرفی کند

تبیین موضوع

قرآن کریم سخن خداوند[1]، ثقل اکبر، کتاب جاویدان راهنمای بشر[2] در تمامی عرصه های زندگی است. هیچ مساله ای در قرآن فروگذار نشده است.[3] در عظمت آن همین بس که خود می فرماید: لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرأیته خاشعا متصدعا من خشیه الله.[4]اگر این قرآن را بر کوهی نازل کرده بودیم، مسلماً او را می دیدی که خاشع و از ترس خدا متلاشی می‎شود. و یا اینکه رسول اکرم (ص) می‎فرمایند: «فضل القرآن علی سائر الکلام کنضل الله علی سائر خلقه»[5] یعنی برتری قرآن بر دیگر سخنان همچون برتری خداوند بر خلق خود اوست

قرآن کریم بزرگترین هدیه الهی است برای انسانها که ایشانرا به سوی سعادت جاودانی هدایت می‎کند. قرآن مهمترین دلیل بر حقانیت اسلام و رسالت پیامبر گرامی (ص) که همواره با بیان اعجاز آمیزش حجت را بر همه آدمیان تمام می‎کند[6]. «هنگامیکه قرآن به توصیف خود می پردازد افقهایی از شناخت را در برابر ما می گشاید که چون به پژوهش بیشتر در آنها می‎پردازیم می توانیم از خصایص قرآن و صفات عالی و کمالی آن آگاه شویم. در فهم کتاب خدا باید از خود قرآن مدد گرفت. هیچ بعدی از معرفت نیست که راهنما و بینه ای از آن در این کتاب آسمانی نباشد.[7]»

قرآن که مبین هر چیز است نمی تواند مبین خود نباشد. و این رساله به تبیین قرآن از دیدگاه خود قرآن اختصاص داده شده است

برای شناخت قرآن راههای مختلف و معرفهای مختلفی وجود دارد. راه عقلی، تاریخی و سندی و … یکی از معرفها هم خود قرآن است که به بهترین وجه خود را معرفی کرده است. این رساله بر اساس این معرف کار خود را شروع کرده است

پیشینه موضوع

بدیهی است که متن اصلی خود قرآن می‎باشد و پس از آن قدیمیترین منابع روایات تفسیری و متون تفسیری اسلامی است و از صدر اسلام تاکنون درباره قرآن پژوهشهای بسیاری شده و مطالعات گوناگون انجام شده است و هر کدام از آنها از جهتی قرآن را بررسی کرده اند و درباره آن ها سخن به زبان آورده اند و به حق هم این پژوهش ها در خور توجه است اما درباره این موضوع به طور خاص سیر کتابهایی نگاشته شده است که مهمترین آنها عبارتند از

آشنایی با قرآن اثر استاد مطهری، قرآن حکیم و قرآن در قرآن اثر آقای جوادی آملی و قرآن در قرآن اثر محمدباقر بهبودی سیری در علوم قرآن اثر یعقوب جعفری قرآن شناسی اثر آقای مصباح یزدی

سوالات اصلی و فرعی تحقیق:

1-    تعریف لغوی و اصطلاحی قرآن چیست؟

2-    اسامی و نام های قرآن در قرآن کدام است؟

3-    ویژگی های قرآن از دیدگاه قرآن کریم کدام است؟

4-    آموزه های قرآن را بنویسید؟

5-    شیوه های پیام رسانی قرآن چیست؟

6-    آداب قرائت قرآن چگونه است؟

7-    رسالت قرآن چیست؟

8-    مخاطبان قرآن چه کسانی هستند؟

روش تحقیق:

این تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته است که با مراجعه به کتابخانه و بررسی کتب مختلف تدوین شده است


[1] حم «تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم» غافر 1 و

[2] شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس. 185 بقره

[3] لارطب ولی یابس الافی کتاب مبین. انعام

[4] حشر

[5] شناخت قرآن، سید ابوالقاسم خویی- صادق نجمی و هاشم هریسی. اول- شعبان 1402- مدینه العلم- قم، ص

[6] معارف قرآن، محمدتقی مصباح یزدی، موسسه در راه حق. قم. پائیز 67 اول. ص

[7] تفسیر هدایت- سید محمدتقی مدرسی- ترجمه احمد آرام- انتشارات آستان قدس- مشهد- 77 ج 1 ص


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مولوکول ها و بررسی حالت و رنگ الکترونی آنها در word دارای 258 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مولوکول ها و بررسی حالت و رنگ الکترونی آنها در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


فهرست
مقدمه :
سولفوریک اسید + آنیلین
فصل 1
رنگ و حالت الکترونی مولکولها
1 – رنگ
فصل 2
شیمی رنگ
فصل 3
انواع رنگدانه ها
1- تیتانیوم دی اکسید ( Tio2 )
حداقل درصد
شناسایی دی اکسید تیتانیوم :
مشخصات فنی فسفوسیلیکات سرب ( تری بازیک )
رنگدانه های کرومات سرب:
- طرز تهیه کروماتهای سرب و سایر نمکهای سرب:
سیلیکو کرومات سرب بازی:
رنگدانه مولیبدات (MOLYBDATE):
رنگدانه های بر مبنای کادمیم:
سمیت رنگدانه های کادمیم :
کرومات روی :
-نقش کرومات روی در مقابله با خوردگی فلزات
تتراکسی کرومات روی :
کرومات استرانسیم :
اکسید های آهن
سیانامید سرب :
اکسید کروم :
آبی اولترامارین ( ابی لاجورد ) :
آهن آبی ( آبیهای پروس) :
سمیت آهن آبی ( آبیهای پروس ) :
سرولئان - کرولئان
اکسید آهن سیاه:
رنگدانه های آلومینیومی :
رنگدانه های برنز :
فصل 1 – رنگ و حالت الکترونی مولکولها
1 – رنگ
فصل 2 – شیمی رنگ
1 – طبقه بندی مواد رنگی
رنگها
فصل 3 – انواع رنگدانه ها
تیتانیوم دی اکسید ( Tio2 )
سمی بودن دی اکسید تیتانیوم
حداقل درصد
شناسایی دی اکسید تیتانیوم :
- مشخصات شیمیایی کرومات های سرب :
طرز شناسایی کروماتهای سرب:
5-2-3-3- رنگدانه مولیبدات (MOLYBDATE):
6-2-3-3- رنگدانه های بر مبنای کادمیم:
کادمیم لیتوپون
سمیت رنگدانه های کادمیم :
7-2-3-3- کرومات روی :
خواص ضد خورندگی کرومات روی در آب و محلولهای نمکی
9-2-3-3- کرومات استرانسیم :
ه – مشخصات فنی اکسید های آهن :‌
سرولئان - کرولئان
دوده چراغ یا دوده گیاهی :
خواص ظاهری رنگدانه :
24-2-3-3-مشخصات فنی اکسید جیوه

مقدمه :
تاریخچه – امروزه از رنگهای طبیعی به ندرت استفاده می گردد زیرا به کمک روشهای سنیتک رنگهای ایده آلی از نظر کمی و کیفی تولید میشوند و چون ساختمان اصلی آنها را آروماتیکها تشکیل میدهند بنابراین ازذغال سنگ و نفت به عنوان مهمترین منابع طبیعی و اولیه برای آنها محسوب میشوند . بیش از یک قرن است که رنگهای آلی و مصنوعی برای بشر شناخته شده است . در سال 1856 وقتی شیمیدان 18 ساله انگلیسی به نام ویلیام هندی پرکین سعی میکرد کینون راسنتز نماید به جای محصول سفید رنگی که او انتظار داشت یک ماده بد شکل سیاه رنگ تولید نمود که برایش قابل توجه و قابل مطالعه بود . از استخراج این ماده رنگ ارغوانی زیبایی به نام ماوین بدست آمد که بر حسب تصادف کهنه نخی که در کنار میز آزمایش او قرار داشت توسط آن رنگی گردید و این ماده تا آن زمان تنها ماده رنگی بود که از واکنش شیمیایی حاصل شده و جزو رنگهای گیاهی و ظبیعی نبود و بدین سان تحول بزرگی در تهیه مواد رنگی آلی شروع گردید واکنش تهیه رنگ مزبور بصورت زیر است :

سولفوریک اسید + آنیلین
این رنگ چنانچه بعدا خواهیم دید به دلیل وجود گروه آزین ( Azine ) جزو این نوع شیمیایی میباشد ولی در آن زمان به دلیل تهیه اش از آنیلین رنگ آنیلین نامش نهادند .
پرییکن رنگ بالا را در کارخانه ای نزدیک لندن از قطران ذغال سنگ در مقیاس صنعتی تهیه نمود البته قبل از آن در آزمایشگاه از اثر پتاسیم دی کرومات و سولفوریک اسید بر آنیلین ناخالص آنرا سنتز نموده بود از انجائیکه این رنگ در رنگرزی مزایای فراوانی نسبت به دیگر رنگهای طبیعی ، از نظر روشنی و ثبات داشت در اندک زمانی توجه رنگرزها را بخود جلب نمود . پریکن و دوستانش علاوه بر تهیه رنگ بالا فرایند ساده رنگرزی با تانیک اسید را نیز ابداع کردند و بالاخره بعد از مدتها تحقیق و بررسی اولین کارخانه رنگسازی توسط او تاسیس و به مرحله تولید رسید .
از انجا که در آغاز اغلب رنگهای مصنوعی اولیه از انیلین ساخته میشدند و انیلین در آن زمان فقط از منبع قطران ذغال سنگ تهیه میشد اینگونه رنگها به رنگهای آنیلین و رنگهای قطران ذغال سنگ معروف بودند هر چند که بعضی از این رنگها از آنیلین نیز مشتق نشده بودند . امروزه کلمه رنگهای مصنوعی با سینتیک ترجیح داده میشوند زیرا دیگر امروزه رنگها لزوما از منابع اولیه ذغال سنگ تهیه نمیشوند . بلکه منابع نفتی ( نفت خام و گاز طبیعی ) بجای آن جایگزین شده و این تعویض عمدتا در اثر جایگزینی گاز ذغال با گاز طبیعی در کشورهای صنعتی انجام گرفت .

فصل 1
رنگ و حالت الکترونی مولکولها
1 – رنگ
رنگ نمودی از تاثیر متقابل نور مرئی و ماده است و ماده به این ترتیب رنگی به نظر میرسد . خود پدییده دید نیز نتیجه جذب نور توسط شبکیه چشم میباشد . جذب نور سبب میشود که ساختمان پروتوئینهای چشم در اثر یکسری واکنشهای شیمیایی تغییر یابد و یک ردیف پاسخهای شیمیایی داده شود و درنتیجه ، علامت دریافت شده بوسیله عصب نوری به مغز انتقال می یابد .
تابش نور سفید به ماده بر حسب ساختمان و حالت سطحی ماده با پدیده های زیر پاسخ داده میشود :
الف : تمامی پرتوهای تابیده شده بازتاب یا پخش میگردند بدین ترتیب ماده سفید به نظر میرسد .
ب : تمامی پرتوها جذب میشوند ، ماده سیاه به نظر میرسد .
ج : قسمتی از پرتو ها بطور انتخابی جذب میشوند ماده رنگی به نظر میرسد .
باید تصریح کرد که نور سفید منتشر شده توسط خورشید تابشهای الکترو مغناطیسی در ناحیه 400 تا 800 n m را در بر میگیرد . در دو سوی طیف مرئی نور از تابشهای غیر مرئی برای چشم انسان تشکیل یافته است طول موجهای بیشتر از 800 n m نور در ناحیه زیر قرمز (I R ) و طول موجهای کمتر از 400 n m در ناحیه فرا بنفش ( U V ) قرار دارد . بنابر این رنگ هر جسم یک حالت ویژه از پدیده ای بسیار عمومی ، یعنی پدیده جذب انتخابی است .
در داخل حوزه مرئی ، نوارهای خیلی باریک طول موجها به رنگهای کاملا معین مربوط میگردند . این رنگها نه تنها از ایجاد نوری با طول موج کاملا مشخص ناشی میشوند بلکه آنها از نور سفیدی که توسط جذب پرتوی که طول موج رنگ مورد نظر را در بر نداشته باشد نیز حاصل میگردند بدین ترتیب است که بر اثر جذب « رنگهای تکمیلی » ما رنگها یاجسامی که ما را احاطه کرده اند می بینیم جدول زیر رنگهای جذب شده و دریافت شده را نسبت به طوول موج نور جذب شده نشان میدهد .


فصل 2
شیمی رنگ
بررسی مواد رنگی از نظر شیمیایی ،. بخش جالبی از شیمی کاربردی را تشکیل میدهد به شیمی رنگ معروف است . در این قسمت انواع تقسیم بندی مواد رنگی ، مواد اولیه ( Primaries ) مواد حد واسط (‌ Intermediates ) بررسی میگردد .
1 – طبقه بندی مواد رنگی
علاوه بر تقسیم بندیهای قدیمی این مواد را به مصنوعی و طبیعی ، گیاهی و غیر گیاهی ، معدنی و آلی و غیره طبقه بندی میکردند در تقسیم بندی جدید که بر اساس کاربرد رنگها متکی است این مواد بطور کلی به دو بخش عمده زییر تقسسیم بندی شده است:
I - بیگمانها ( رنگدانه ها )‌ یا بیگمنت ها ( PIGMENTS )
II - رنگها ( DYES )
اغلب رنگها موارد استفاده شان در صنایع رنگرزی نساجی اهمیت دارند در صورتی که بیگمانها در موارد غیر رنگرزی نساجی کاربرد بیشتری دارند . هر چند که بعضی مواقع آنچنان مرز مشخص بین ایندو بخش رنگ نمیتوان تقسیم نمود .
بیگمانها ( Pigments )
بیگمانها مواد جامد تزئینی هستند که در شکل و اندازه های مختلف در حلالهای مربوط به حالت معلق تهیه و بکار میروند . بیگمان مشتمل بر مواد سیاه ، سفید و رنگی بوده که موارد استعمال زیادی از جمله رویه زدن ، پوشش دادن ( Surface Coating ) ، رنگرزی انبوه ( Mass Coloration ) و دیسپرسیون در هوا میباشد . برای رویه زدن از محلواهای آبی حاوی مواد سفت کننده مثل چسب و سایر رزین ها ، روغنهای خشک کننده ( معمولا به همراه یک یا چند حلال آلی ) ترکیبات نرم کننده ( Plastici zers ) و غیره استفاده میشود . در رنگرزی انبوه مواد پلاستیکی گوناگون ، پلاستیکها و الیاف مصنوعی گوناگون را بکار میبرند .
از آنجا که بیگمانها به صورت دیسپرس مصرف میتواند از استکل و ابعاد ذرات آنها حائز اهمیت میباشند . اغلب بیگمانها بصورت پلی مرفیک ( یعنی برای ساختن و ظاهر کردن آنها باید از مراحل مختلف گذشت ) بوده و شرایط تهیه شان باید طوری انتخاب گردد که فرمهای کریستالی با اندازه ذرات ( Partical size ) کوچک حاصل شوند در غیر اینصورت اشکالاتی در فرایند رنگ زدن به وجود خواهد آمد .
بیگمانهای اولیه و قدیمی غالبا ترکیبات معدنی بوده که منشا طبیعی داشته اند ولی چون کیفیت و خواص جالبی از خود نشان نمیدادند لذا به مرور زمان جای خود را به بیگمانهای مصنوعی و آلی دادند . نمونه هایی از بیگمانهای عمده معدنی را بصورت زیر میتوان طبقه بندی کرد :
بیگمانهای سفید :
بیگمانهای قرمز : گل آخری ( ) سرنج ، ( pdo ) ، شنگرف ( Hgs ) و کرئمات بازی سرب
بیگمانهای زرد و نارنجی :
بیگمانهای آبی : و اولترامارین ( لاجورد )
بیگمانهای سبز : مخلوط سبز و
موارد استفاده عمود : بیگمانهای یاد شده در بالا عبارتند از : لاکها ، رنگهای روغنی ، ورنی ، رنگهای سلولوزی ، پلاستیکی ، وکب های چاپ ، رنگرزی کاغذ ، رنگ زدن سطوح آلات و ادوات ، بنا ها ، ساختمانهای فلزی ، آهنی و وسایل نقلیه ، پلهای آهنی ، کشتی ها ، راه آهن و ماشینهای کارخانجات .
از مهمترین بیگمانهای معدنی که امروزه به مقادیر فراوان تهیه و مصرف میشود ، اکسید دوتبتان ( Tio2 ) است که توسط دوروش موسوم به فرایند های کلریید و سولفات از سنگهای معدنی روتایل ( RUTied ) ، لومینیت ( Lumenite ) که دارای %72 Tio2 هستند تهیه میگردد .
دراینجا مختصری در مورد رنگهایی که در صنایع پوشش سطوح به کار میروند اشاره میگردد
مواد خام لازم برای تهیه اینگونه رنگها عبارتند از :
بیگمانهای معدنی و آلی ) صمغهای طبلیعی و مصنوعی ، روغنها ،. حلالها ،‌ مواد خشک کننده ( سیکاتید ) و مواد نرم کننده . ذیلا در مورد هر یک از مواد مذکور شرح کوتاهی بیان میگردد .
1- بیگمانها ( Pigments )
2- صمغ ها ( Resins ) : صمغ طبیعی جسمی بی شکل است که از ترشحات بعضی نباتات مانند کاج و غیره به وجود میآید این صمغ در مورد ترشح مایع است ولی در مجاورت هوا بتدریج جامد میگردد واکنشهای شیمیایی مانند اکسیداسیون و حل نمیشوند صمغهای مصنوعی ( رزین ها ) مواد پلیمری مانند پلاستیکهای فنل فرمل ، پلی استر ، ترکیبات پلی و نیل ، اپوکسی و غیره هستند از مزایای این نوع رزین امکان کاربرد آنها برای منظورهای مختلف میباشد .
3- روغنها ( oils ) : در این موارد روغنهای بزرگ ، چوب چینی ، خشخاش و غیره استفاده مینمایند .
4- حلالها ( Solvents ) : مهمترین حلال ها هیدرو کربنهای حاصله از نفت مانند بنزین و آروماتیکهایی نظیر بنزین ، تولوئن ، گزیلنها و همچنین الکل ، کتونها و استرها میباشد .
5- مواد خشک کننده ( سیکاتیو Driers ) : این مواد را به رنگهای روغنی اضافه میکنند تا زودتر خشک شوند برای تهیه خشک کننده ها معمولا املاح بعضی از فلزات را با روغنی مثل روغن برزک مخلوط و حرارت میدهند . مثلا اگر مخلوط روغن برزک را با کربنات و یا اکسید سرب مدتی حرارت دهند روغن برزبک زودتر خشک میشود . علاوه بر ترکیبات سرب از ترکیبات منگنز و یا کبالت نیز میتوان استفاده کرد .
6- مواد نرم کننده ( Plasticizer ) از ترکیبات مختلف برای این منظور استفاده میشود مانند روغن کرچک ، گلیسرین ، کافور ، دی بوتیل فتالات ترکرزیل و غیره .
طرز تهیه روغنی – برای تهیه لاک میتوان یک صمغ طبیعی مانند لکوفان یا یک رزین مصنوعی را در حلال مناسبی مانند الکل ، اتر و غیره حل نمود و بعد یک ماده نرک کننده نیز بآن افزوده در اینصورت اگر این مخلوط را در روی شیئی به ضخامت کم بریزیم پس از تبخیر یک ورقه نازک ضخیم تشکیل شده که شیئ مورد نظر را محافظت مینماید . اکنون اگر این لاک را با یک بیگمان رنگی مخلوط کنیم و بعد روی سطوح مورد نظر بریزیم رنگ مربوطه ظاهر میگردد .
رنگهای روغنی – از مخلوط کردن لاک روغنی و بیگمانها رنگ روغنی بدست میآید .
ورنی – برای تهیه ورنی ، روغن برزک را مدتی حرارت میدهند تا قسمتی از آن به لینوکسین تبدیل شود ( ماده ای که از اکسیداسین و پلیمریزاسیون روغن برزک حاصل شده و تشکیل فیلم میدهد ، لینوکسین نامند ) . سپس مقداری خشک کننده به آن اضافه میکنند تا خشک شدن آن تسریع گردد . حال اگر به این مخلوط بیگمان نیز اضافه کنیم ورنی رنگی بدست میآید .
در خاتمه این بحث اشاره به چند نوع رنگ دیگر نیز مفید خواهد بود :
رنگ آبی ( مخلوط با آب ) – اگو رنگهای معدنی یا آلی نامحلول را با یک ماده صمغی مخلوط کنیم میتوان این مخلوط را بکمک قلم مو به محل مورد نظر مالید .
رنگهای اکو وارل : این رنگها معمولا رنگهای غیر سمی و معدنی مانند اکسید روی ، زرد کادمیم ، زرد کرم ، گل آخری ، شنگرف ، آبی پروس ، اولترامالین و غیره میباشند . آنها را با یک ماده وصل کننده مانند صمغ سریشم ، ژلاتین ، دکسترین و یا کتیررا یا زرین مصنوعی مخلوط کرده و بکمک فشار آن را تبدیل به دکمه یا صفحه مینمایند و یا به آنها گلیسریین افزوده و به شکل قمیه در لوله میریزند در موقع کاربرد آنرا با آب حل کرده و مصرف مینمایند .
رنگهای مغز مداد – مغز مدادهای معمولی معمولا از کائولن و یک ماده رنگی و زرین مانند کتیرا ، میتل ، سلولوز وغیره ) تهیه میکنند سپس آنرا در مخلوطی از پیه گاو و موم ژاپنی ( یا اجسام مشابه ) ذوب شده میریزند و وسط چوب قرار میدهند .
رنگهای پاستل – که در تابلو سازی مصرف میشوند از مخلوط کلسیم کربنات یا گچ آلومینیم اکسید ، ماده رنگی و صمغی مانند کتیرا تهیه میکنند باین ترتیب که مخلوط را خمیر کرده و با فشار به شکل مورد نظر مثلا استوانه در آمده خشکک مینمایند .
بیگمانهای آلی جدید – پیرایش بیگمانهای جدید در طول زمان به کندی انجام گرفته بود تا اینکه توسط ویلیام هندی پرکین رنگهای مصنوعی در سال 1856 ابداع گردیدند . متعاقبا در اوایل قرن بیستم بیگمانهای مصنوعی و آلی تهیه و به بازار عرضه شدند این بیگمانها دارای اهمیت خاصی اند . زیرا علاوه برر موارد استعمالی که بررای بیگمانها یمعدنی ذکر شده در رنگرزی نساجی و الیاف نیز بکار میروند .
یکی از مهمتریین اکتشافات در مورد بیگمانهای آلی در سال 1935 توسط شیمیدانهای شرکت رنگرزان اسکاتلند انجام گرفت و بدین وسیله یک سیستم کروموفوریک ( رنگزا ) جدید در شیمی مواد رنگی پدیدار گردید . اولین نوع از این بیگمانها آبی فتالوسیانین ب بوده و به علت اینکه خواص مقام خیلی خوبی در مقابل عوامل مختلف از خود نشان میداد به عنوان بیگمان با ارزش بکار برده شد . سیستم کروموفوری فتالوسیانین بر خلاف گروه ( - N = N - ) نمیتوان طیف وسیعی از رنگها را در بر گیرد ولی در عوض مهمتریین بیگمان رنگهای آبی و سبز از این نوع میباشد . کروموفورفتالوسیانین یک سیستم کمپلکس به نظر میرسد ولی عملا ساختمان شیمیایی ساده ای داشته که چهار بار تکرار شده است...


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی فعالیت های مالی شرکت تحقیقات و توسعه صادرات نرم‌ افزار ثنارای در word دارای 73 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی فعالیت های مالی شرکت تحقیقات و توسعه صادرات نرم‌ افزار ثنارای در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

مجمع عمـومی عـادی صـاحبـان سهـام
اجزای تشکیل‌دهنده صورت‌های مالی به قرار زیر است:
1- ترازنامه
2- صورت سود و زیان
1-2- گردش حساب سود (زیان) انباشته
3- صورت جریان وجوه نقد
4- یادداشت‌های توضیحی:
الف- تاریخچه فعالیت شرکت
ب- مبنای تهیه صورت‌های مالی
پ- خلاصه اهم رویه‌های حساب‌داری
ت- یادداشت‌های مربوط به اقدام مندرج در صورت‌های مالی و سایر اطلاعات مالی


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo
  • ۰
  • ۰

برای دریافت اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

دانلود پاورپوینت آناتومی و فیزیولوژی انسانی در word دارای 54 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت آناتومی و فیزیولوژی انسانی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلوددانلود پاورپوینت آناتومی و فیزیولوژی انسانی در word

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلوددانلود پاورپوینت آناتومی و فیزیولوژی انسانی در word

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن دانلود پاورپوینت آناتومی و فیزیولوژی انسانی در word :

اسلاید 1 :

سیستم اسکلتی

در زمان تولد اسکلت بدن انسان تقریباٌ از 270 قطعه تشکیل شده است در خلال دوره رشد و نمو اسکلت بدن بعظی از این استخوان ها به هم جوش می خورند ، به طوری که اسکلت بدن انسان بالغ  دارای 11 یا 13 جفت دنده هستند ، در حالی که اکثر افراد بالغ دارا 12 جفت دنده میباشند.

اسکلت بدن سه نقش و عملکرد مهم و اصلی مکانیکی زیر را اجام میدهد:

1) به عنوان داربست نگهدارنده برای سایر قسمتهای بدن عمل میکند.

.2) به عنوان یک دستگاه اهرمی عمل میکند که در آن عضلات برای تثبیت و تحکیم و   همچنین برای حرکت دادن بدن میتوانند بر روی آن نیرو وارد کنند.

3)از اندام های مشخصی از بدن محافظت میکند، برای مثال ، جمجمه از مغز محافظت میکند ، ستون مهره از نخاع  حافظت میکند و قفسه دنده به محافظت از قلب و ریه ها کمک میکند.

اسلاید 2 :

اصطلاحات تخصصی

 از نظر توصیفی معمولاٌ استخوان ها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند

 استخوان بندی محوری

استخوان بندی ضمیمه ای

محوری به معنی محور یا بخش اصلی ضمیمه ای به معنی پیوست یا بخش الحاقی است استخوان بندی محوری افراد بالغ شامل 80 قطعه استخوان است که جمجمه  ، ستون مهره  ( استخوان های پشت ) و دنده ها را می سازند .

 استخوان بندی ضمیمه ای افراد بالغ شامل 126 قطعه استخوان است که اندام های فوقانی ( دست ها ) و اندام های تحتانی ( پا ها ) را تشکیل میدهند.

اسلاید 3 :

استخوان ها از نظر شکل به چهار دسته کلی :

 استخوان هی بلند ،

 استخوان های کوتاه ،

 استخوان های پهن ،

 استخوانهای کوچک

تقسیم میشوند و بعظی از استخوان ها در بیش از یک طبقه قرار میگیرند .

 برای مثال استخوان های کوچک مچ دست  به عنوان استخوان بندی کو تاه و نامنظم دسته بندی میشوند.

اسلاید 4 :

انواع استخوانها

vاستخوانهای بلند : یک تنه و دو سر دارند ، استخوان ران و بازو

vاستخوانهای کوتاه : استخوانهای مچ دست

vاستخوانهای پهن : استخوانی بشقابی شکل هستند ، استخوان جمجمه

vاستخوانهای بی نام : شکل خاصی ندارند ، استخوان بی نام و مهره ها

vاستخوانهای کنجدی : در لابلای وتر عضلات ، استخوان کشکک زانو

vاستخوانهای درزی

اسلاید 5 :

علایم و مشخصات مشترک استخوانی

سطح مفصلی: بخشی ازیک استخوان است که با استخوان دیگر مفصل

میشود.

سطح مفصلی مقعر : فرو رفتگی گرد و مدور را گویند

سطح مفصلی محدب : بر آمدگی گرد و مدور را میگویند.

رویه مفصلی : سطح مفصلی کوچک و نسبتا صاف است  یک رویه مفصلی محدب بر روی یک استخوان معمولا با یک رویه مفصلی مقعر بر روی استخوان مجاور مفصل میشود.

لقمه : برآمدگی گرد استخونی است که تکیه گاهی را برای یک سطح مفصلی مدور فراهم می کند  . یک لقمه محدب بر روی یک استخوان معمولا با یک لقمه مقعر بر روی استخوان مجاور مفصل میشود.

قرقره : (تروکله ) : لقمه قرقره مانند را گویند.

اسلاید 6 :

حفره :

 یک فرو رفتگی یا حفره گرد یا بیضی شکل است که ممکن است یک سطح مفصلی نیز باشد.

بریدگی :

( شکاف ) ک یک فرو رفتگی بیضی شکل است که غالباٌ محلی برای مفصل شدن میباشد  شکاف یا بریدگی همچنین ممکن است یک ناحیه فرو رفته را بر روی لبه یک استخوان پهن ایجاد کند .

ناودان یا شیار :

فرو رفتگی باریک و دراز ( همانند یک شیار دراز )است و معمولا یک یا چند وتر از درون ناودان عبور میکنند.

لبه یا خط :

 بر آمدگی باریک ودراز  است . لبه یا خط معمولاٌ محل اتصال و چسبندگی یک یا چند نیام ماهیچه ای است.

اسلاید 7 :

ستیغ :

 برآمدگی پهن را گویند .

زائده :

بر آمدگی استخوانی بر روی تنه اصلی استخوان است که معمولا محل اتصال و چسبندگی وتر ها یا رباط ها می باشد.

 خار :

  زائده صافی است که ممکن است تیز و باریک و یا پهن باشد.

اپی کونیدل :

برامدگی کوچک و مجاور لقمه (کونیدل ) را گویند.

اسلاید 8 :

تکمه : زائده کوچک گرد را گویند.

برجستگی : زائده بزرگ گرد را گویند

برآمدگی ( تروکانتر ) نام دیگر برجستگی است که به طور ویژه و تخصصی برای توصیف استخون ران به کار میرود .

سوراخ : مجرای وسط استخوان است که محل عبور عروق خونی و اعصاب است.

اسلاید 9 :

قسمت هایی از سطح استخوان که علائم و نشانه ویژه ای ، از قبیل سطوح مفصلی ندارند ، به طور طبیعی کاملاٌ صاف هستند . این نواحی صاف که معمولا ٌ نسبتاٌ وسیع و بزرگ می باشند ، نقاطی هستند که عضلات در آنجا مستقیماٌ به استخوان متصل میشوند . زمانی که یک عضله  به وسیله یک وتر به استخوان معولا زبر و خشن و مشابه تکمه ، برجستگی و یا بر آمدگی ( تروکانتر ) است.

اسلاید 10 :

سطوح تشریحی بدن انسان :

بدن در وضعیت استاندارد که به وضعیت تشریحی نیز موسوم است   به حالت صاف بوده و دستها در کنار بدن قرار داشته و کف دستها رو به طرف جلو است . سه سطح مرجع اصلی به اسامی :

 سطح میانی ،

سطح تاجی و

 سطح افقی وجود دارند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo